(Santana) series 3 109 rem inconstant

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Thijskron

(Santana) series 3 109 rem inconstant

Berichtdoor Thijskron » 06 Okt 2019, 16:05

Hallo,
Ik ben bezig om het remsysteem van mijn series 3 lwb aan te pakken omdat ik een probleempje heb (het probleem was er al voordat ik onderdelen heb vervangen). Het ontluchten lijkt aardig te zijn gelukt. Echter als ik een hobbelig stuk weg rijd dan kan ik vervolgens mijn pedaal intrappen tot op de vloer en remt hij nauwelijks. Als ik de auto gewoon stil heb staan of een glad stuk asfalt rijd blijft het pedaal wel gewoon stevig.

De achterremmen blokkeren eerder dan de voorwielen maar (voor zover ik weet) betreft het geen militaire laro.

De laro heeft trommels rondom en geen rembekrachtiger hij heeft een hoofdremcylinder met een enkele uitgaande leiding. Hij heeft verder nog de dubbele remcilinders voor met de ontluchtingsnippels aan de onderkant.

Remschoenen zijn nieuw en ik heb de hoofdremcylinder vervangen. Schoenen staan ook zo afgesteld dat ze net niet aanlopen en de veren zijn correct gemonteerd.

Tips kan ik op dit moment goed gebruiken.
Groet, Thijs

Erik Peters

Re: (Santana) series 3 109 rem inconstant

Berichtdoor Erik Peters » 06 Okt 2019, 18:26

Tja, het ontluchten van de voorste remcilinders is lastig. Ik heb er wel eens 1,5 liter remvloeistof doorheen 'getrapt' voordat ik de lucht kwijt was.
En het probleem van het verder in moeten trappen van het rempedaal na het rijden over een slechte weg heb ik ook al eens gehad, dat waren bij mij de achterremmen (je bleef aan het afstellen). Dat was ook met redelijk nieuwe voering, maar met de oude uitgesleten trommels. Tijdens een vakantie op IJsland erg vervelend (twee keer trappen), dus toen ter plaatse nieuwe (dikkere) voering erop laten lijmen bij een garage.
Ik stelde de remschoenen zo dat ik ze af en toe iets hoorde slepen bij het ronddraaien van het wiel.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Terug naar “Techniek”