Defender Puma differentieel

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
A_Erven

Defender Puma differentieel

Berichtdoor A_Erven » 30 Okt 2019, 20:47

Net terug van een rit door Afrika, van Tanzania naar Kaapstad Zuid Afrika. 8000 km, geweldige ervaring met veel off road en zelfs zand duinen rijden. Auto was door de dealer goed geprepareerd voor de reis en heeft zich uitstekend gehouden met uitzondering van het voorste differentieel dat in de zand duinen van Namibië kapot ging. Voorste cardanas in het zand gedemonteerd en met 2 wiel aandrijving en diff lock uiteindelijk uit de duinen kunnen komen.
Gelukkig was er een nieuw differentieel op voorraad op ca. 50 km afstand, ‘s avonds nog gemonteerd en de eind bestemming zonder verdere mankementen gehaald.

Nu is het al het 3e differentieel dat de geest heeft gegeven (180000 km). 1x achter en nu 2e voor. Voorste differentieel was pas 24.000 km vervangen door orgineel nieuw exemplaar door LR dealer. Nu is er een Ashcroft gemonteerd in Namibie omdat die op voorraad was.

Zijn er meer ervaringen met korte levensduur van Puma diff’s? Heeft iemand ervaring met betere oplossing dan de standaard diff’s?
Defender 110 SW 2.4 TDCi Puma, 2008
Velar P250 SE, 2018

Edward

Re: Defender Puma differentieel

Berichtdoor Edward » 30 Okt 2019, 20:54

Ja, hier ook dezelfde ervaring. Heb mijn Td4 130 maar 100K gereden en twee keer achterdiff kapot gehad en verkocht met een kapot voordiff.

Ook steeds origineel terug gestoken omdat het de eerste keer garantie was en de tweede keer een diff uit een andere LaRo.
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 31 Okt 2019, 12:16

Ik hoorde in 2011 al het verhaal dat de "Puma" de naam had differentieels te verslinden, en dat nieuwe niet hielpen omdat ze net zo snel of sneller gaan hemelen.
Bovendien zei men dat vreemd genoeg de Td5 differentieels wel zouden voldoen.

In ieder geval ben ik inmiddels voorbij de gemiddelde houdbaarheid (nu ja dat "gemiddelde" berekend op bovenstaande gevallen), dus het is niet altijd treurnis.

Overigens zou ik over het originele dealer-gemonteerde differentieel, dat slechts 24.000 km zijn werk deed, reclameren.
Een dergelijke levensduur is zo ver onder wat je normaal kan verwachten dat een refund op z'n plaats is.

Groeten MarcS

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 31 Okt 2019, 18:14

Ik heb aardig wat ervaring met versterkte diffs maar de standaard Diffs onder mijn Puma zijn na 10 jaar nog steeds heel.

Het klopt dat het voor diff van de meeste Landrovers minder sterk dan het achter diff.

Wat ging er precies kapot?
Het diff-centre?
Of het kroonwiel en pinion?

Het standaard diff-centre van de vooras is het open 2-pin type en die zijn minder sterk dan een 4-pins versie van de achteras.
Ik zou altijd een 4-pin van een TDI/TD5 of een ashcroft limited slip diff terug zetten.
Het diff van de Puma achteras past denk ik niet in de vooras omdat de achteras van de Puma een later type short-nose versie is.

Daarnaast is ook een issue met het kroonwiel van de vooras.
Het standaard kroonwiel met een overbrenging van 1:3.54 heeft wat sterkte betreft niet de meest gunstige overbrengingsverhouding.
Een overbrengingsverhouding van bijvoorbeeld 1:3.8 is theoretisch sterker.
Daarnaast worden de tanden op de vooras ongunstig belast.
Om dit probleem op te lossen zijn de kroonwielen met reverse cut uitgevonden.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 31 Okt 2019, 18:41

JoostKenya schreef:Ik heb aardig wat ervaring met versterkte diffs maar de standaard Diffs onder mijn Puma zijn na 10 jaar nog steeds heel.

Wellicht is er iets mis met de as-toleraties in een beperkte periode, een periode die samenvalt met de eerste "Puma's" ?

Er zijn heel wat "Puma's" op de weg, en vooralsnog lijkt het met name om de 2007/2008 "Puma's" te gaan als het gaat om differentieel-klachten.

Misschien iets voor een onderzoekje ??

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 31 Okt 2019, 18:42

JoostKenya schreef:
Ik zou altijd een 4-pin van een TDI/TD5 of een ashcroft limited slip diff terug zetten.

Ook in de vooras? Ik twijfel een beetje. Heb er 1 liggen en in de achteras zit er al 1. Maar da werkt nie fijn in een D2 zonder diff lock op de middendiff want dan gaat het vermogen via de middendiff naar de vooras. Ga dus eerst een tussenbak met diff lock erin freubelen maar twijfel over de LSD in de vooras? :?

Overigens gingen bij de 130 steeds de lagers janken maar was er verder niks echt kapot.
Edward van Vugt

A_Erven

Berichtdoor A_Erven » 31 Okt 2019, 19:17

JoostKenya schreef:Ik heb aardig wat ervaring met versterkte diffs maar de standaard Diffs onder mijn Puma zijn na 10 jaar nog steeds heel.

Het klopt dat het voor diff van de meeste Landrovers minder sterk dan het achter diff.

Wat ging er precies kapot?
Het diff-centre?
Of het kroonwiel en pinion?

Het standaard diff-centre van de vooras is het open 2-pin type en die zijn minder sterk dan een 4-pins versie van de achteras.
Het diff van de Puma achteras past denk ik niet in de vooras omdat de achteras van de Puma een later type short-nose versie is.

Daarnaast is ook een issue met het kroonwiel van de vooras.
Het standaard kroonwiel met een overbrenging van 1:3.54 heeft wat sterkte betreft niet de meest gunstige overbrengingsverhouding.
Een overbrengingsverhouding van bijvoorbeeld 1:3.8 is theoretisch sterker.
Daarnaast worden de tanden op de vooras ongunstig belast.
Om dit probleem op te lossen zijn de kroonwielen met reverse cut uitgevonden.

Joost, de as van het diff center is naar buiten gekomen / verschoven waardoor aantal tanden afgeschaafd werden. As was niet gebroken. Eerste keer /vorige keer was inderdaad de pignon gebroken.

56E1D10E-6CBD-4477-B472-71BFC4C4F552.jpeg
Defender 110 SW 2.4 TDCi Puma, 2008
Velar P250 SE, 2018

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Nov 2019, 22:02

Edward schreef:
JoostKenya schreef:

Ook in de vooras? Ik twijfel een beetje. Heb er 1 liggen en in de achteras zit er al 1. Maar da werkt nie fijn in een D2 zonder diff lock op de middendiff want dan gaat het vermogen via de middendiff naar de vooras. Ga dus eerst een tussenbak met diff lock erin freubelen maar twijfel over de LSD in de vooras? :?

Ik denk - zonder hands-on ervaring, dus alleen theoretisch - dat een LSD in de vooras ook kan helpen.

Met alleen een LSD in de achteras, en verder twee "open" differentieels kan al het vermogen zoek raken als er voor één wiel grip verliest, dat wiel draait dan en de rest staat stil.
Met óók een LSD in de vooras zal - zeker in samenwerking met de ABS/ETC - géén van de wielen zoveel grip verliezen dat het vermogen zoek raakt, en dus houd je 4x4 tractie, ook zonder midden-diff-lock. Met twee LSD's en een open middendifferentieel kom je zelfs cross-axeled nog weg, zolang de ABS/ETC bij te dolle wielspin de LSD maar weet te activeren.

Hoe "lekker" een vooras met een LSD rijdt weet ik niet, mij lijkt dat er bezwaren kleven aan zo'n actief zelfdenkende vooras.

Ik heb alleen maar ervaring met juist de omgekeerde set-up: alleen een blokkeerbaar midden-differentieel .... en ik denk wel eens dat juist een LSD daar winst kan opleveren. Een ge-locked midden-differentieel is bijv. in de sneeuw nuttig zolang je rechtuit gaat, zodra je een bocht om gaat heb je graag wat extra "voorwielslip" en je krijgt juist minder (minder tov de langere route van de voorwielen), dus je voorwielen gaan ineens minder sturen ... kort daarna zodra de voorwielen dan toch grip krijgen (al was het maar omdat ze in de dikkere sneeuw geduwd worden) krijg je het moment dat de achterwielen gaan "sturen" ... je gaat dus van extreem onderstuur naar extreem overstuur.
Ik schakel dus bij een bocht liever het Diff-Lock uit, maar dat is gedoe, onhandig en lang niet altijd doenlijk. Een LSD middendiff doet z'n werk zelfstandig zodra er gripverlies is, de rest van de tijd rollen de wielen gewoon hun weg zonder wringende effecten die op zich weer gripverlies oproepen.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 02 Nov 2019, 19:17

Een LSD middendiff heeft Ashcroft tegenwoordig ook in de aanbieding. Omdat ik zelden of nooit in de sneeuw rij heeft het voor mij weinig toegevoegde waarde en dus steek gewoon een tussenbak met een gewoon lockbaar diff.

Maar die nadelen die jij noemt mbt de vooras is precies waardoor ik twijfel ;)
Edward van Vugt

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 02 Nov 2019, 22:53

Tja, ik rijd nu ook weer niet dagelijks in van die onmogelijke sneeuw, en dan nog is het gewoonlijk geen geval van "noodzaak", maar meer eentje van een vrij gekozen "ongemak" (met de global warming is die sneeuw straks wellicht zelfs verleden tijd).

Zou ik net iets vaker in diepe sneeuw en/of onder "wrong kind of snow" condities "moeten" rijden dan zou denk ik mijn voorkeur liggen bij een LSD achter en een LSD in de tussenbak (die tussenbak blijft dan altijd nog lockable).
Het blijft een lastige keuze: het gaat tot nog toe altijd goed, waarschijnlijk is er nog een boel "reserve" ... maar ik vrees toch altijd het moment dat er helling af ineens geen grip is. Gladheid, verijsde passages en/of gewoon sneeuw-slurry, kunnen maken dat de auto ineens zijn eigen plan trekt, en zoiets is met name als je helling af rijdt snel een probleem. Zolang je gewoon voldoende grip houdt is 15 km/u niks dus rijd je makkelijk vlotter, zodra je geen grip hebt is 15 km/u nog veel te rap.

Overigens heb ik dan altijd ook nog "bedenkingen" bij een LSD: Wat doet zo'n LSD bij lage snelheden en bij een wiel dat ineens griploos andersom draait ?  < Dit treedt op als de overige wielen wel grip hebben en je helling-af op de motor remt -- en zeg niet "nooit". Ik stond erbij en keek ernaar -- toen ik onderaan de helling de sneeuwkettingen los nam en het toch nog steeds iets gladder was als ik gedacht had. Ik liet de auto iets rollen om de ketting met de sluiting boven te krijgen, er was al een wiel zonder ketting, en ik liet de auto dus op de zwaartekracht rollen: handrem aangetrokken reed ie door omdat het ketting-loze wiel op het moment van de handremwerking gewoon tegengesteld ging draaien, ijs kan verduiveld glad zijn. Rem je op de motor dan kan hetzelfde gebeuren ... vlgs het boekje moet je van de voetrem afblijven, maar met de voetrem rem je tenminste alle wielen. >

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”