Winteruitrusting rondje noordkaap

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
RutgerB

Winteruitrusting rondje noordkaap

Berichtdoor RutgerB » 03 Nov 2019, 16:52

Ik wil deze winter met mijn Discovery 2 v8 een rondje noordkaap te doen (bergen NO, noordkaap, stockholm SE) en orienteer me op wat technische voorbereidingen. Mijn discovery is helemaal standaard, op de old man emu schokbrekers na. De auto laat ik brengen naar Bergen en wordt weer opgehaald in Stockholm.

Mijn huidige banden zijn 5x de General GRABBER AT3 255/65 R16 (met sneeuwvlok). De banden zijn 10.000km oud. Lijkt mij voldoende, is dit ook jullie ervaring?

Ik overweeg een engine heater van Defa te installeren. Dit is een mooie manier om bij overnachtingen de boel redelijk warm te houden. Samen met een 220volt interieur kacheltje en een heel lang verlengsnoer moet dat bij de overnachtingen wel goed komen dacht ik zo.

Dan neem ik nog twee jerrycans mee om mijn range wat te vergroten. Blijft een zuipschuit die v8.

Heeft een lier zin? of is een highlift jack met wat gear voldoende? Kans dat je een keer van de weg schuift is groot natuurlijk...?

En last but not least: ik heb een disco met diff lock, echter is deze niet geactiveerd. Dit schijn je achteraf te kunnen doen. Toen ik nog een defender had reed ik altijd met diff lock door de sneeuw, ging geweldig. Is de TC van de discovery sufficient? Of raden jullie aan de dif lock te activeren?

Landmarcs

Re: Winteruitrusting rondje noordkaap

Berichtdoor Landmarcs » 03 Nov 2019, 22:02

Dag Rutger,

Ik zou ipv de Defa een "motorvärme" (ook wel hot-frog genoemd) monteren < maar ja, ik heb aandeeltjes, dus vraag aan anderen wat ze aanbevelen >.

Verder zou ik echte Nokian winterbanden monteren, in de smalste maat die onder de D2 past. Echte, goede, winterbanden zijn echt enorm veel beter als banden die ook nog (net) voldoen aan de sneeuwvlokjes test. Ik stond bijv. bij opgevroren smeltwater te kijken hoeveel grip de Nokian's hielden, voor de zekerheid parkeerde ik de auto toch maar iets lager, en daarna bleek dat je te voet op de verijsde delen niet overeind bleef, dus daar waar de auto et tevoren wel grip hield.

Neem ook sneeuwkettingen ( vier stuks ! ) mee, voor de zekerheid, en eventueel ook een paar van die rooster-rijplaten.
Sneeuwkettingen geven heel veel meer grip, zowel in diepe sneeuw als op verijsde wegen, maar in diepe sneeuw meestal niet gedurende de eerste meters. Een rij-rooster geeft instant grip (over een heel kleine afstand).

Zolang er niks mis gaat moeten de winterbanden het goed doen* goed bereden wegen zijn hoogstens gewoon glad (of verijsd, of nog erger als er ineens sprake is van oppervlakkige dooi). * In Zweden en Noorwegen rijden dan ook heel veel mensen met spijkerbanden (maar dat is dan weer een probleem als je die banden niet daar weer verkoopt (of je moet ze overbeamen naar Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk ...).
Gaat er wel iets mis ... zelfs als je zelf wel op de weg blijft kan je van de weg willen omdat een ander zich vast heeft gereden, en dan kan je heel blij zijn met alles wat extra grip genereert.
O ja, kijk ook even naar de Disco 2 bumper, afhankelijk van het type kan het nuttig zijn de onderrand er af te halen ... teneinde te voorkomen dat zodra je een keertje kennis maakt met diepere sneeuw en daar achteruit uit los komt die bumper ook loskomt (en dus achterblijft in de sneeuw).

Kijk ook even naar de sleeppunten, ik begreep dat die bij een Disco niet zo makkelijk toegankelijk zijn als bij een Defender.

Diff-lock ... lijkt mij nu juist weer een bonus. Ik heb een 110 met ABS/ETC en ik ben met name bij helling af erg blij met de extra controle die diff-lock geeft (een LSD in de tussenbak is natuurlijk nog mooier, maar financieel weer een stap ingrijpender). Helling op komt de ABS/ETC je een heel eind tegemoet, en als de ABS/ETC het niet aan kan dan helpt helling op het diff-lock maar weinig.

O ja, leg het verlengsnoer een nachtje in de diepvries en kijk of je dat verlengsnoer wel wil meenemen. Onderweg zal uitrollen wel lukken, maar als het de volgende dag niet op te rollen is .... heb je er maar een keer wat aan.

Groeten MarcS

PS   Ik ben zelf nooit naar de Noordkaap gereden, mijn meest ijzige ervaringen stammen uit de Vogezen, ik ben wel in de late winter in Zweden geweest (ook in de binnenlanden). Ik "leen" ook Scandinavië-ervaring bij mijn broertje in Stockholm <dat is ook mijn motorvärme-link>.
PS2 Er gaat deze winter - ik weet niet precies wanneer - ook een 2CV-expeditie naar de Noordkaap.

Edward

Berichtdoor Edward » 03 Nov 2019, 22:45

Geen ervaring met sneeuw en ijs dus ik geloof Marc meteen, die komt vaker op dat goedje met z'n 110.

Voor wat betreft de diff lock: van "activeren" is geen sprake. :roll: :roll:

Je zult of zelf of een monteur de bediening moeten installeren. Dat kan met een belachelijk dure klote contraptie van Ashcroft met te lange Bowden kabels die je nauwelijks kwijt kunt maar ook met de originele bediening van een D2 of D1. Die van een D2 is nauwelijks te vinden want alleen geleverd als optie en op de G4 modellen.

Die van de D1 haal je voor 75 euri op bij bv Jansen in Udenhout en die met wat kleine aanpassingen aan de tunnel te monteren. Op Youtube academy staan wel slechte filmpjes over hoe en wat. :lol:
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

RaRo74

Berichtdoor RaRo74 » 03 Nov 2019, 23:18

Je weet dat er een normale weg naar de Noordkaap ligt die ook in de winter bijna tot einde schoon gehouden wordt?
Mocht er op het laatste stuk echt te veel sneeuw liggen dan is de weg afgesloten. 1 of 2 x per dag kun je dan in een konvooi, met een sneeuwschuiver voorop het laatste stuk rijden.

Laatste keer dat ik er heen terug naar gereden ben vanuit Nederland was met een Passat Variant. Gewone winterbanden en 2 wiel aangedreven.
Wel met alle elektronische hulpmiddeltjes aan boord maar die heb ik geen enkele keer zien ingrijpen. Kwestie van rijdgedrag aanpassen en rustig rijden.

Verder zijn er al heel veel goed tips gegeven en je zou nog kunnen overwegen daar spikes in je banden te laten zetten. Meeste winterbanden hebben daar de "schroefgaatjes"voor in het profiel al zitten. In die periode mag je daar overal mee rijden. Omdat je verscheept kun je dat ook al in NL laten doen maar ik gok dat dit duurder zal zijn.
Met spikes voel je je onoverwinnelijk maar je bent bent dat beslist niet.
Reken niet op een schuiver en van de weg raken want dan ben je op voorhand al verkeerd bezig. Helaas zijn er al genoeg omgekomen omdat er geen ruimte was om te schuiven echter alleen een afgrond.............
Zo heb ik in dat gebied een touringcar vol met passagiers bijna voor mijn neus zien verongelukken. Hulde voor de chauffeur en gelukkig was daar wel de ruimte om te schuiven. Dat was nog in de periode zonder al te veel mobiel bereik dus hulpdiensten zijn dan ver te zoeken.

Mijn advies in dezen is spikes laten monteren. Echt een aanrader.
Engine heater is geweldig en dat mag ook een elektrische zijn. Overal hebben ze stopcontacten bij parkeerplaatsen en met een linkje naar je interieurfan blijft het binnen ook vorstvrij.
Als je op de normale weg blijft is 4x4/diff lock niet heel erg van belang. De weg is vrij, of deze is niet vrij ongeacht wat voor aandrijving je hebt of het moeten rupsbanden zijn. Off-road door meters sneeuw is kansloos gewoonweg omdat je het pad niet kunt vinden en er niet doorheen komt.

Maar goed, je hebt een prachtige reis voor de boeg en een D2 is daar een prachtig voertuig voor. Mooi te tijd nemen voor de reis. lekker rustig rijden en genieten van de omgeving.
RaRo74
Het is een blauwe.............

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 03 Nov 2019, 23:43

RaRo74 schreef:Je weet dat er een normale weg naar de Noordkaap ligt die ook in de winter bijna tot einde schoon gehouden wordt?
Mocht er op het laatste stuk echt te veel sneeuw liggen dan is de weg afgesloten. 1 of 2 x per dag kun je dan in een konvooi, met een sneeuwschuiver voorop het laatste stuk rijden.

Als je op de normale weg blijft is 4x4/diff lock niet heel erg van belang. De weg is vrij, of deze is niet vrij ongeacht wat voor aandrijving je hebt of het moeten rupsbanden zijn. Off-road door meters sneeuw is kansloos gewoonweg omdat je het pad niet kunt vinden en er niet doorheen komt.

Mijn adviezen zijn niet gericht op de gewone grote weg - hoewel je ook rekening moet houden met die dagen dat het weer niet zo "ideaal" is - het is al meermaals voorgekomen dat zelfs Stockholm tot stilstand kwam omdat de sneeuwruimers het niet konden bijbenen.
Mijn adviezen zijn ook niet gericht op off-road want dat is een heel ander metier. Met een Defender is een halve meter sneeuw, zelfs als je de weg kent, en die weg zelfs verhard is, al gauw de limit. White-lanen kan eventueel, maar alleen als je de weg kent en er zo weinig sneeuw ligt dat je de weg nog voldoende herkent ... in de sneeuw kan een eenvoudige greppel al afgrond genoeg zijn om je te immobiliseren.
Ik neem evenwel aan dat het niet alleen gaat om een rap "hit-and-run" via de grote weg, maar zo hier en daar ook een secondaire weg oid.
Zelfs ten zuiden van Stockholm zijn de "driving conditions" op zulke secondaire wegen heel wisselend. Bijna alles is met een 2x4 te rijden, maar 4x4 is comfortabeler, en in de limiet kan je net wat meer als de meeste anderen. Ik kampeerde bijv. wild onderweg, en ik zoek daarvoor wel een rustig plekje, met uitzicht (liefst eenzijdig, dwz ik wel maar anderen niet op mij), en dan is het toch meer dan prettig dat je 4x4 hebt.

Groeten MarcS

RaRo74

Berichtdoor RaRo74 » 04 Nov 2019, 09:34

Mijn bericht was aan RutgerB :lol:
Maar exact en we zitten op dezelfde lijn :D

Neemt niet weg als je toch daar bent, mogelijk dicht bij je overnachtingsplaats probeert de grenzen te verleggen om te kijken hoe ver je komt door een meter of meer verse sneeuw. Uiteraard kijken dat je niet iets stuk rijdt want dat zou zonde zijn.
RaRo74

HJK

Berichtdoor HJK » 04 Nov 2019, 10:29

ieder geval een warme slaapzak en proviand in de wagen,!! en inderdaad de Nokian winterbanden.. 80% vd weg zal ijs zijn ipv losse sneeuw en daar hebben de BFG met wintervlokje gewoon niet genoeg grip om goed te remmen.... Zeker als je met een behoorlijke snelheid komt aanrijden en er staan weer 20 rendieren op de weg.... dan wil je grip..

Motorwaerme is altijd fijn, zeker als het min 25 - 35 wordt, maar voor een weekje.. gaat het ook zonder.
Sneeuwkettingen zijn goed bij te hebben..

Heb zelf een jaar in Noord Zweden gewoond begin jaren 90, op pad met Fiat Panda met motorwaermare (spiraal ipv vriesdop motorblok), met winterbanden. Overal geweest en nooit problemen...

Ps alle Zweden en Noren rijden ook gewoon in de winter.. uiteindelijke blijf je toch gewoon op de weg... zonder alle toeters en bellen, en met oude modellen Volvo's achterwiel aandrijving...

deusjevo

Berichtdoor deusjevo » 04 Nov 2019, 11:41

Hoe doen jullie dat eigenlijk met bijvoorbeeld de pechverzekering met een oudere D2 als je naar de Noordkaap gaat, ze zijn al snel 15 jaar oud toch.
Puntje is wellicht repatriëring van een wat oudere auto mede gezien de dagwaarde?
Wellicht laten taxeren voor vertrek?

@Landmarcs: Superfinnen toch :mrgreen:
Range Rover Classic 1972 in de kleur Epsom Green
Citroën Dyane 1968 in de kleur Blanc EWT

En ook nog wat modern gescharrel....

RaRo74

Berichtdoor RaRo74 » 04 Nov 2019, 12:01

Een rijdende D2 zal een dagwaarde tussen de 4 en 8k hebben. Daarmee weet je precies wat voor premie je zult moeten betalen voor een verzekering inclusief repatriëring.
Dan is het nog een kwestie van de juiste verzekeraar zoeken die dat ook daadwerkelijk doet ongeacht de staat van de auto.
RaRo74

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 04 Nov 2019, 12:54

HJK schreef:....
alle Zweden en Noren rijden ook gewoon in de winter.. uiteindelijke blijf je toch gewoon op de weg... zonder alle toeters en bellen, en met oude modellen Volvo's achterwiel aandrijving...

Ongeveer "alle" Zweden - en in ieder geval die Zweden die een beetje achteraf wonen - hebben spijkerbanden.
En dan nog gaat het soms mis.  
Of het echt waar is weet ik niet, maar er wordt wel gezegd dat de aanrijding met een Eland de meeste verkeersdoden veroorzaakt.
Ook als het niet waar is is het iets wat je niet wil uitproberen. Rendieren zijn weliswaar kleiner maar nog steeds te groot voor een botsproef.

En ... achterwiel-aandrijving is (ook) het probleem met de stadsbussen. Bij tijd en wijle valt zelfs in Stockholm het verkeer stil, de stadsbussen zijn dan de eersten die afhaken (een vorige winter kreeg ik een getuigenverslag uit de eerste hand).

Overigens op de secondaire wegen heb je gewoonlijk een groot voordeel aan het feit dat de meesten Zweden met spijkerbanden rijden. Die spijkerbanden rijden het aangestampte sneeuwdek ook weer stuk, en dan hebben on-gespijkerde winterbanden weer best veel grip. Het probleem is vooral een passage van zachter weer, dan worden alles waar ook maar een beetje aangereden sneeuw ligt ineens spekglad, het is dan alsof het geijzeld heeft zonder ijzel-passage.

Maar goed, ga in ieder geval voor Nokian winterbanden (de superfinnen, dus die vanuit de rubberlaarzen banden en daarna ook telefoontjes zijn gaan maken ... alle drie niet stuk te krijgen).

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”