Lier op standaard bumper van een discovery 2

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Thijs84

Lier op standaard bumper van een discovery 2

Berichtdoor Thijs84 » 27 Aug 2019, 17:11

Al is het nog even wachten tot de discovery voor de deur staat ben ik alvast een beetje aan het bedenken hoe en wat ik wil upgraden aan het hok.
Omdat we de disco ook offroad willen gaan gebruiken is een lier wel handig. Nu vind ik lierbumers best duur en niet heel mooi. Zijn er mogelijkheden om de bestaande bumper te houden en toch een lier te monteren? (Wetende dat de veren voor vervangen moeten worden voor sterkere)

Edward

Re: Lier op standaard bumper van een discovery 2

Berichtdoor Edward » 27 Aug 2019, 17:53

Ja, die zijn er. Goegel maar eens Discovery II G4. Dan zie je de originele bumper met een lier ervoor gemonteerd. Ook kun je een "hidden winch tray" monteren, dan hangt ie achter de originele bumper. Niet dat je er dan wat aan hebt want je ziet de trommel niet en dus ook niet of ie netjes oprolt.

Beide is weggegooid geld want als je daadwerkelijk off road gaat en je moet een keer achteruit dan is de bumper zo'n sneeuwschuiver dat ie volloopt met modder en gewoon van de auto afgetrokken wordt. En anders blijf je wel ergens aan haken en gaat ie naar de klote.

Koop nou maar gewoon een lierbumper en een lier. Dat is toch het goedkoopst :lol: :lol:
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 27 Aug 2019, 19:04

Of .... koop geen lier, of eventueel een "handlier" (een draad-trek-apparaat).

Als je niet direct heel extreem gaat (waaronder inbegrepen extreem dom) dan rijd je met de iets betere AT-banden niet zo gauw vast.
En als je wel iets extremer gaat dan is het maar de vraag of je wat hebt aan een lier aan de voorzijde van de auto.
Het is maar de vraag of er binnen 30 m een boom staat, en zo ja is het de vraag of je daar heen wilt.
Met een "handlier" kan je - op spierkracht - in iedere richting trekken (en je kan die "handlier" thuis laten als dat handiger is).

Aan de andere kant: De Disco-2 bumpers hebben sowieso de gebreken die Edward schetst.
De onderrand er af zagen is denkelijk een goede minimum-aanpak.

Groeten MarcS

PS   Het is mijns inziens een stuk uitdagender om juist niet vast te rijden.
PS2 Waarschijnlijk heb je meer aan een paar degelijke rijplaten als je (dreigt) vast (te komen) zit(ten).

Thijs84

Berichtdoor Thijs84 » 27 Aug 2019, 21:57

Dank voor jullie antwoorden.
Heel extreem off road zullen we niet komen. Maar ben liever goed voor bereid. Vooral in landen als Albanië kunnen de normale wegen al snel extreem off road worden. :-D
Nog niet stil gestaan aan het feit dat er natuurlijk niet overal bomen staan in de wereld. Dan heb je weinig aan een lier, mits je een grondanker hebt.
Denk dat een handlier dan het meest praktische (en vermoeiende) is. Ga ik daar naar opzoek.. Als we wat meer ervaring hebben en wat extremer durven te gaan komt er een lierbumper bij.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 27 Aug 2019, 22:11

Thijs84 schreef:....Vooral in landen als Albanië kunnen de normale wegen al snel extreem off road worden. :-D
.... .

Vergis je niet, met goede/betere AT-banden kom je verduiveld ver.

Ik heb in de Pyreneeën en de Picos de Europa bergpaden gereden die ik voor onmogelijk hield.
Ik had een set wielen gekregen, met banden waarvan ik dacht dat het slechts "krijgertjes" waren (want standaard LandRover montage).
Het bleek dat de auto nog gewoon reed (zonder noemenswaardige ABS/ETC ingrepen) daar waar het lopend geen pretje was.

Die banden ... dat waren Continental CrossContact AT !!

Bedenk dat zolang het gaat om "normale wegen" er normalerwijze eigenlijk altijd sprake is van een zeker fundament, een steviger onderlaag.
Het wordt pas echt lastig als er geen "fundament" is ... en dat is dan het moment dat je (ook) veel kunt hebben aan rijplaten/rijroosters.

Groeten MarcS

PS   Die "handlier" heb ik nog steeds niet, hij staat nog steeds op mijn verlanglijstje ... maar dan direct samen met een verleng-kabel.
PS2 Bij een Disco-2 "moet" je vooral ook even goed kijken naar de sleep-ogen ... die zijn standaard meen ik niet echt geweldig.

Edward

Berichtdoor Edward » 27 Aug 2019, 22:54

Zelfs met gouden banden rij je vast. Tenzij je van het "ik draai snel om want het wordt een beetje spannend" bent.

Een handlier is geen optie. Ik heb er één en heb hem op reis ook bij voor nood, je auto opzij lieren is makkelijker met een handlier. Maar dat is keihard werken en niet grappig.

Een grondanker heb je altijd bij want dat hangt achterop je auto. Uit ervaring kan ik je vertellen dat een wiel ingraven een stuk minder zwaar werk is dan een auto met een Tirfor tegen een bult oplieren.

De blaat van "een lier voorop etc etc" reageer ik niet eens meer op. Als je niet in staat bent achteruit te lieren met een voorop gemonteerde lier dan moet je gewoon met Arke op reis gaan en op het asfalt blijven met een Anwb lidmaatschap :lol: :lol:
Edward van Vugt

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 28 Aug 2019, 11:01

Edward schreef:Zelfs met gouden banden rij je vast. Tenzij je van het "ik draai snel om want het wordt een beetje spannend" bent.

Tja, vastrijden kan altijd ... maar - hoewel ik de wegen in Albanië niet ken - is het naar mijn bescheiden ervaring zo dat als je een "weg" volgt, of een andere aangelegde route (dus iets met een zekere verharding), en wanneer je een beetje ervaring hebt met het "terrein lezen" dat vastrijden niet gauw hoeft te gebeuren.

Rijplaten/rijroosters zijn mijns inziens een betere (en makkelijker/goedkopere) investering.

Ik heb nog maar één keer een lier "nodig" gehad ... dat was op het moment dat ik met een sleeplint te weinig kon uitrichten ... maar ik weet niet of ik met een lier wel iets had kunnen bijdragen om die in de sneeuw vastgereden 16 ton vrachtauto weer in beweging te krijgen.

En ja, ik keer soms om: als de sneeuw tot boven de bumper staat bijvoorbeeld (en dat dan vooral omdat hulp dan ook 15 km ver is).

Voor de rest, kijk eens goed om je heen: hoe vaak zie je een lier, en hoe vaak zit die lier er alleen voor de sier ?
Als ik om me heen kijk daar waar men een 4x4 koopt omdat je er werkelijk verder mee komt (ik doel dan op de wat woestere, afgelegen, bergachtige gebieden) dan zie ik daar opvallend vaak auto's zonder lier, en die auto's komen dan verder als je voor mogelijk hield. Of te wel, met beleid en met een beetje ervaring kom je verder.

Groeten MarcS

PS   Ik heb liever modern rubber voor mijn banden, zowel op grip als slijtage scoort het moderne rubber beter.

kuyperh

Berichtdoor kuyperh » 28 Aug 2019, 20:17

Het is een kwestie van even afwachten of iemand gaat hier een Hi Lift Jack aanprijzen als voordelig lierinstrument.

Niet doen, vooral niet doen!

Ik heb ook zo'n praehistorisch ding. Hij is onveilig maar als je weet waar je mee bezig bent is hij handiger dan de standaard TD5 krik en zeker handiger dan het lullige potkrikje van de Puma. En creatieve lieden kunnen er mee lieren. Niet doen!

Goedkoop is duurkoop; een auto met een tirfor tien meter vooruit (of achteruit) trekken is een hel; wat overblijft is een goede lier en helaas ja, die moet nu eenmaal op een goede lierbumper.

Als je serieus de bush in gaat is dat een verantwoorde investering; natuurlijk rijd je jezelf ooit een keer vast en dan kom je er met goeie spullen wellicht weer uit. Met halfbakken oplossingen doorgaans niet; zeker niet zonder kleerscheuren. Vingers zijn een kostbaar bezit en niet alleen voor pianisten!

En anders is het asfalt de veiligste weg! Zelfs met een 4x4!
Laatst gewijzigd door kuyperh op 28 Aug 2019, 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Edward

Berichtdoor Edward » 28 Aug 2019, 20:30

Een lier is ook helemaal niet nodig, dat claimt niemand. Maar als je echt het avontuur opzoekt en de onbegaanbare wegen juist leuk vind is het een handig hulpje. Een handlier is masochisme want niet heel veel lichter, levensgevaarlijk om in de auto te hebben mits heel goed geborgd en gewoon afzien. Een HiJack is idd gewoon dom. Rijplaten is ook gewoon geen optie en nauwelijks praktisch inzetbaar. Tenzij je 300 meter rijplaat meesleept.
Al die rijplaten die aan Defenders hangen zijn pas écht een optische accessoire: al die dingen zijn mooi recht en strak!! Rij en maar een keer overheen en als je los bent mag je dat nog 30 keer doen om hem weer recht genoeg te krijgen om hem weer op de kutbeugels gedraaid te krijgen :shock: :shock:

Een lierbumper (al dan niet met lier) is wél nodig op een D2 als je ook maar licht off road wilt. (want de plastic originele breek héél graag) Als je dan toch een stalen bumpert hebt kun je ook wel een lier inhangen.

Zelf ben ik erg blij met de lier (al zit er op de laatste d2 nog niet). Het is een handige hulp voor allerlei klussen. Op vakantie heb ik me er ook al vaak mee gered. En ja, als je uiteindelijk het bos uit bent staat daar ook een Fiat Punto. Maar die reed over een gravelpad dat gewoon alleen maar heel slecht begaanbaar was. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 28 Aug 2019, 20:37

kuyperh schreef:....
Als je serieus de bush in gaat is dat een goede investering ....

En anders is het asfalt de veiligste weg! Zelfs met een 4x4!

Ik lees hier vooral mis-communicatie.

De vraagsteller heeft het over "off-road" in de betekenis van het asfalt is zoek.
Dat is bijna altijd nog ver verwijderd van "serieus de bush in".

Thijs84 schreef:Dank voor jullie antwoorden.
Heel extreem off road zullen we niet komen. Maar ben liever goed voor bereid.
Vooral in landen als Albanië kunnen de normale wegen al snel extreem off road worden. :-D
....

En verder blijf ik bij mijn punt: In (berg)gebieden waar men een 4x4 koopt omdat je daar echt wat aan zo'n 4x4 hebt (en niet als PCHooft-tractor) daar zie je slechts zelden die "onmisbare" lier voorop. Ik weet niet hoe het dan zit: zijn die mensen zo dom ?
Verder zijn die lieden die een kabel-trek-apparaat gebruiken kennelijk bovenmenselijk ... die dingen worden wel degelijk professioneel gebruikt.

Ik moet eens even zoeken, ik heb hier ergens een vergelijkend testje mbt de recovery-snelheid met verschillende recovery-hulpmiddelen, die onmogelijke handlier kwam niet als laatste uit de test.

Natuurlijk is een lier eerste keus als je met een grote regelmaat vast staat -- een cursus terrein-lezen is een goed alternatief.
Weet dat vroeger, toen de artillerie-stukken nog met paarden verplaatst werden de officieren een stevig botanisch onderricht kregen ... uit de plantengroei kan je heel veel afleiden m.b.t. draagkracht en plotselinge drassigheid ... o ja toentertijd was asfalt geen optie.

Groeten MarcS

Edward schreef:...
Al die rijplaten die aan Defenders hangen zijn pas écht een optische accessoire: al die dingen zijn mooi recht en strak!! Rij en maar een keer overheen ... ... ... .

Hier ben ik het weer helemaal eens mee.   Ik heb dan ook van die kunststof-rij-roosters. Ook geen pretje want hoekig, gewichtig etc., totdat je ze echt nodig hebt, want ze werken wel heel goed, en in allerlei situaties.   Bijv. ook op een stukje net te gladde weg waar je dreigt zijwaarts tegen een vaststaand geparkeerde auto aan te schuiven.

Terug naar “Techniek”