Nieuwe Accu Def TD5

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: Nieuwe Accu Def TD5

Berichtdoor Landmarcs » 23 Aug 2019, 20:23

Erik Peters schreef:En om dat te voorkomen heb ik al eens een acculader op de klemmen gezet, zodat tijdens het verwisselen van de accu, er gewoon spanning blijft.
MAAR je dient dan wel heel voorzichtig te werk te gaan, geen kortsluiting veroorzaken en zorgen dat de klemmen van de acculader op de poolklemmen blijven zitten!

Je kan ook een sigaretten-aansteker-plug met 12V voeding fröbelen, dan heb je iets minder zorg mbt de accu-lader-knijper-klemmen.
Eventueel alleen de 12V plus via die stekker, de massa kan je op een willekeurig massa-punt leggen.

Neem wel een weinig intelligente accu-lader, een te intelligente stopt z'n goede werk zodra de accu-tegen-EMK wegvalt.
Blijft natuurlijk van belang dat je dan de plus accu-pool-klem zodra die los is ver van de massa houdt.

Zelf heb ik gewoon de voorkeuze-zenders van de radio weer nieuw geprogrammeerd, mijn radio is gelukkig code-vrij.
O ja, het klokje moet je ook nog even gelijkzetten, en de electronische dagteller gaat op nul als ie spanningsloos is geweest.

O ja, een Td5 heeft een alarm. Er zijn denkelijk twee manieren om dat alarm stil te houden.
+ Op alarm ontgrendelen drukken en dan binnen weinig seconden de pluspool losnemen (dus vooraf even bijna losmaken).
+ De sleutel in de eerste stand draaien, en dan aannemen dat het alarm weet dat alles goed is.
< Voor de zekerheid deed ik beide bij de "Puma" en ik had geen ongein. >

Ik had geen zin in het gedoe met een losse "levende" 12V kabel. Dat niet alleen, ik wilde de bekabeling net iets netter weg leggen en daarvoor was even stroomloos wel zo prettig.

Verder moet je als de nieuwe accu geïnstalleerd is de key-fob weer synchroniseren, denkelijk moet je beide key-fobs synchroniseren.

Groeten MarcS

PS   Ruben, komt mijn mail nu wel door, of belandt hij in de spambak oid ?

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 24 Aug 2019, 10:05

En dan nog een dingetje.

Wat ook de verkoper beweert over de (volle) accu ... hang de accu aan een wat betere (druppel) lader en laadt de accu echt vol.
Natuurlijk zit een accu die als "vol" verkocht wordt zo vol dat ie probleemloos meermaals de auto start -- zo niet dan krijg je kwaaie klanten.
Er is evenwel een verschil tussen vol (genoeg) om te kunnen starten en echt vol.

Het "bewezen" systeem met een lood-start-accu en de dynamo met spanningsregelaar werkt ... dat is bewezen.   Het door de dynamo+spanningsregelaar geleverde regime is evenwel beslist geen goed systeem.
Het duurt echt heel lang voordat de accu echt vol is - de laadstroom loopt dan sterk terug, het gaat echt "druppelgewijze" en neemt dus vele uren, normaal rijd je niet zo lang (en doe je dat wel dan is het nog maar de vraag of de dynamo een hoog genoege laadspanning levert).
En omgekeerd:
een loodaccu-leven duurt juist het langst als ie boven de 80% lading blijft, beter nog 90%, en het best als ie meestentijds op 100% zit.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 24 Aug 2019, 11:50

Landmarcs schreef:een loodaccu-leven duurt juist het langst als ie boven de 80% lading blijft, beter nog 90%, en het best als ie meestentijds op 100% zit.

Groeten MarcS

Als de nieuwe ook weer 17 jaar meegaat dan denk ik niet dat je Ruben zult horen klagen. 8-)
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 24 Aug 2019, 13:20

Edward schreef:
Landmarcs schreef:een loodaccu-leven duurt juist het langst als ie boven de 80% lading blijft, beter nog 90%, en het best als ie meestentijds op 100% zit.

Als de nieuwe ook weer 17 jaar meegaat dan denk ik niet dat je Ruben zult horen klagen. 8-)

Als je een auto tweede hands kan kopen zo goed onderhouden en met zo weinig kilometers als die van Ruben dan hoor je hier nooit meer klachten ... en dan lezen we hier alleen vragen over de accu, en zelfs dat maar zo nu en dan.

Wellicht heeft de accu in Rubens auto steeds aan een druppellader gehangen, het aanvankelijke kilometage was in ieder geval niet genoeg om de accu op peil te houden, je moet toch minstens het alarm en de zelfontlading compenseren.

Ik heb overigens de indruk dat LandRover bovengemiddeld goede accu's plaatste in de nieuwe Defenders, misschien niet altijd, maar je ziet regelmatig eerste accu's die het lang volhouden. Als ik naar de oorspronkelijke accu in de "Puma" kijk dan is dat er eentje die nogal bescheiden presteert voor zijn omvang en gewicht, waarschijnlijk komt dat ten goede aan degelijkheid en duurzaamheid.
Koop je er eentje die op papier veel beter presteert dan koop je waarschijnlijk ook een snellere achteruitgang: lichte platen, weinig lood, een mooi 3d oppervlak .... maar ook o zo gevoelig voor plaat-erosie/plaat-degradatie.
Je kan moeilijk ín de accu kijken, dus moet je een intuïtieve afweging maken waarbij je prijs en prestaties moet afwegen tegen het gewicht van de potentiële kandidaten. Met veel plastic krijgen ze de accu niet zwaar, het is lood wat het gewicht in de schaal werpt.
Lastig is dat genoeg Ah's en ook genoeg "Crampertjes" * aanlokkelijk zijn (en ook hun nut bewijzen zodra het kouder wordt).
    *   "Crampertjes" = cold crancking ampères ... let op de verschillende CCA-normeringen.
Het zijn juist die mooie hoge "Crampertjes" die in het algemeen geactiveerd worden door een extra groot "ruimtelijk" plaatoppervlak. Tijdens de opeenvolgende ontlaad/oplaad-cycli verliest dat mooie oppervlak langzaamaan veel van zijn moois, en dus verlies je zo juist die mooie verkoopbevorderende specs.

O ja, wees overigens blij met een "ouderwetse" auto als de Defender.
Je hoeft de accu in in te leren etc. en de auto raakt ook niet van slag als je de accu laadt, aangesloten, ín de auto.
De auto verdraagt ook een "jumpstart" zonder protesten, zowel ontvangend als als 12 V donor.

Groeten MarcS

Dragon

Berichtdoor Dragon » 26 Aug 2019, 16:26

Heb inderdaad veel geluk gehad met mijn auto en de conditie waarin hij was/is!
Kan wel weer een beurtje met Navy Russan gebruiken, dus als Edward nog wat heeft staan houdt ik mij aanbevolen :D

Nieuwe accu geplaatst, geen enkel probleem, moest inderdaad alleen de code van de radio opnieuw invoeren.
Misschien zet ik de oude er gewoon naast voor mijn ijskastje, want die accu heeft nog steeds een groen "oogje" wat aangeeft dat hij OK zou zijn.
Alleen als ik een paar weken mijn auto voor de deur had staan startte mijn auto niet meer en de winter komt er weer aan, dussss....
Voor de zekerheid vervangen en verwacht echt niet dat deze ook 17 jaar mee gaat ;)

We gaan het zien, en je zal mij niet snel horen klagen nee, ook al drie jaar achter elkaar gewoon goedgekeurd :shock: :roll: :lol: :lol:

Groet, Ruben.

PS Marc, de mail werkt prima, ook in html!
Def 90 TD5, 10 x de wereld rond moet toch kunnen

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 26 Aug 2019, 18:20

Dragon schreef:.....
Misschien zet ik de oude er gewoon naast voor mijn ijskastje, want die accu heeft nog steeds een groen "oogje" wat aangeeft dat hij OK zou zijn.
Alleen als ik een paar weken mijn auto voor de deur had staan startte mijn auto niet meer en de winter komt er weer aan, dussss....
Voor de zekerheid vervangen en verwacht echt niet dat deze ook 17 jaar mee gaat ;)

Tja, dat olijke oogje zegt niet zo heel veel. Als de platen met de tijd langzaamaan niet meer zo'n leuk groot nuttig oppervlak hebben ... dan kan de accu-chemie nog steeds heel correct zijn -- het oogje reageert op die accu-chemie. Effectief kan de accu dan inmiddels heel veel capaciteit kwijt geraakt zijn, en die prettige start "Crampertjes" die zijn waarschijnlijk nog harder achteruit gegaan.

Je kan eens kijken - dat gaat goed met dit weer - hoe lang je koelkastje op de oude accu blijft werken. Als je dan de stroom ook even meet dan weet je benaderingsgewijze hoeveel Ah's er nog over zijn.

O ja, wat is het nu voor accu geworden ??

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”