Range Rover Classic 3,5 V8 carb. loopt alleen op LPG

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
deusjevo

Range Rover Classic 3,5 V8 carb. loopt alleen op LPG

Berichtdoor deusjevo » 24 Aug 2019, 11:53

Ben wezen kijken naar een Range Rover Classic 3,5 V8 carb.
Deze auto loopt alleen op LPG, heeft al jaren niet meer op benzine gelopen.
Stel dat ik de auto zou kopen dan zou ik willen dat hij ook op benzine zou lopen “in geval van nood” lees het ontbreken van een LPG pomp in de buurt.
Heb hiervoor een Citroën CX uit 1976 op LPG gehad en deze liet ik geregeld een kilometers of 20 op benzine lopen en ik dacht dat hij ook altijd op benzine startte maar kan mij vergissen.

Tegen welke dingen kan ik aanlopen als ik het reanimatie proces naar tevens lopen op benzine op wil starten?

Heb onder de auto gelegen en op de tank geklopt en deze is geheel leeg volgens mij.
Voor de zekerheid zou ik in ieder geval de tank eronderuit willen halen willen spoelen om het risico op aangekoekte resten en bezinksel te minimaliseren.

Motor is geen injectie maar de dubbele carb. dus wellicht meer kans op succesvolle reanimatie dan een motor met brandstof injectoren?

Zijn er ervaringen met bijvoorbeeld doorgeroeste benzine leidingen daar die jarenlang leeg hebben gestaan?

Hoor het graag!

deusjevo

Re: Range Rover Classic 3,5 V8 carb. loopt alleen op LPG (of misschien toch wel een diesel?)

Berichtdoor deusjevo » 16 Sep 2019, 15:24

De reacties lopen niet echt hard in dit draadje zie ik... :mrgreen:

Ben nu bij 2 RRC’s wezen kijken die beide alleen op LPG liepen.
Nu heb ik een paar jaar geleden dus die Citroën CX gehad, die liep “gewoon” op beide brandstoffen en als ik het goed had startte die standaard op benzine en schakelde daarna automatisch over naar LPG.

Op mijn vraag daarover aan de eigenaren van de 2 bekeken RRC’s wisten ze eigenlijk niet hoe het zat.
Ze gebruikten de auto in de winter niet dus hadden beide geen ervaring met het starten op alleen LPG (bij beide zat er geen werkend benzinesysteem in) bij koud winterweer.
In de zomer zal het allemaal wel maar ik ben dus bang dat je in de winter startproblemen kan gaan krijgen bij een RRC die alleen op LPG rijdt.

Iemand hier die daar wat ervaring mee heeft, het rijden in de winter met een RRC op alleen LPG?

Heb wat geïnformeerd en nu hoor ik dat het bijna onmogelijk is een RRC 3.5 goed op LPG en goed op benzine te laten rijden.
Vaak laten ze dus 1 brandstof (de benzine) vervallen en concentreren zich dus meestal kostentechnisch op LPG.

Wellicht vind ik trouwens een RRC op diesel ook wel een goede optie, de LPG tank neemt wel erg veel plek in in de bagageruimte.
Zijn er ervaringen met een TDI in een RRC?

Edward

Re: Range Rover Classic 3,5 V8 carb. loopt alleen op LPG

Berichtdoor Edward » 16 Sep 2019, 16:05

Het eerste probleem is dat wanneer je op LGG rijdt je de carburateur omzeilt en de brandstof via een mengstuk in de aangezogen lucht brengt. Dat maakt dat de carb tegen de tijd dat je hem weer eens nodig hebt vaak te lang heeft stilgestaan. De beroerde benzinekwaliteit van nu maakt dat die interval erg kort geworden is.

Daarnaast vraagt benzine een andere ontsteking dan benzine en dat is bij oudere wagens vaak lastiger. Maat van me rijdt een Classic met ontsteking van MSI en die schakelt gewoon naar en onder programma wanneer je van brandstof wisselt en daarmee is de afstelling dus altijd top.

Dat is niet goedkoop en bovendien is de MSI unit een ECU en dat is natuurlijk veels te beangstigend voor de gemiddelde oldtimer bezitter......... :lol: :lol: :lol:

Verder weet ik alleen van RRC's dat ze roesten, heel veul, heul graag en heul snel
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

deusjevo

Berichtdoor deusjevo » 16 Sep 2019, 16:28

Een 3,9 V8 injectie is dan een betere optie, die heeft geen carbs meer?
Dan kan je met een RRC nog net voldoen aan de 2/3 regels als je een belastingvrije zoekt.

Mijn ex CX was trouwens ook een (enkele) carb en geen injectie.
Dat ging prima maar ja, een dubbele carb is weer dubbele kans op ellende.... :roll:

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 16 Sep 2019, 16:59

Tja, wat betreft de verouderende benzine:
Je kan ervoor kiezen de tank te vullen met extra dure extra schone benzine (zoals die van "Aspen").
Of je een benzine-motor ook op wasbenzine kan laten lopen weet ik niet.

Dan wat betreft de ontsteking:
LPG en benzine vragen een heel andere voorontsteking dus met één traditionele ontsteking gaat het niet goed, hoogstens "gaat het".
Je kan wel even kijken naar een betere electronische ontsteking: 123-ignition heeft mooie dingen die het authentieke uiterlijk niet (teveel) aantasten en die je in een omschakelbare versie kan bestellen.

O ja, mocht je (ook) regelmatiger wat meer kilometers in Frankrijk maken dan is het verstandig nog eens beter te kijken, en ook eens om te kijken naar de ontwikkelingen bij 123-ignition (er was sprake van een systeem met een lambda-regeling).
Het belang van zoiets is dat je dan kan werken met een echt multi-fuel-systeem ... en dat is "leuk" omdat verspreid door Frankrijk de E85 voor ± LPG-prijzen wordt aangeboden (en LPG is dan in Frankrijk weer met een lantaarntje te zoeken).

En tenslotte: Je kan natuurlijk ook een "motorvärme" monteren. Hoe goed dat uitpakt met LPG weet ik verder ook niet, maar ik heb als terugmelding gekregen dat een oude benzine Series met motorvärme 's winters net zo makkelijk startte als 's zomers. Blijft dan wel een dingetje dat je met echte koude en langere afkoeltijden op zoek moet naar een 220V spanningsbron. Een standkachel kan natuurlijk ook, maar dan heb je toch ook weer een extra brandstof nodig -- of zijn er ook standkachels op LPG (dat zou makkelijk moeten kunnen).

Groeten MarcS

PS   Monsieur Deusjevo: Je kent mijn broertje, je kan hem ook nog eens naar de ins en outs van E85 en de 123-ignition vragen.

deusjevo

Berichtdoor deusjevo » 16 Sep 2019, 17:25

Kennen is een groot woord hoor, we hebben wel eens contact gehad in een vorig leven. ;)

In de Citroën CX zat trouwens een Velleman ontsteking en geen 123, dit zit weer wel in m’n Dyane.

Is Velleman ook bekend hier voor de 3.5 V8?
Frankrijk met z’n niet al te wijd verspreide LPG stations kom ik geregeld vandaar dat ik wel een auto wil hebben die evt ook op benzine kan rijden.

Krijg trouwens steeds meer smaak in een diesel maar ja, die V8 klinkt zo prachtig .... :P

lwbmark

Berichtdoor lwbmark » 17 Sep 2019, 21:56

Met mijn 90 3.5 V8 heb ik jaren op LPG gereden totdat de oldtimer belasting veranderde. Toen is de LPG er uit gegaan zodat ik van de overgangsregeling gebruik kon maken.

Voor die tijd reed ik altijd en alleen op LPG, ook swinters. Geen moeite met starten dus wat dat betreft hoeft er geen probleem te zijn.

Om weer op benzine te kunnen rijden; dat vergde een revisie van beide cv carburateurs en een nieuwe benzinepomp. En daarna nog zeer regelmatig benzine filter wisselen want er bleef gruis tevoorschijn komen.
Was overigens niet erg kostbaar, de revisie heb ik laten doen en was ca 200 euris, pomp en filters is makkelijk zelf te doen en tientjes werk.

En bijkomende constatering; op benzine loopt ie mooier en is ie sterker en "zuiniger'. Hoewel het woord zuinig met 1 op 5 nog niet echt van toepassing is.....

Succes met de Range Rover!

Mark
Mark. 1985 RHD 90 V8 cstw

Terug naar “Techniek”