Vraag over dab+ antenne

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Everhard Mulder

Vraag over dab+ antenne

Berichtdoor Everhard Mulder » 16 Okt 2019, 09:37

Ik heb een dab+ auto-radio gekocht en wil die in gaan bouwen in mijn 110 uit 1991. Nu moet de dab-antenne, volgens de beschrijving, geplakt worden in de rechter- of linker bovenhoek van je voorruit. Prima, maar ik heb in beide hoeken een speaker gemonteerd. Nu is mijn vraag: hebben die speakers (magneten) invloed op de dab-ontvangst? Doe ik er beter aan die antenne in het midden van de voorruit te plaatsen?
Ik hoop dat iemand hierop t antwoord weet. Vast bedankt!
Everhard Mulder

Landmarcs

Re: Vraag over dab+ antenne

Berichtdoor Landmarcs » 16 Okt 2019, 10:22

Everhard.

Mocht je een verwarmde voorruit hebben is in het midden denkelijk geen goed idee.
Kan je die antenne niet even provisorisch in een hoek nabij die speaker ophangen en dan eens kijken of het werkt.

Groeten MarcS

PS   Afgezien van het "feit" dat een verwarmde voorruit kwestbaarder lijkt is het wat mij betreft verder een echte aanwinst.
    Je hebt er ook "veel" aan buiten de echte wintertijd: de voorruitverwarming verjaagt ook in enkele tellen alle condens, ook die dunne "nevel" die je met een beetje herfstig weer eigenlijk iedere dag hebt. En ... in de winter is ruitenkrabben ineens een fluitje van een halve €uro-cent.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 16 Okt 2019, 11:47

Onlangs heb ik een DAB+ radio in mijn (oude) VW bus geplaatst en voor de DAB+ ontvangst maak ik gewoon gebruik van de standaard (passieve) antennespriet die normaal gebruikt wordt voor de AM/FM radio.
Hiertoe heb ik een (actieve) 'antennesplitter' ingebouwd (een complete inbouwset van Calearo 7562030). Tot op heden werkt dit goed, dus als ik een DAB+ radio in mijn Land Rover zet, dan ga ik weer gebruikmaken van de originele antenne en zo'n setje (niet goedkoop maar functioneel).
Alleen speelde de nieuwe DAB+ radio niet in mijn bus, maar dat kwam omdat de DIN-stekker voor de radio maar één stroomvoerende draad had. En de radio heeft twee stroomvoerende draden nodig (één constant en de andere eventueel via het contact geschakeld). Nadat ik een aansluiting had bijgeplaatst in de DIN-stekker was dat probleem opgelost.
De stroomvoorziening voor de actieve splitter kan gewoon vanaf de elektrische antenne aansluiting van de radio (blauwe draad?), dan 'doet' die splitter pas wat als je de radio aan zet.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 16 Okt 2019, 13:46

Erik Peters schreef:.... heb ik een (actieve) 'antennesplitter' ingebouwd (een complete inbouwset van Calearo 7562030). Tot op heden werkt dit goed, dus als ik een DAB+ radio in mijn Land Rover zet, dan ga ik weer gebruikmaken van de originele antenne en zo'n setje (niet goedkoop maar functioneel).
... .

Een mooie oplossing met een maar ... namelijk: zo houd je de kwetsbare antenne-spriet.
Ieder nadeel hep se voordeel: Als er geen of of een slecht DAB+ signaal is heb je altijd nog de oude FM&AM ontvangst.

Groeten MarcS

Everhard Mulder

Berichtdoor Everhard Mulder » 16 Okt 2019, 14:18

Ok, maar mijn vraag was: hebben die speakers van mij, invloed op de ontvangst van de dab+ antenne? Ik kan het uitproberen, maar als iemand me van tevoren kan zeggen dat het geen , of juist wel, een probleem is.....graag!

Edward

Berichtdoor Edward » 16 Okt 2019, 17:34

Everhard Mulder schreef:Ok, maar mijn vraag was: hebben die speakers van mij, invloed op de ontvangst van de dab+ antenne? Ik kan het uitproberen, maar als iemand me van tevoren kan zeggen dat het geen , of juist wel, een probleem is.....graag!

Nee, je speakers hebben geen invloed. Maar heb je dat ding al eens uit de verpakking gehaald? Dat is meer dan lelijk op de ruit! Waarom niet gewoon op de plek van de oude antenne een combi antenne?
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 16 Okt 2019, 19:01

Edward schreef:Nee, je speakers hebben geen invloed. Maar heb je dat ding al eens uit de verpakking gehaald? Dat is meer dan lelijk op de ruit! Waarom niet gewoon op de plek van de oude antenne een combi antenne?

Precies, het leek mij ook niks zo'n plak antenne op de voorruit en omdat ik geen geschikte andere antenne op de plaats van de originele antenne kon vinden, heb ik zo'n dure splitter gekocht. Plaatsing was erg makkelijk, onder het dashboard was genoeg ruimte om het kleine ding ergens vast te plakken. En verder wat stekkertjes aansluiten. En een extra antenne plaatsen voor DAB+ ontvangst had gekund, maar ik wil de VW bus zo veel mogelijk origineel houden (en geen antenne gaten boren).
Landmarcs schreef:Een mooie oplossing met een maar ... namelijk: zo houd je de kwetsbare antenne-spriet.
Natuurlijk, maar misschien is de DAB+ ontvangst ook uitstekend met deels ingeschoven antenne (dan wordt ie minder kwetsbaar). Ik denk dat het splittertje niet veel meer is dan een signaalversterker. Ik meen gelezen te hebben dan een antenne van zo'n 30 cm al voldoende is voor DAB+ ontvangst.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Edward

Berichtdoor Edward » 16 Okt 2019, 23:20

Erik Peters schreef:Ik meen gelezen te hebben dan een antenne van zo'n 30 cm al voldoende is voor DAB+ ontvangst.

Groet,

Erik.

Ja, da's meer dan lang zat. Op de Golf zit zo'n lelijke 16V DAB/analoog antenne en die is zelfs nog iets korter. Da ding kan wel heel veel misbruik hebben want ik ben altijd te lam om hem te verwijderen in de wasstraat en daar kan ie prima tegen! Hoewel lelijk dus wel een aanrader voor de off roader :lol: :lol:
Edward van Vugt

Edward

Berichtdoor Edward » 16 Okt 2019, 23:20

:roll:
Laatst gewijzigd door Edward op 05 Nov 2019, 23:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Edward van Vugt

Everhard Mulder

Berichtdoor Everhard Mulder » 05 Nov 2019, 20:23

Ik heb die bab+ radio ingebouwd en het antennetje op de voorruit geplakt: daar zie je heel weinig van. Het geluid is geweldig moet ik zeggen: geen kraakje, geen storinkje......alleen jammer dat die defender van me zo'n herrie maakt en overal rammelt!

Terug naar “Techniek”