Vast raam in S3 109 STAWAG?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
pietervansprang

Vast raam in S3 109 STAWAG?

Berichtdoor pietervansprang » 07 Okt 2019, 22:18

Beste allemaal,
Een tijdje terug hebben mijn vriendin en ik een 109 Series 3 uit '79 gekocht (STAWAG); een mooi project met als doel om er uiteindelijk in te kunnen kamperen. [Zit nog wel wat werk in om alles lek- en roestvrij te krijgen..]
Nu zijn de 'kozijnen'/rails van de ramen achter lek als een vergiet en ideale bron van mosgroei. We zouden dan ook graag de schuiframen vervangen door vaste ramen. Iemand die daar ervaring mee heeft? Een zoektocht bij Paddock Spares levert me schuiframen op, waarvan de seals er een stuk meer 'waterproof' uitzien dan de huidige houten schuifrails.
Het is me nu niet duidelijk of dit gaat passen. (Lijken veel langer dan de ramen die in onze 109 zouden moeten..)
Echt waterdicht krijgen we ze ook met vaste ramen, dat dus het liefst. Maar; waar te beginnen? Momenteel zien we namelijk veel verschillende ramen, maar ook met net verschillende maten..
Alle tips zijn welkom!

Alvast bedankt!
Groetjes,
Pieter

Roamer

Re: Vast raam in S3 109 STAWAG?

Berichtdoor Roamer » 19 Okt 2019, 13:01

Hoi Pieter,

Waarom niet de geleiders vervangen door nieuwe (plastic (dus kan niet roesten)) geleiders?

Groet,

Percy
Percy

Series 3 Lightweight diesel

Disco 2

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 19 Okt 2019, 15:55

Roamer schreef:Waarom niet de geleiders vervangen door nieuwe (plastic (dus kan niet roesten)) geleiders?

Zou ook mijn voorkeur hebben, dan blijft het nog enigszins origineel. En je kunt een raampje op een kiertje vastzetten voor ventilatie, als je erin slaapt.
Houten rails? Origineel waren de raamgeleiders stalen gootjes met een soort vilt erin geplakt en die wilden wel roesten.
Is alles verder nog origineel (een verzinkte goot onder de raamgeleiders, met 4 pijpjes door het aluminium plaatwerk naar buiten voor de afwatering)?
Deze (verzinkte) goot (Drain Channel 336764) staat niet op de tekening:
Schermafbeelding 2019-10-19 om 15.26.07.png

Groet,

Erik.
Laatst gewijzigd door Erik Peters op 19 Okt 2019, 16:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 19 Okt 2019, 15:56

Vervangen door plastic geleiders lijkt mij ook het mooiste, nl beter als nieuw en toch authentiek.
Second "best" - maar toch een beetje jammer - gewoon iets met MS-polymeer in de oorspronkelijke sponning lijmen.
Ik zag zoiets al eens bij een Fins/Noorse 109 ... maar daar was een (aanvullende) reden dat het zo 's winters ook echt 100% tocht-dicht was.
Bij die Fins/Noorse 109 had met polycarbonaat "glas" gebruikt ... doe je dat koop dan de luxe "cristal" heldere en kraswerende variant.
Gewoon polycarbonaat/lexaan vergeelt door UV-inwerking, en - zeker met de jaren - krast 't allemaal nogal behalve dan die kraswerende kwaliteit.
O ja, polycabonaat is prettig (in)braak vrij -- zolang je het maar goed vast-kit.

Groeten MarcS

PS   Ik had normaal polycarbonaat - van "bouwmarkt-kwaliteit" - als ruitjes voor mijn koplampen: die ruitjes werden langzaamaan gelig en ook steeds minder helder, nog net niet gematteerd.   Na 10 jaar nieuwe gefröbeld, nu van de luxe krastwerende variant en ik ben nog niet aan die 10 jaar, maar ... ze zijn ook na jaren nog steeds "glashelder".   Of te wel: kraswerend is geen sprookje.   Overigens bestaan dit soort koplampruitjes ook als accessoire en dan zijn ze van acrylaat: acrylaat is van zichzelf veel beter krasbestendig maar in ruil nogal breuk-gevoelig (en dat lijkt mij voor koplamp- of zij-ruiten geen goede eigenschap.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 19 Okt 2019, 16:20

Landmarcs schreef:Second "best" - maar toch een beetje jammer - gewoon iets met MS-polymeer in de oorspronkelijke sponning lijmen.

Zoiets kan ook, bij mijn 110 uit 1984 heb ik voor de aanpassing naar grijskenteken, links achter, alles weggehaald (ruiten, geleiders en verzinkte goot) en vervolgens een aluminium plaat aan de binnenkant tegen het plaatwerk gelijmd. En die aluminium plaat zo 'hoog' gemaakt dat ie ook de 4 ronde afwateringsgaatjes afdekte. Tot augustus 1986 werd bij de 110 voor de achterste zijruiten dezelfde constructie gebruikt als bij de 109. Later is e.e.a. gewijzigd.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 19 Okt 2019, 16:39

Mijn buurman de ruitenboer maakte in het verleden allebei ruiten op maat, werden gebruikt in bestelbusjes en bootjes. Montage is dan met standaard rubber en een pees.

Dus misschien langs een jachtwerf gaan voor zo'n adres, of Carglass natuurlijk die moeten dit ook weten.

Groet Ron

Ps: Buurman is helaas overleden.
130-Td5 HCPU "Camper" 2007
110-Td5 X-tech 2006

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 19 Okt 2019, 18:13

Ron63 schreef:.... . Montage is dan met standaard rubber en een pees. ....

Een montage met standaard-ruit-rubber is weer een stuk minder authentiek (en lastig ivm de rechte hoeken) bij een 109 Stawag.

Groeten MarcS

PS   Totdat de 90 en 110 de "nieuwe" achterdeur kregen was de ruitmontage in die achterdeur nog steeds "als vanouds".
    Geen ruitrubber maar met platte rubberstrookjes en geschroefde metalen stripjes, een monument van onhandigheid.

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 19 Okt 2019, 19:41

Landmarcs schreef:
Ron63 schreef:.... . Montage is dan met standaard rubber en een pees. ....

Een montage met standaard-ruit-rubber is weer een stuk minder authentiek (en lastig ivm de rechte hoeken) bij een 109 Stawag.

Groeten MarcS

PS   Totdat de 90 en 110 de "nieuwe" achterdeur kregen was de ruitmontage in die achterdeur nog steeds "als vanouds".
    Geen ruitrubber maar met platte rubberstrookjes en geschroefde metalen stripjes, een monument van onhandigheid.

Geen idee hoeveel vlees er nog naast zit zodat je nog iets kan vergroten om dan een ronding te maken, en het hangt er maar van af hoe je aan de authenticiteit gehecht bent.
Ik zou eerder kijken om er dichte wanden van te maken, lijkt mij praktischer als je er in wil gaan kamperen.

Groet

Ron
130-Td5 HCPU "Camper" 2007
110-Td5 X-tech 2006

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 19 Okt 2019, 19:56

Ron63 schreef: ....
Ik zou eerder kijken om er dichte wanden van te maken, lijkt mij praktischer als je er in wil gaan kamperen.

Daar ben ik het geheel mee eens.
Met iets meer voorkennis had ik ipv een 110 "E" HardTop een 110 "E" Stationwagon met "Utility-Pack" gehad.
Dus een eenvoudige 110 Stationwagon met een "HardTop" laadruimte ... alleen werd daarmee in Nederland dus niet geadverteerd, ook niet in de "grijs-kenteken" lijst ... en dat terwijl dit in mijn ogen een heel interessante "commercial" was geweest.  
<Men leze hier "commercial" in beide betekenissen>.

Groeten MarcS

deusjevo

Berichtdoor deusjevo » 19 Okt 2019, 22:19

Landmarcs schreef:Met iets meer voorkennis had ik ipv een 110 "E" HardTop een 110 "E" Stationwagon met "Utility-Pack" gehad.
Dus een eenvoudige 110 Stationwagon met een "HardTop" laadruimte

Nu gaat het even te snel.
Kan je even beknopt het verschil uitleggen?

Een 110 HardTop heeft geen achterbank en geen zijruiten maar een 110 Stationwagon wel?

Een 110 Stationwagon met een HardTop laadruimte een achterbank maar daarachter een dichte laadruimte zonder zijruiten?
Range Rover Classic 1972 in de kleur Epsom Green
Citroën Dyane 1968 in de kleur Blanc EWT

En ook nog wat modern gescharrel....

Terug naar “Techniek”