3e remlicht defender 110

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Wramak

3e remlicht defender 110

Berichtdoor Wramak » 05 Okt 2019, 21:03

Naar aanleiding van mijn voorstel post, bij deze dan een post over waar ik mn 3e remlicht ingebouwd heb.

Ik vond die 2 kleine achterlichten maar beetje "mwah" wat betreft zichtbaarheid met remmen, vandaar dat ik bij ome alie een ledstripje gekocht heb.
https://nl.aliexpress.com/item/32951146925.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dD3gw41

LED stipje heb ik gewoon bij de steekstekkers erin gefrot die naar de 7 polige aanhanger stekker gaan.
De led strip heeft een plak strip zijde die ik dus in de dorpel geplakt heb

Op de foto was even de test opstelling, dus het draadje is ondertussen netjes weggewerkt... ben er zelf wel tevreden mee, vooral omdat ie zo mooi is weggewerkt.
laro 3e remlicht test.png

Landmarcs

Re: 3e remlicht defender 110

Berichtdoor Landmarcs » 11 Okt 2019, 13:36

Dag William,

Een leuke "andere" oplossing.

Overigens win je ook echt veel aan zichtbaarheid als je LED-achter+rem-licht-bolletjes monteert ipv de standaard bolletjes.
Ik heb zelf Wipac-bolletjes, met (E) keurmerk en van dezelfde fabrikant en vorm als origineel - nieuw zijn ze wel een beetje "bling-bling", zodra er een patina ontwikkeld is valt het "bling" wel mee.
Er wordt wel gemopperd dat de LED-bolletjes met slechts een beperkte hoek helderder licht uitstralen ... mij deert dat maar weinig, je wilt immers met name het achterop-komend verkeer waarschuwen, en echt om de bocht kijken werkt toch niet, en bovendien is de diffuse zijdelingse LED-uitstraling weliswaar veel zwakker als die naar achter, maar niet zwakker als die van de oorspronkelijke gloeiende spijker in het bolletje.

Voor de knipperlichten heb je een ander knipperlicht relais nodig (of een ballast-weerstand). De achter+rem-licht-bolletjes en ook de stadlicht-bolletjes zijn een gevalletje "plug-and-play" (dwz. soms moet je de stekkertjes omdraaien omdat LED polariteit-gevoelig is en een gloeilampje niet).

Zelf denk ik overigens nog steeds aan een derde-remlicht met achteruit-kijk-camera ... maar ik ben er nog steeds niet echt uit.

Groeten MarcS

PS   Het derde remlicht is een verplicht onderdeel bij de nieuwere Defender op geel kenteken. Bij grijs is het facultatief.

Wramak

Berichtdoor Wramak » 26 Okt 2019, 08:18

Hoi Marc,

Camera en 3e remlicht unit heb ik ook naar zitten kijken, maar vond ze nogal vrij prijzig... heb ze niet gevonden voor onder de 70 euro en veelal alleen voor die grote iveco bestelbussen enzo.
De LED strip koste maar 10 euro, achteruit rij camera 6 euro..en dan dubbel din radio met scherm 52 euro.

LED lampen rondom staan nog op de TODO lijst :)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 28 Okt 2019, 20:56

Dag William,

Qua combi van derde-remlicht en camera kwam ik er de afgelopen tijd twee (digitaal) tegen die zo op het oog geschikt zouden kunnen zijn.

Derde remlicht - Camera.png
Derde remlicht - Camera.png (71.39 KiB) 122 keer bekeken
Third-Stop-Brake-Light-Car-Reverse-Camera.png

Het lastige met zulke digitale vondsten is dat je slechts op plaatjes en specs af moet gaan ... totdat je iemand tegenkomt die de gok heeft gedaan.

Gewoon een los derde licht en een losse camera is natuurlijk goedkoper (ook later weer als er iets stuk gaat).

Groeten MarcS

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 28 Okt 2019, 22:01

https://www.achteruitrijcamerawinkel.nl

misschien staat hier iets tussen

Groet Ron
130-Td5 HCPU "Camper" 2007
110-Td5 X-tech 2006

Terug naar “Techniek”