Roestbehandeling met zelf gemaakt middel

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gerard4t

Roestbehandeling met zelf gemaakt middel

Berichtdoor Gerard4t » 03 Okt 2019, 12:14

Om roest tegen te gaan heb ik de onderkant van mijn Defender al vrij snel na de aankoop (2000) met een zelf gemaakt middel behandeld en dit elk jaar herhaald op plaatsen waar het verdwenen was zoals de uitsteeksels achter de voorwielen. Ik heb in de jaren maar weinig gereden als er pekel lag, de auto werd hoofdzakelijk voor vakanties in de zomer gebruikt. De laatste jaren echter ga ik meerder keren per maand naar mijn vakantiewoning en rij ik in de winter ook als er gepekeld is. Vanochtend kroop ik weer onder de auto om te kijken waar behandeling nodig was en het viel me op dat het er allemaal nog erg netjes uitziet, voor zover zichtbaar. De onzichtbare plekken zoals binnenkant chassis heb ik net zo goed behandeld als de zichtbare plekken, dus neem ik aan dat het daar wel goed zit. Verder heb ik zoveel mogelijk telkens na een rit over gepekelde wegen de onderkant afgespoeld, geheel conform het instructieboek dat ik bij uitzondering na deze aankoop maar eens helemaal doorgenomen heb. Er zijn een paar plekken aan mijn aandacht ontschoten, dat zijn de lasnaden aan de onderkant van de achterbumper, daar zit wel wat roest, maar nu goed afgedekt met mijn blijkbaar heel speciale middel en aan de voorbumper onder de rubberachtige kap linksvoor.
Nu kan ik de vraag verwachten wat dat middel dan wel is. Ik verklap het nog niet, maar wel vertel ik alvast dat het uit natuurlijke stoffen bestaat, het is absoluut milieuvriendelijk. Het kan met de kwast aangebracht worden en verdund met wasbenzine kan het ook verspoten worden.

deusjevo

Re: Roestbehandeling met zelf gemaakt middel

Berichtdoor deusjevo » 03 Okt 2019, 12:19

Gokje.

Vaseline of lijnolie?
Range Rover Classic 1972 in de kleur Epsom Green
Citroën Dyane 1968 in de kleur Blanc EWT

En ook nog wat modern gescharrel....

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 03 Okt 2019, 13:32

Ik gok op lijnolie met wat bijenwas.

Gerard4t heeft het over "natuurlijke stoffen", dus meervoud.
En vaseline is geen "natuurlijke stof".

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 03 Okt 2019, 15:13

Ik gok niet. Ht kan me ook niet schelen. :shock:

Als je je auto jaarlijks helemaal naloopt en controleert, niet in de pekel gebruikt etc dan is ieder middel behalve water wel best. Kennis van me heeft z'n 110 vanaf nieuw in de Owatrol en dus is dát het beste spul vd wereld in zijn hoofd.

Natuurlijk is niet de Owatrol het geheim maar de zeer regelmatige controle en bovenal het schoonhouden van het ding. :roll: :roll:

Mijn D2 is overduidleijk 16 jaar niet naar omgekeken. Die is alleen van boven gewassen en nooit of zelden vanonder. Toch is er alleen wat oppervlakkige roest dis ik nu stukje bij beetje in de omvormer en dan Rx5,7 en 10 zet. Niet dat ik die Rx nou zo geweldig vind maar het werkt makkelijk.

Dus mijn geheim: niks doen, lekker rijden en om de 15 jaar een keer onder het ding wat bijwerken :roll:
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 03 Okt 2019, 18:09

Edward schreef:.....

Dus mijn geheim: niks doen, lekker rijden en om de 15 jaar een keer .... wat bijwerken

Ik moet zeggen dat er best wat te zeggen valt voor deze aanpak.

Bij mijn eerste 110 had ik - voor zover ik er bij kon - het chassis etc in de zwarte koolteer gezet.

Mijn huidige 110 houd ik gewoon (een beetje) schoon, en bij tijd en wijle gaat er een dunner olie-achtig product over de wat roest-gevoeliger plekken (als ik toch de verschillende bouten etc even langsloop).

Nu na negen jaar zie ik weinig verschil.   Beide auto's reden zowel zomer's als 's winters dus dat maakt niet uit.

Wellicht is er iets meer roest aan het rear-X-member, maar schokkend is het verschil niet.
Het gaat om die achterlijke randen met gestapeld "blik" aan de verborgen zijde van dat X-member.

Wat echt ongekend hard roestte: de steunen van de "Puma" vóór spatlappen, een combinatie van het meest futloze blik en te stijve spatlappen (die dus nog eens extra aan dat futloze blik jutterden). NB. die spatlappen waren een duurbetaalde fabrieksoptie !!   De indertijd standaard vóórspatlappen van de Td5 waren paradoxaal genoeg een stuk beter.

Ik zie overigens zo nu en dan Defenders - ook jongere - waarbij dat rear-X-member er beroerder uitziet. Soms is een strand-connectie duidelijk ... bij andere weet ik het niet ... misschien is het eerste kleine beetje TLC al genoeg om een groot verschil te maken, misschien zijn er ook grote verschiilen in kwaliteit en heb ik tweemaal geluk gehad.

O ja, de huidige "Puma" houdt zijn oliën beter binnen als de oude trouwe Td5 ... dus de "Puma" moet de olie-nevel die bij de Td5 de tweede helft van het chassis onderhield ook nog eens ontberen.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 03 Okt 2019, 18:33

Landmarcs schreef:[
Ik zie overigens zo nu en dan Defenders - ook jongere - waarbij dat rear-X-member er beroerder uitziet. Soms is een strand-connectie duidelijk ... bij andere weet ik het niet ... misschien is het eerste kleine beetje TLC al genoeg om een groot verschil te maken, misschien zijn er ook grote verschiilen in kwaliteit en heb ik tweemaal geluk gehad.

Groeten MarcS

Dat zijn meestal de mensen die vinden dat een Defender vuil moet zijn omdat dat er stoer uitziet. Dan roest ie gewoon onder je handen vandaan......

De ergernis met de spatlappen heeft een D2 ook. Achter zijn de houders van de spatlappen ook meteen het onderste stuk binnenspatbord. Die rotten harder dan ijs smelt in de woestijn wat je er ook onderhoud aan doet. Bijkomend voordeel is dat ze vastgezet zijn met enorme popnagels die niet uit te boren zijn vanwege de dikke harde stift. :roll:
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

gerben1

Berichtdoor gerben1 » 03 Okt 2019, 18:39

die zogenaamde popnagels zijn waarschijnlijk "mono bolts" , prima uit te boren als je even met een doorslag de middelste stift terug eruit slaat .....

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 03 Okt 2019, 20:03

Edward schreef:....

De ergernis met de spatlappen heeft een D2 ook. Achter zijn de houders van de spatlappen ook meteen het onderste stuk binnenspatbord. Die rotten harder dan ijs smelt in de woestijn wat je er ook onderhoud aan doet. Bijkomend voordeel is dat ze vastgezet zijn met enorme popnagels die niet uit te boren zijn vanwege de dikke harde stift. :roll:

Voor de Defender zijn er heel keurige en degelijke RVS spatlap-steunen, ik ben er vooralsnog heel tevreden mee.
De gewone steunen achter (bij de 110) gaan nog wel ... die smelten niet direct weg (misschien ook omdat die steunen makkelijker schoon waaien.

Groeten MarcS

PS   Mijn onderzijde schoonmaak-actie beperkt zich overigens vaak tot het een keertje extra door een wat diepere plas rijden.
      Maar goed, ik ben er om te beginnen al niet op uit om zoveel mogelijk modder rond te klodderen.
      Ik rijd dus liever om de modder heen ... en dóór een schone plas.

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 04 Okt 2019, 09:26

Er zitten een paar gokjes tussen die aardig in de richting komen. Het is geen aardoliederivaat , dus vaseline valt af. Lijnolie is het ook niet, dat is een drogende olie in ik wilde juist een olie die vloeibaar blijft.
Ik heb wat geëxperimenteerd met de verhoudingen om een mengsel te krijgen dat goed smeerbaar is en, na verdunnen met wasbenzine, goed te verspuiten is. Het is een combinatie van bijenwas met cameliaolie (1+7), die laatste staat in sommige kringen bekend om de roestwerende eigenschappen, ik gebruik dit al jaren om houtsnijdgereedschappen tegen roest te beschermen. De olie die in het mengsel zit kan bij beschadiging van de aangebrachte laag uit het mengsel kruipen en zo eventueel blank gekomen metaal bedekken, we kennen allemaal de kruipneiging van olie wel. De bijenwas dient eigenlijk alleen maar om een laagje met een voorraadje olie op het metaal te houden. De laag is niet hard, de stevigheid ervan is temperatuurafhankelijk. Achter de wielen spoelt het uiteindelijk weg, maar daar kan je ook makkelijk bij op het weer aan te brengen.
De producten zijn niet heel goedkoop, maar wellicht goedkoper van de bekende roestbeschermende middelen. Overigens zag ik laatst een test waarbij Boshield T-9 er als beste uitkwam. Mijn product was niet bij de test :lol: .

RaRo74

Berichtdoor RaRo74 » 04 Okt 2019, 09:37

cameliaolie goedkoop?
Heb je daar een adresje voor?
Bijenwas is tegenwoordig ook niet meer goedkoop te noemen.

Schoonhouden en vrij van modder houden geeft bij mij de beste resultaten. Tot nu toe valt het me alles mee en ik had veel erger verwacht bij LR

Lijnolie met eventueel een extra siccatief toevoeging noem ik wel goedkoop.
RaRo74
Het is een blauwe.............
Afbeelding

Terug naar “Techniek”