TC & ABS en sper lichtje lichten op. disco 2 td5

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
bouwsky

TC & ABS en sper lichtje lichten op. disco 2 td5

Berichtdoor bouwsky » 17 Okt 2019, 03:58

Goedemorgen,

Ik heb sinds 14 dagen het ABS lampje en TC lampje vrijwel continu branden.
Daarnaast als de rem ingedrukt word licht ook het SPER lampje op alsof het de remlichten zijn.
Voor de rest leek alles gewoon te werken en dacht ik het af te wachten zodat de storing misschien wel vanzelf
zou verdwijnen.

Maar we zijn er ook met de naderende APK ondertussen al achter gekomen dat de remlichten helemaal niet meer werken.

De oorzaak kan zijn, tenminste toen het zich voor het eerst voordeet was een klein stukje rijden (2 km)met een aanhanger gekoppelt achter de auto. De stekker van de kar was gedeeltelijk stuk waardoor hij omgekeerd in de auto paste. Herkenbaar met de knipperlichten dan omgedraait.

Ik denk ergens dat die stekker toevallig op hetzelfde moment was en niet de oorzaak.
Zelf zocht ik het in de buurt van de computer. Misschien wel dat olie lekkage probleem wat ik nog nooit bekeken had. ECM uitgebouwd maar geen enkele drup olie of vocht te bekennen.
Ook een andere 2d hands ECM van marktplaats geprobeerd maar geen enkele verandering.

Heeft iemand hier een idee waar het verder nog gezocht kan worden?
ABS en TC kan iets zijn wat kapot is maar ook het SPER lichtje dat gaat branden als de rem ingedrukt word....
Die twee staan normaal gesproken ook niet echt in verbinding met elkaar lijkt mij.
Met uitlezen geeft mijn nanocom geeft ook geen enkele storing aan.

Ik weet ergens even niet meer waar ik het moet zoeken. :roll:
Hoop dat iemand hier nog een suggestie heeft.

Bij voorbaat dank.
Laatst gewijzigd door bouwsky op 18 Okt 2019, 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Land Rover Discovery II 2000

Landmarcs

Re: TC & ABS en sper lichtje lichten op. disco 2 td5

Berichtdoor Landmarcs » 17 Okt 2019, 18:51

bouwsky schreef:....

De oorzaak kan zijn, tenminste toen het zich voor het eerst voordeed was een klein stukje rijden (2 km)met een aanhanger gekoppelt achter de auto. De stekker van de kar was gedeeltelijk stuk waardoor hij omgekeerd in de auto paste. Herkenbaar met de knipperlichten dan omgedraait.

Ik denk ergens dat die stekker toevallig op hetzelfde moment was en niet de oorzaak.
...

Ik denk dat je met de aanhanger-stekker(doos) in de goede richting zoekt.
Wellicht zit er in de stekkerdoos aan de auto nu ook wat fout.
In ieder geval is er wel vaker een samenhang tussen onbegrijpelijk uitvallende verlichting en de stekkerdoos.

Groeten MarcS

bouwsky

Berichtdoor bouwsky » 18 Okt 2019, 06:26

Hoi en bedankt Mark voor je tip.

Ik denk dat je met de aanhanger-stekker(doos) in de goede richting zoekt.

Moet het toch nog ergens zoeken, dus zal die stekkerdoos ook nog eens nader bekijken of ie misschien binnen in ergens ook ongewenst verbinding maakt.
Maar het verband remmen en dan sper lampje is dan een onbegrijpelijk iets dus ik had niet erg snel meer naar de stekkerdoos gekeken.

Ray vd Velden

Berichtdoor Ray vd Velden » 23 Okt 2019, 22:13

Je remlichten werken denk ik ook niet .
Door de slechte verbinding in de stekker en dat zal je aanhanger stekker zijn is denk ik zo je remlicht zekering kapot.
Zekering kast onder stuurkolom ik dacht 2de tij nummer 25 15 amperes
Discovery II Td5 automaat td5 Inside performance CR turbos VNT 250pk 4.6 TC aangepaste automaat V8 LT230 1.41

bouwsky

Berichtdoor bouwsky » 26 Okt 2019, 06:26

Je remlichten werken denk ik ook niet .
Door de slechte verbinding in de stekker en dat zal je aanhanger stekker zijn is denk ik zo je remlicht zekering kapot.
Zekering kast onder stuurkolom ik dacht 2de tij nummer 25 15 amperes

Bedankt Ray, Zo simpel kan het zijn.... :lol:

Ik heb helemaal niet aan een zekering gedacht vanwege de halve kerstboom aan waarschuwings lampjes incl. het sper lampje als ik remde.
Maar je had helemaal gelijk hij was door en alles werkt weer met een nieuwe zekeringetje. :oops:
Was de aanhanger stekker toch de oorzaak.

Thnx!

Terug naar “Techniek”