Batterijlampje Dashboard gloeit

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
maxamillion

Batterijlampje Dashboard gloeit

Berichtdoor maxamillion » 14 Okt 2019, 12:46

Hi there, terwijl ik aan het rijden ben, en zet mijn verwarming aan, gaat mijn batterijlampje zachtjes gloeien (branden).

Waar heeft dit mee te maken? Is mijn dynamo aan zijn eind van haar latijn? Want ik heb een nieuwe batterij, twee weken oud.

Groetjes, Max

Erik Peters

Re: Batterijlampje Dashboard gloeit

Berichtdoor Erik Peters » 14 Okt 2019, 21:58

Ja, hoogst waarschijnlijk is de dynamo aan zijn eind (of althans de regelaar en/of koolborstels).
Had ik een tijdje geleden ook met mijn 300 Tdi. Bij stationair toerental ging het dynamolampje flauw branden, ook ging het voltage omhoog (te hoog) als ik gas gaf.
Een nieuwe dynamo gemonteerd en gelijk de accu even goed opgeladen (met een acculader). En het probleem is opgelost.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 14 Okt 2019, 22:19

Dag Max,

Ik vrees dat Erik de schuldige al aangewezen heeft, het is zelfs goed mogelijk dat je een nieuwe accu kocht omdat de oude al slecht door de dynamo werd "bijgehouden". Je doet er dus ook verstandig aan niet te lang door te rijden met de vermoeide dynamo ... als het tzt wat meer gaat winteren is het beter als de accu echt goed wordt opgeladen -- volg dus ook Erik's goede raad: laadt na de dynamo-wissel de accu goed op (liefst met een betere acculader/druppelaar).
In de tussentijd zou je met een voltmeter de boordspanning kunnen bewaken. Als de dynamo bij hogere toeren overijverig is en de spanning boven de 14,5 V uit komt kan je beter wat stevige verbruikers bijschakelen: achterruitverwarming, koplampen, en eventueel de aanjager (en dan opletten op de boordspanning, want de boordspanning wil je ook liever niet langdurig onder de 13,5 V zien zakken bij draaiende motor).

Groeten MarcS

maxamillion

Berichtdoor maxamillion » 15 Okt 2019, 17:22

Cool, bedankt voor de tip's.

Terug naar “Techniek”