Achterlichten Disco 4 in een disco 3

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
vogtschmidt

Achterlichten Disco 4 in een disco 3

Berichtdoor vogtschmidt » 28 Okt 2019, 13:24

Beste collega Landrover rijders,
Ik heb helaas mijn linker achterlicht van mijn disco 3 stuk gereden en wil nu maar meteen "upgraden" naar disco 4 achterlichten.
Echter nu lees is dat er achterlichten zijn die volledig LED zijn en sets die LED en met gloeilampen zijn.
Ik probeer al een paar dagen te puzzelen op internet of ik achterlichten uit een disco 4 in een disco 3 kan zetten of dat dat niet kan vanwege de LED ?
Ik kom er niet uit.
Is er iemand die mij het antwoord kan geven?

mvg, Ferrry

Landmarcs

Re: Achterlichten Disco 4 in een disco 3

Berichtdoor Landmarcs » 29 Okt 2019, 09:55

Ferry,

Ik ken de Disco 3 & 4 eigenlijk alleen van buiten (en dus zeker niet "van binnen en van buiten"), maar de gloeilamp <=> LED vraag is "eenvoudig".

Als je LED ipv gloeilampjes plaatst dan zal de stroom veel kleiner zijn. Bijna iedere knipperlicht-automaat raakt daarvan de tel kwijt, de electronische knipperlicht-automaten kan je (meestal) bijregelen. Zit er verder ook nog iets in de auto dat bijhoudt of de lampjes het doen (CAN-bus) dan raakt dat ook van slag.

Er is een quick-and-dirty oplossing: Plaats ballast-weerstanden parallel aan de verschillende LED-lichtjes, kies de ballast-weerstanden dan zo dat de stroom weer gelijk is aan die die je had met de oude gloeilampjes.
Je verliest hiermee een van de grote voordelen van LED, nl de lagere stroom, de veel kleinere aanslag op je accu. Je krijgt dus alleen de langere levensduur van LED-licht en de "uitstraling" van LED (uitstraling in beide betekenissen). O ja, ik ga er nu wel even van uit dat de LED-lichten in de Disco 4 decentraal (dus per "lampje") een spanningsregeling heeft, maar dat zal wel want decentraal is in allerlei opzichten handiger.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 30 Okt 2019, 20:52

Gewoon het knipperlicht relais mee bestellen met de lichtunits en die erin drukken lijkt me niet alleen veel goedkoper maar ook een stuk simpeler Marc.........

Tis geen Defender waarbij je drie dagen moet sleutelen om een ventieldop te wisselen
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 30 Okt 2019, 21:49

Edward schreef:Gewoon het knipperlicht relais mee bestellen met de lichtunits en die erin drukken lijkt me niet alleen veel goedkoper maar ook een stuk simpeler Marc.........

Tis geen Defender waarbij je drie dagen moet sleutelen om een ventieldop te wisselen

Edward, ik denk ook dat het vrij simpel kan zijn ... maar als er sprake in van een CAN-bus systeem dat checkt of de lampjes genoeg stroom trekken ... en het zijn ineens LED-lichtjes dan helpt dat solid-state-knipperlicht-relais wellicht alleen om de knipperfrequentie goed te krijgen.

En ventieldopjes wisselen op de fiets, da's pas moeilijk.

Groeten MarcS

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 30 Okt 2019, 21:50

Landmarcs schreef:Je krijgt dus alleen de langere levensduur van LED

Lijkt mij de meest onnozele reden om led te nemen, in 13 jaar tijd alleen de stadslicht lampjes een keer vervangen :roll:

Groet Ron
130-Td5 HCPU "Camper" 2007
110-Td5 X-tech 2006

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 30 Okt 2019, 22:22

Ron63 schreef:
Landmarcs schreef:Je krijgt dus alleen de langere levensduur van LED

Lijkt mij de meest onnozele reden om led te nemen, in 13 jaar tijd alleen de stadslicht lampjes een keer vervangen :roll:

Tja, een terugkerende vraag .... wat is nozel.

Ik het LED-bolletjes op de Defender, niet vanwege de levensduur maar vooral vanwege de "uitstraling" (letterlijk dan: meer licht, want mooier vind ik ze niet). LED heeft ook een nadeel: het wordt nauwelijks warm dus bij sneeuw en ijs moet je een beetje opletten .... de winst aan "uitstraling" kan maar zo weer verloren gaan, daartegenover staat dan weer dat bij gloeilampjes en lang voet op de rem de rode "bolletjes" erg heet kunnen worden.

Zo zie je maar: Ieder voordeel hep se nadeel.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 30 Okt 2019, 23:40

Landmarcs schreef:Tja, een terugkerende vraag .... wat is nozel.

Schermafbeelding 2019-10-30 om 23.36.36.png

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 31 Okt 2019, 11:54

Erik Peters schreef:
Landmarcs schreef:Tja, een terugkerende vraag .... wat is nozel.

Schermafbeelding 2019-10-31 om 11.29.17.png

Waarmee het de vraag is of Onnozel onschadelijk, onhinderlijk, ondeerlijk en/of onsmartelijk wil zeggen.
Het staat meestal voor "naief" ....   :oops:

Overigens zou het maar zo kunnen dat "nozel" verwant is aan het Franse "nocif" = schadelijk, gevaarlijk, kwaadaardig, en dus ook aan het Engelse "noxious" en dus aan het Latijn "noxius" .... en dus wellicht oorspronkelijk Grieks "nausea" = misselijkheid/zeeziekte.

Groeten MarcS

PS   Tot voor het berichtje van Erik dacht ik dat je beter Nozel als Onnozel kon zijn, inmiddels weet ik dat het als door de kat of de hond gebeten worden is.

Terug naar “Techniek”