M en S knipperen, extra startknop

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Henson

M en S knipperen, extra startknop

Berichtdoor Henson » 26 Okt 2019, 10:13

Ha Forum,
sinds een paar weken rijden we een D2 Td5 automaat. Een vorige eigenaar heeft een extra drukknopje op de stuurkolom aangebracht die de motor doet starten, geen idee waarom want de sleutel doet dat ook.
Echter: gisteren wilden we wegrijden na tanken, maar het starten werd geblokkeerd terwijl de lampjes Sport en Manual tegelijk knipperden. Boekje opgezocht: elektrische storing met de automaat. Sta je dan... Er begon zich al een flinke file achter ons te vormen toen ik me het knopje herinnerde: ingedrukt: motor startte meteen, alle lampjes uit: D2 weer helemaal OK. Nu doet ook de sleutel het weer.

Is dit een bekende modificatie? Is dit een vaker voorkomend probleem? Ik kan er zo gauw niets over vinden.
groeten,
Henk en Sonja

Edward

Re: M en S knipperen, extra startknop

Berichtdoor Edward » 27 Okt 2019, 20:44

Mij geen bekende aanpassing. Maar als M+S knipperen is dat meestal een te lage accuspanning. Dus lijkt erop dat het een soort extra circuitbreker is.
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Henson

Berichtdoor Henson » 30 Okt 2019, 17:27

Ha Edward,
dank voor de reactie. Even gechecked met een voltmeter: direct na voorgloeien nog 11,5V uit de accu, dat zou genoeg moeten zijn. Ook goed gelet op het display met de aanwijzer van de stand van de automaat-bak: die stond op P, dus ook dat kan de blokkering niet veroorzaken.
Vooralsnog een raadsel,
groeten,
Henk

conny

Berichtdoor conny » 31 Okt 2019, 11:28

Als je er achter komt wat dat toverknopje precies doet, moet je het delen hier. ;) die lampjes schijnen nogal vaak te knipperen.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 31 Okt 2019, 11:58

conny schreef:Als je er achter komt wat dat toverknopje precies doet, moet je het delen hier. ;)

Om daar achter te komen moet je waarschijnlijk achter dat knopje komen :?

Wellicht is er nog een tweede accu en schakelt de startknop die tweede accu bij tijdens het starten.

Groeten MarcS

Henson

Berichtdoor Henson » 31 Okt 2019, 20:37

Ha Marcs,

zou me wel zeer verbazen, want dan moet die accu goed verstopt zitten. Accuspanning is ook niet het probleem: alles blijft gewoon branden en knipperen maar de starter wordt (soms) geblokkeerd.
Ik denk dat de startknop rechtstreeks naar het startrelais gaat, buiten de elektronica om. Ik zal binnenkort eens proberen te achterhalen hoe het zit met de bedrading. Dat is een beetje een kluwen want er is flink aan geknutseld: er is een niet-originele schakelaar voor de achterruitverwarming, er zijn dikke ver-schijners op de bumper geschroefd en ik zie nog wat andere draden lopen die er officieel niet horen. Als ik er achter ben zal ik het hier zeker delen.
groeten,
Henk

Everhard Mulder

Berichtdoor Everhard Mulder » 02 Nov 2019, 11:49

Is die vorige eigenaar te achterhalen? Kost je misschien minder tijd dan al die draden na te gaan??

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 02 Nov 2019, 14:31

Ook wel eens een losse schakelaar gemonteerd in een auto om uit te vinden waar een probleem zat. eerst zo als je al aangeeft orde in de bedrading brengen.

Doeg Ron
130-Td5 HCPU "Camper" 2007
110-Td5 X-tech 2006

Terug naar “Techniek”