Glow Plugs warning light.

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
maxamillion

Glow Plugs warning light.

Berichtdoor maxamillion » 23 Sep 2019, 13:26

Bij andere diesel voertuigen-motoren krijg je een notitie-lamp op je dashboard dat je verteld wanneer je voorgloeien klaar is. Bij mijn 1991 110 Defender heb ik helemaal geen signaal. Moet ik dan gaan aftellen?

Landmarcs

Re: Glow Plugs warning light.

Berichtdoor Landmarcs » 23 Sep 2019, 18:13

Misschien is het lampje stuk ?

Groeten MarcS

PS  Begin 80-er jaren (en denkelijk zelfs eerder) had Renault al een voorgloeisysteem met een variabele timer, afhankelijk van de temperatuur van het motorblok, en dus een lampje dat aangaf wanneer het systeem vond dat je mocht starten. Renault was vast niet de enige met zo'n systeem.
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 23 Sep 2019, 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.

gerben1

Berichtdoor gerben1 » 23 Sep 2019, 20:14

ja , dat is een goed plan .... er hoort normaal gesproken bij de wat oudere modellen een lampje te gaan branden DAT je aan het gloeien bent (een redelijk onzinnig lampje in mijn idee ) . hoe lang je gloeit mag je dus zelf bedenken ... beetje afhankelijk van wat voor motor je hebt .
ik heb zelf een 110 met 200tdi , en gloei met deze temperaturen (tussen de 8 en 30 graden) helemaal niet . misschien dat met de naderende winter er uiteindelijk toch gegloeid moet gaan worden ...

Edward

Berichtdoor Edward » 23 Sep 2019, 20:33

gerben1 schreef:en gloei met deze temperaturen (tussen de 8 en 30 graden) helemaal niet . misschien dat met de naderende winter er uiteindelijk toch gegloeid moet gaan worden ...

Met de Td5 gloei ik nooit. Is ook niet nodig.

De VW gloeit al een keer als je hem ontgrendelt en bij het starten doet ie het ook gewoon zelf. Als het echt koud is merk je een minimale vertraging bij het starten (tov sleutel omdraaien). Maar je moet er echt op letten anders heb je het niet eens in de gaten...... :lol:
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 23 Sep 2019, 21:43

maxamillion schreef:Bij andere diesel voertuigen-motoren krijg je een notitie-lamp op je dashboard dat je verteld wanneer je voorgloeien klaar is. Bij mijn 1991 110 Defender heb ik helemaal geen signaal. Moet ik dan gaan aftellen?

Je moet waarschijnlijk handmatig voorgloeien, door de sleutel een standje verder te draaien (en vast te houden) dan normaal contact, er hoort dan een lampje te gaan branden (en dan inderdaad 'aftellen'). Vervolgens de sleutel nog verder draaien om te starten.
Bij de 300 Tdi (en ook de Td5) wordt het gloeien automatisch gestart zodra de sleutel in de contactstand wordt gedraaid en dan gaat het lampje uit waarna er gestart kan worden (bij deze motoren wordt er ook nog nagegloeid met draaiende motor).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 23 Sep 2019, 23:27

Bij mijn 110 (voorheen met 2.5NA blok) heb ik niet eens een lampje. ik zie dat tie gloeit doordat de olie en accu lamp zwakker gaan branden. en dan ff tot 30 tellen :D . Ik gloei overigens alleen bij vorst.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 24 Sep 2019, 10:22

Edward schreef:Met de Td5 gloei ik nooit. Is ook niet nodig.

Da's niet waar (behalve als de voorgloei-automaat stuk is) ... Edward bedoelt dat ie te ongeduldig is om te wachten op het moment waarbij de automaat aangeeft dat je kan starten -- voorgloeien doet ie toch, of althans in dit geval vooral "na-gloeien".

Bij min-veel ben je bij de Td5 overigens best blij met het voorgloeien. Bij echt min-veel liet ik 'm vaak zelfs tweemaal voorgloeien (met een dubbel doel: ietsje meer voorgloeiwarmte, en daarnaast een eerste inwendig opwarmen van de accu: die levert daarna makkelijker de startstroom).

Bij wat lagere temperaturen hoor je overigens heel goed het voorgloei-effect: de vijfde cilinder heeft geen voorgloeiplug en naar mate het kouder wordt hoor je die vijfde steeds duidelijker "nagelen". Het voorgloeien maakt dus echt uit.

Groeten MarcS

conny

Berichtdoor conny » 24 Sep 2019, 13:11

Ik had op mijn oude BJ40 zelf een wip-schakelaar gemaakt, zodat ik kon gloeien tijdens het draaien van de motor. Het moderne nagloeien. Bij echt koude temperaturen, moest je soms 4x gloeien, starten, wachten totdat hij zelfstandig kon draaien, afzetten en weer opnieuw. Dan is zo'n wipschakelaar handig. :roll:

maxamillion

Berichtdoor maxamillion » 25 Sep 2019, 08:28

OttoVink schreef:Bij mijn 110 (voorheen met 2.5NA blok) heb ik niet eens een lampje. ik zie dat tie gloeit doordat de olie en accu lamp zwakker gaan branden. en dan ff tot 30 tellen :D . Ik gloei overigens alleen bij vorst.

Dit is dus een Defender/Santana 110 uit 1991 met een 2.5DL (n/a). Ik heb gisteren alle lampjes van mijn dashboard nagekeken. Alle lampjes zijn OK. Ik ga er dus vanuit dat er bij mij geen lampje voor voorzien is. (Misschien later eentje laten bijzetten. Ik heb lege vakjes genoeg op de display.)

Terug naar “Techniek”