Defender Puma differentieel

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Erik Peters

Re: Defender Puma differentieel

Berichtdoor Erik Peters » 02 Nov 2019, 23:57

Een kennis heeft een LSD gemonteerd in voor- en achteras van zijn Suzuki Samurai (met inschakelbare voorwielaandrijving) maar uiteindelijk heeft hij het LSD uit de vooras weer verwijderd. Het reed toch niet zo lekker op de weg.

Groet,

Erik.

aanvulling: het betrof een lsd met frictieplaten, merk? Wel heeft hij nog een of twee frictieplaten verwijderd, maar dat was geen verbetering.
Laatst gewijzigd door Erik Peters op 04 Nov 2019, 12:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 03 Nov 2019, 11:17

Heb ooit een Detroit lsd in de vooras van de 110 gehad...., en snel weer verwijderd. Rijdt voor geen meter.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 03 Nov 2019, 15:47

Tja, je hebt bij de vooras (net als bij de achteras) bij een scherpe bocht al een serieus weglengteverschil tussen het buiten- en binnen-wiel, daarnaast heb je voor omdat de voorwielen de eerste dwarse kracht te verwerken krijgen eerder (kortstondig) grip-verlies, dus heb je denkelijk eerder ingrijpen van de zelfdenkende LSD.
Daarnaast is een LSD-ingreep vóór veel merkbaarder in het stuur ... achter zorgt het voor een beperkte "onwilligheid", vóór verandert in een klap het stuurgedrag zodra de LSD zich "ermee bemoeit".

Dus denkelijk is een LSD in de vooras een gevalletje van "Beter van niet".

En ... een LSD in een niet-lockable tussenbak (als dat maar zo kan) lijkt mij een goede optie te zijn.
Maar een lockable 2º hands wissel-tussenbak is wellicht goedkoper.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 03 Nov 2019, 16:47

Dat zijn reacties waar ik niks aan heb. Een versnellingsbak kan ook fijn of kut zijn want alle versnellingsbakken zijn gelijk :shock: :shock: Wat een kul. In de achteras is een Detroit al niet vergelijkbaar met de Ashcroft variant......
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 04 Nov 2019, 07:32

Ik heb in onze rally raid auto een KAM LSD in de voor- en achteras en een Ashcroft Torsen diff in de tussenbak en bij normaal rijden merk ik er niets van. Maar een KAM diff werkt anders dan een Ashcroft Torsen diff.

Zelf heb ik alleen ervaring met de Ashcroft ATB in de achteras

Maar zie hier een positieve review over een Ashcroft LSD in de vooras:
https://www.defender2.net/forum/topic13 ... hcroft+lsd

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 04 Nov 2019, 12:37

JoostKenya schreef:Ik heb in onze rally raid auto een KAM LSD in de voor- en achteras en een Ashcroft Torsen diff in de tussenbak en bij normaal rijden merk ik er niets van. Maar een KAM diff werkt anders dan een Ashcroft Torsen diff.

Als je dit leest dan word je bijna hebberig.
Afgezien van het kostenplaatje en het gedoe ben ik overigens nu nog iets meer overtuigd van de optie Ashcroft LSD in de achteras en in de tussenbak.
In de limiet, hevig cross-axeled, heb je dan (al je dat hebt) met Diff-Lock een acceptabel restant tractie op één achterwiel, zonder Diff-Lock heb je tweemaal de "limited-slip" vermogensverdeling en wellicht wat te weinig tractie. Bij de vooras krijgt in beide gevallen de ABS/ETC wat meer werk, en dat geeft op z'n minst nog een beetje extra tractie vóór.
Maar goed mijn "voorkeur" is wellicht wat sterker gekleurd door mijn sneeuw-ervaringen, en de sneeuw staat tractie op de tweede plaats, de controle over het voertuig helling af is dan belangrijker. Met grove banden en grof geweld kom je bijna altijd wel boven ... maar moeten wachten tot de sneeuw gedooid is om veilig weer beneden te komen is best onhandig.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 04 Nov 2019, 20:28

JoostKenya schreef:Ik heb in onze rally raid auto een KAM LSD in de voor- en achteras en een Ashcroft Torsen diff in de tussenbak en bij normaal rijden merk ik er niets van. Maar een KAM diff werkt anders dan een Ashcroft Torsen diff.

Dank je Joost, ik ga hem gewoon monteren. :D
Edward van Vugt

toetankh

Berichtdoor toetankh » 04 Nov 2019, 20:44

Edward (en de anderen :-)),

Ik kan het vooralsnog alleen maar aanraden en sluit mij aan bij de ervaringen beschreven op Defender2.net :-) met een ATB voor en achter.
Zo'n ATB is ook niet te vergelijken met een locker of zelfs een frictieplaten lsd: Het aandrijfmoment wordt heel geleidelijk verdeeld over de wielen. Een (un)locker is daarmee niet te vergelijken en ook een frictieplaten lsd is minder verfijnd naar mijn idee.
- Fijne rechtuit stabiliteit (ook bij remmen zolang de koppeling nog niet is ingetrapt!)
- Minder ingrijpen TCS en ABS
- Betere return to centre na een bocht (ik weet niet of dit voor een 90 te veel van het goede zou zijn, de 110 reageert er heerlijk op)
- Deze winter de eerste ervaringen in sneeuw, ik verwacht eigenlijk geen grote negatieve invloed. Ik hou rekening met licht ander weggedrag bij vrolijk rondglijden op de limiet, maar maak me daarover vooralsnog geen grote zorgen (ik rij meestal heel gezapig).

Ik denk er sterk over om ook het middendiff te voorzien van een atb als ik toch de tussenbak een keer los heb om wat driveline-slop aan te pakken.

Groet!
Sven

Edward

Berichtdoor Edward » 04 Nov 2019, 21:26

Thanks! Ik ben om en ga hem monteren!

Voor het leuke ga ik dan eerst eens een tijdje rijden met de huidige tussenbak zonder diff lock. Dan kijk ik daarna wel of ik de gereviseerde die ik heb mét diff lock monteer of dat ik daar toch ook een LSD indruk. (Dat ik eigenlijk te lui ben om de tussenbak te wisselen heeft er uiteraard niets mee van doen......)
Edward van Vugt

toetankh

Berichtdoor toetankh » 04 Nov 2019, 22:05

Ha Edward,

Ik ben benieuwd naar je ervaringen. Ga je alleen een atb voorin stoppen, of ook achterin?
Als je er eentje in het middendiiff stopt moet je dat zeker terugkoppelen.... Dat gaat bij mij nog wel ff duren :-)

Sven

Terug naar “Techniek”