Pagina 3 van 4

Re: Defender Puma differentieel

Geplaatst: 04 Nov 2019, 22:57
door Edward
toetankh schreef:Ha Edward,

Ik ben benieuwd naar je ervaringen. Ga je alleen een atb voorin stoppen, of ook achterin?
Als je er eentje in het middendiiff stopt moet je dat zeker terugkoppelen.... Dat gaat bij mij nog wel ff duren :-)

Sven


Achter zit er al een in. Voor de vooras ligt ie klaar maar ik twijfelde nog. Zodra ik tijd heb zal ik de diff er eens uithalen en de Ashcroft lsd erin monteren.

Die middendiff zal bij mij ook nog wel ff duren......

Re: Defender Puma differentieel

Geplaatst: 05 Nov 2019, 09:28
door Landmarcs
Edward schreef:Thanks! Ik ben om en ga hem monteren!


We kunnen nauwelijks wachten op de recensie .... dwz. ik ben nieuwsgierig naar de plussen en minnen.
Uit de verschillende beschrijvingen begrijp ik dat het Ashcroft "LSD" een bijna ideaal ding is.
Ietsje meer "self-centering" is bij "te brede" banden alleen maar een voordeeltje.
Anderszijds is de versterking van het onderstuur/overstuur effect afhankelijk van het gas weer "minder".

Groeten MarcS

Re: Defender Puma differentieel

Geplaatst: 05 Nov 2019, 17:32
door Edward
Landmarcs schreef:[
Ietsje meer "self-centering" is bij "te brede" banden alleen maar een voordeeltje.
Anderszijds is de versterking van het onderstuur/overstuur effect afhankelijk van het gas weer "minder".

Groeten MarcS


De disco staat op 255 wat hoewel standaard voor jou veuls te breed is ;)

Re: Defender Puma differentieel

Geplaatst: 10 Nov 2019, 10:49
door Bowmore_and_more
Sorry voor mijn (wederom) a-technische vraag..
Mijn achterdiff begint lawaai te maken en de dealer heeft me al geadviseerd om deze te vervangen. Nu ik daar toch mee aan de slag moet, scheelt het op een later moment wellicht dubbel werk door nu gelijk naar een detroit of ashcroft te kijken.

Hoe werkt dat nu eigenlijk? is zo'n ashcroft een complete diff of zijn de reparatie van een diff en het aanbrengen van een locker 2 compleet verschillende dingen?

Re: Defender Puma differentieel

Geplaatst: 10 Nov 2019, 11:35
door Erik Peters
Waarschijnlijk repareer je het achterdiff niet zelf, dan kun je volgens mij het beste een ander diff kopen bij Ashcroft, al voorzien van een locker.
En het defecte diff retour sturen.
Of je moet er prijs op stellen dat je je eigen diff weer terug krijgt, dan gaat het natuurlijk even duren, maar dan stuur je gewoon je diff op en krijg je hem gerepareerd, voorzien van locker, terug.
Hoe dan ook, eerst repareren en dan na een jaar een locker plaatsen is dubbel werk. Want voor het plaatsen van een locker moet het diff uit elkaar, er komen andersoortige onderdelen in (de 2 zonnewielen en satellieten gaan eruit).

Groet,

Erik.

Re: Defender Puma differentieel

Geplaatst: 10 Nov 2019, 11:51
door Landmarcs
Bowmore_and_more schreef:...
Hoe werkt dat nu eigenlijk? is zo'n ashcroft een complete diff of zijn de reparatie van een diff en het aanbrengen van een locker 2 compleet verschillende dingen?


Een Ashcroft ATB differentieel is een vervangings-differentieel, eentje met een andere (vaak betere) werking.
Waarschijnlijk heb je (ook) een nieuw crownwheel&pinion nodig (wellicht zijn het juist deze tandwielen die het probleem zijn?).
Bij een recentere Defender heb je ook nog een pas-ringset nodig ... en eventueel nog nieuwe lagers ...
... als ik het allemaal goed begrepen heb.   Zie ook Ashcroft

Groeten MarcS

PS Ik zie dat het woord "differentieel" verwarring kan zaaien.
Het staat in strikte zin voor alleen het hart in de as, het hart dat ervoor zorgt dat op één as de wielen met een verschillende snelheid kunnen draaien.
Het staat ook voor het geheel van "differentieel" (in strikte zin) en alles wat nodig is om het te laten werken eromheen ... eventueel zelfs incl differentieel-huis.

Re: Defender Puma differentieel

Geplaatst: 10 Nov 2019, 14:44
door Erik Peters
Landmarcs schreef:Een Ashcroft ATB differentieel is een vervangings-differentieel, eentje met een andere (vaak betere) werking.

Klopt, maar Ashcroft repareert ook een standaard differentieel en heeft uiteraard gewone ruil-diff's zonder locker.
Ook kun je daar de losse onderdelen kopen, mocht je zelf een locker willen monteren.

Verreweg het eenvoudigst is het om een compleet (gereviseerd) differentieel aan te schaffen, dan hebben de monteurs van Ashcroft de benodigde zaken vervangen en netjes afgesteld! Ook heb je dan nog garantie.

Een compleet Rover achterdifferentieel vervangen zou je zelf nog wel kunnen doen; aandrijfas losmaken, beide steekassen verwijderen en de bouten van de differentieelklok losschroeven en het differentieel uit de achteras halen (het differentieel is wel zwaar). Zijn ook wel filmpjes over te vinden vermoed ik.

Groet,

Erik.

Re: Defender Puma differentieel

Geplaatst: 10 Nov 2019, 18:30
door Edward
Erik Peters schreef:
Een compleet Rover achterdifferentieel vervangen zou je zelf nog wel kunnen doen; aandrijfas losmaken, beide steekassen verwijderen en de bouten van de differentieelklok losschroeven en het differentieel uit de achteras halen (het differentieel is wel zwaar). Zijn ook wel filmpjes over te vinden vermoed ik.

Groet,

Erik.


Een Diff repareren of het diffhart vervangen voor een locker of LSD kun je ook prima zelf. Is een mooi werkje en het enige speciale gereedschap dat je nodig hebt is een meetklokje met statief. :roll:

Re: Defender Puma differentieel

Geplaatst: 10 Nov 2019, 21:00
door Erik Peters
Daar komt nog bij dat in het werkplaatshandboek stap voor stap staat beschreven hoe je een differentieel in elkaar zet en correct afstelt.

Groet,

Erik.

Re: Defender Puma differentieel

Geplaatst: 10 Nov 2019, 23:07
door Landmarcs
Tja ... prima zelf ... en stap voor stap in het werkplaatsboek.

Als ik zie dat hele volksstammen hun fiets wegbrengen naar de fietsenmaker ...
  ... en dat zelfs voor de meest triviale klusjes zoals een lekke band :o

Nu staat veel van het fietsonderhoud niet in een eenduidig werkplaatsboek, dat is waar ... maar moeilijk is de fiets niet echt.

Ik heb in de binnenlanden van Normandië wel eens een achter-as vervangen (van de fiets dus), gewoon langs de kant van de weg.
Je moet wat gereedschap meenemen (een ijskastdoosje gereedschap is genoeg om ± een hele fiets te demonteren, en daarna ook weer te monteren) ...
  ... en je moet een reserve-as bij je hebben - dat had ik - .
O ja, je as moet ook nog breken - en dat deed ie - want ik ben niet zo masochistisch aangelegd dat ik zonder reden een as vervang.

Groeten MarcS