E10 of niet

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Kanzen68

E10 of niet

Berichtdoor Kanzen68 » 17 Sep 2019, 09:09

Beste allemaal, Ik wordt een beetje gek van alle spookverhalen over de E10 toevoeging.

Kan iemand gewoon met technische kennis vertellen of het nu wel of niet opletten wordt.

Ik doe het Additief van Wynzo (?) er al in bij elke tankbeurt.

Graag een reactie en geen herhaling van de spookverhalen.

Met goede groet,

Peter Pothoven

Utrecht, Laro S2a 88"uit 12/69

paul k

Re: E10 of niet

Berichtdoor paul k » 17 Sep 2019, 09:33

Vorige week heeft het FEHAC een voorlichting/info avond verzorgd voor alle bij hun aangesloten (oldtimer-) autoclubs met als onderwerp E10, is dat schadelijk of niet. ik vond het een vermakelijke avond met veel info. Eea zal ongetwijfeld nog verslag van gedaan worden op de site van het FEHAC.

Het antwoord is dat bij E10 er maximaal 10% bio ethanol wordt toegevoegd. Er is een site waar je kan zien welk merk / auto wel of geen last gaat/kan krijgen. Ik heb de site bezocht en deze geeft aan dat alle Land Rovers vanaf bj. 1996 probleemloos met E10 kunnen tanken.
Daarnaast zal superbenzine verkrijgbaar blijven en die bevat geen bio ethanol.

De bio ethanol kan bepaalde rubbers "week "maken, zodat brandstofleidingen, maar vooral membranen in de brandstofpompen en carburateurs aangetast kunnen worden. Als je de auto dagelijks rijdt is super benzine duurder maar wel veiliger mbt aantasting van de leidingen.
Tegelijkertijd zijn er ( nog) geen slechte ervaringen bekend van andere landen waar al veel langer brandstoffen beschikbaar zijn met een nog veel hogere bio ethanol toevoeging.

dus wil je op zeker; super tanken.
Defender 2004 TD5 130 HCamperPU
S3 1977 88"stawag ( in wording. ;) .)
S2a Santana 1967 halverwege 8-)
S2 1961 Dormobile
S1 1954 86"

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 17 Sep 2019, 10:39

De bio ethanol kan bepaalde rubbers "week "maken, zodat brandstofleidingen, maar vooral membranen in de brandstofpompen en carburateurs aangetast kunnen worden.

Kijk aan, ik heb uit betrouwbare bron juist een heel ander verhaal gehoord.

Allereerst "bio-ethanol" is niks anders als alcohol of spiritus (met de aantekening dat spiritus 10-15% water bevat, en verder veelal kleurstof en vieze smaak en een beetje methanol).

Het probleem met E10 (en ook met E85) en rubber is niet de aantasting van het rubber door de ethanol, ethanol is ten aanzien van rubber alleen maar vriendelijker als benzine*.
Het probleem is juist het omgekeerde: Benzine doet wat met de gewone, traditionele rubbers. Benzine lost weekmakers op (of eigenlijk omgekeerd, de weekmakers lossen in de benzine op) en ... het rubber blijft redelijk soepel doordat de benzine in het rubber "kruipt" en dus als een vervangingsweekmaker werkt.

Het probleem is dus dat met E10 (en meer nog met E85) de rubberslangen, pakkingen en membranen juist hard en bros worden omdat de ethanol níét die weekmakende werking heeft die gewone benzine heeft. Bijna hetzelfde probleem zie je overigens ook bij old-timers en (oudere) campers die grote delen van het jaar stil staan: komen de rubbers droog te staan dan verouderen die snel, ook wanneer het voertuig alleen maar op gewone rijdt. Je hoort dan ook over spontane motor-brand juist bij dit soort voertuigen ... en dat is dus niet de benzine of de ethanol maar juist een gebrek aan benzine (en verder natuurlijk de leeftijd).

Modernere auto's dus volgens de fabrikant nu wel tegen E10 kunnen hebben géén traditioneel rubberen slangen, maar een betere resistentere kwaliteit (en ... fabrikanten hebben er geen enkel belang bij goed te kijken, dus is je auto "oud" dan zeggen ze "E10 kan niet" welk rubber er ook inzit).

Dan verder, is er nog één ander probleempje, een probleempje dat in bijzondere omstandigheden kan optreden: Als ethanol partieel oxideert (en dus ook als het slecht verbrandt) ontstaan er reactieve stoffen. Met name zink-compounds kunnen aangetast worden door deze reactieve stoffen.

Geen "bewijs" voor dit alles, want slechts casuïstiek: Mijn broertje bouwt auto's om naar E85. Zelf rijdt hij al een "eeuwigheid" met een oude Citroen BX op E85, en ook zijn camper (met een oude Volvo-motor) rijdt op E85. Hij heeft bij de BX-en wel de rubberslangen vervangen. Ook is dan daar weer allerlei verwarring: Vraagt ie bij de leverancier: "Is deze slang geschikt voor E85?" dan is niet zelden het antwoord "Nee, de specificaties zeggen benzine, alcohol, ...." :o

* Bedenk ook nog eens dat benzine niet "een" product is maar een bedenkelijke mix van allerlei koolwaterstof-ketens. Alleen de extra schone (en extra dure) benzines - die voor bijv. motor-gereedschap verkocht wordt - is een benzine zonder die "losse eindjes".

Groeten MarcS

PS Ethanol injectie was al in de tweede wereldoorlog een methode om extra vermogen uit (vliegtuig)motoren te halen. Ethanol heeft een extra koelende werking - de motor blijft net iets koeler op de momenten dat ie veel vermogen moet leveren.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 17 Sep 2019, 23:15

Landmarcs schreef:Kijk aan, ik heb uit betrouwbare bron juist een heel ander verhaal gehoord.

Het probleem is juist het omgekeerde: Benzine doet wat met de gewone, traditionele rubbers. Benzine lost weekmakers op (of eigenlijk omgekeerd, de weekmakers lossen in de benzine op) en ... het rubber blijft redelijk soepel doordat de benzine in het rubber "kruipt" en dus als een vervangingsweekmaker werkt.
* Bedenk ook nog eens dat benzine niet "een" product is maar een bedenkelijke mix van allerlei koolwaterstof-ketens. Alleen de extra schone (en extra dure) benzines - die voor bijv. motor-gereedschap verkocht wordt - is een benzine zonder die "losse eindjes".

Ja, een brandstofhandelaar vertelde mij dat hij, na de overschakeling van loodhoudende op loodvrije benzine, de brandstofslangen moest vervangen omdat die slangen aangetast werden door de loodvrije benzine.

Brandstofslangen van natuurrubber worden aangetast, beter zijn dan slangen van NBR (nitrile rubber), alhoewel dit materiaal ook wordt aangetast door benzine, maar alleen bij wat hogere temperaturen.
Het beste is FPM rubber (fluorhoudend rubber, een merknaam is Viton). Brandstofslangen van dit materiaal zijn zelfs bestand tegen biodiesel.
Alleen zijn die slangen prijzig.

Groet,

Erik.

p.s. momenteel zit al verplicht 5% ethanol in de Euro 95 benzine.....die hoeveelheid wordt 10% voor de E10. (E85 kost in Frankrijk € 0,65 / liter.)
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Kanzen68

Berichtdoor Kanzen68 » 22 Sep 2019, 15:59

Dank allemaal, ik blijf gewoon E85 tanken en de overschakeling naar E10 gewoon doen. Ik ben met deze Laro al een zware milieuvervuiler en dat zit mij niet lekker.

Dank jullie wel.

Peter Pothoven

deusjevo

Berichtdoor deusjevo » 22 Sep 2019, 16:04

Tank je nu E85?
Range Rover Classic 1972 in de kleur Epsom Green
Citroën Dyane 1968 in de kleur Blanc EWT

En ook nog wat modern gescharrel....

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 22 Sep 2019, 18:44

Ik denk dat Peter Euro 95 bedoelt i.p.v. E85.
En ik heb net een tank vol E10 leeg gereden (niet met een Land Rover overigens, maar een 29 jaar oude VW bus) en dat ging prima, alleen iets minder vermogen en berg op merk je dat dan wel.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 22 Sep 2019, 19:01

Erik Peters schreef:Ik denk dat Peter Euro 95 bedoelt i.p.v. E85.
En ik heb net een tank vol E10 leeg gereden (niet met een Land Rover overigens, maar een 29 jaar oude VW bus) en dat ging prima, alleen iets minder vermogen en berg op merk je dat dan wel.

Maarrr ... je hebt al wel nieuwe brandstofslangen als ik me niet vergis.

Qua minder vermogen kan het niet veel schelen, zeker bij een wat modernere motor met lambda-sensor-terugkoppeling.

Mijn hands-on ervaring beperkt zich overigens tot E10 in de MSR-benzinebrander (een MSR Whisperlite-international).

De benzinebrander op E10 maakt makkelijker aan, en brandt mooier blauw, geen gele vlam en dus ook minder roet.
Alleen wil ie niet zo makkelijk teruggeregeld worden, voor je er erg in hebt blaast de vlam uit.
Ik vermoed dat bij gewone benzine (of wasbenzine) de gloeiende roetdeeltjes voorkomen dat de teruggeregelde vlam uitdooft.
Die gloeiende roetdeeltjes werken als een soort permanente her-ontsteker.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 22 Sep 2019, 19:31

Landmarcs schreef:Maarrr ... je hebt al wel nieuwe brandstofslangen als ik me niet vergis.

Klopt, de goedkopere versie van NBR.
Landmarcs schreef:Qua minder vermogen kan het niet veel schelen, zeker bij een wat modernere motor met lambda-sensor-terugkoppeling.

Ja, maar de tank ervoor was ook nog eens Euro 98, omdat ik, als buitenlander, alleen de keuze had uit Euro 98 of diesel....... :shock: En het verschil was toch merkbaar. Niet in het verbruik overigens, dat viel mij mee, beide keren net geen 1:10.
Misschien dat ik eens een keer E85 tank dat is erg goedkoop, maar momenteel zit de tank weer vol met Euro 95 (E5).

Groet,

Erik.

p.s. Kennissen die rondtrekken met een spiritus brander in Zuid Amerika, konden geen spiritus vinden, tot dat iemand zei dat ze zo E85 konden "tanken".

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 22 Sep 2019, 20:03

Erik Peters schreef:p.s. Kennissen die rondtrekken met een spiritus brander in Zuid Amerika, konden geen spiritus vinden, tot dat iemand zei dat ze zo E85 konden "tanken".

Tja, een spiritus-brander is een poor-mans-solution: zo'n ding werkt en kost niks (desnoods maak je er eentje van twee cola-blikjes). Voordeel is het lichte gewicht, groot nadeel is het enorme brandstofverbruik.
Ik denk dat E85 dan wel weer geweldig roet ... die 15% benzine verbrandt zonder vergasser-systeem nogal ongenuanceerd.
Zelfs de zuivere (zuiverder als de NL-spiritus) Franse "alcool a brûler" schijnt wat roet te geven in een spiritusbrander.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”