Winteruitrusting rondje noordkaap

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
HJK
Berichten: 80
Lid geworden op: 11 Aug 2015, 10:51

Re: Winteruitrusting rondje noordkaap

Berichtdoor HJK » 04 Nov 2019, 15:27

Overigens op de secondaire wegen heb je gewoonlijk een groot voordeel aan het feit dat de meesten Zweden met spijkerbanden rijden. Die spijkerbanden rijden het aangestampte sneeuwdek ook weer stuk, en dan hebben on-gespijkerde winterbanden weer best veel grip. Het probleem is vooral een passage van zachter weer, dan worden alles waar ook maar een beetje aangereden sneeuw ligt ineens spekglad, het is dan alsof het geijzeld heeft zonder ijzel-passage.

KLOPT HELEMAAL,

Echter ook dat de laatste 10 jaar ten zuiden van Stockholm nog maar minimaal sneeuw valt, ieder geval niet echt lang blijft liggen, lijkt bijna de ardennen qua sneeuw.. helaas.

Gebruikersavatar
fenix2
Berichten: 758
Lid geworden op: 08 Jun 2012, 19:19
Contact:

Re: Winteruitrusting rondje noordkaap

Berichtdoor fenix2 » 04 Nov 2019, 19:04

hmm (laten) repatrieren van een auto kan best een uitdaging zijn en je vervangend vervoer kan zelfs vleugels hebben .... (been there done that in winters Noorwegen :cry: )
Vergeet vooral ook niet je goede ogen mee te nemen, want strooisel in Noorwegen is fijn korrelig en kan met een zonnetje zo in de toplaag wegdooien, Scandinavische winters worden geleidelijk ook wat warmer. Dan lijkt er gestrooid, maar rij je op een echte spiegelgladde ijsbaan. In Zweden is dat risico iets minder door de groffere korrel van het strooisel.

Verder je koelvloeistof controleren op geschikt voor heel erg koud, anders bevriest er zomaar wat in je motor of aanverwante zaken waar koelvloeistof doorheen stroomt (ook een kwestie van been there, met een kachel radiator diep in het dashboard van een peugeot) Een koude start bij -30°C kan zomaar voorkomen zonder dat je er gekke toeren voor hoeft uit te halen.

Banden zijn al genoemd en persoonlijk kan ik de nokians ook van harte aanbevelen.
Een schep, warme kleding, thermos warm drinken en de mobiele telefoons opgeladen.

Lijkt overkill als alles vlot gaat, maar met wat pech kun je zomaar een uur of wat staan te wachten in de vrieskou.

oh, zeker bijzonder belangrijk: vergeet vooral niet te genieten van een mooi reis door een heel wondere wereld ;)

Fenna
Afbeelding

Landmarcs
Berichten: 6778
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Winteruitrusting rondje noordkaap

Berichtdoor Landmarcs » 04 Nov 2019, 19:12

HJK schreef:
Overigens op de secondaire wegen heb je gewoonlijk een groot voordeel aan het feit dat de meesten Zweden met spijkerbanden rijden. Die spijkerbanden rijden het aangestampte sneeuwdek ook weer stuk, en dan hebben on-gespijkerde winterbanden weer best veel grip. Het probleem is vooral een passage van zachter weer, dan worden alles waar ook maar een beetje aangereden sneeuw ligt ineens spekglad, het is dan alsof het geijzeld heeft zonder ijzel-passage.

KLOPT HELEMAAL,

Echter ook dat de laatste 10 jaar ten zuiden van Stockholm nog maar minimaal sneeuw valt, ieder geval niet echt lang blijft liggen, lijkt bijna de ardennen qua sneeuw.. helaas.


Tja, er zijn nog steeds climate-change-ontkenners (ik hoor daar niet toe).
Ik hoor met name van mijn schoonzusje dat ze het steeds langer wegblijven van de sneeuw betreurt ... het is dan vooral heel donker.
De lange donker winter wordt een stuk vrolijker met sneeuw. En bij "schoon" droog vriesweer heb je ook nog eens minder last van de kou.

Maar goed, je moet dus vooral ook meer en meer rekenen op onberekenbaar weer: de sneeuw blijft dan niet lang liggen, d'r zijn wel zo nu en dan ineens heel hevige sneeuwpassages.

Rutger wil bovendien in Stockholm op een andere manier terugreizen (ik vrees vliegen), ten noorden van Stockholm is de kans op sneeuw en koude toch echt groter.

't Is al weer vele jaren geleden dat ik in maart in Stockholm en verder ook de binnenlanden was. Toen kon je schaatsen op de Oostzee, plus 10 in de zon, min tien zonder zon, heel leuk. De (grote) weg naar Stockholm was gewoon schoon, rond Stockholm was het wisselend. Maar in de binnenlanden (Värmland) waren er nog best wat sneeuwrijke secondaire wegen, en soms ook vooral aangereden verijsde sneeuw. Het was toen met nieuwe Michelin XPC goed te doen, maar ik weet zeker dat de Nokians enorm veel beter zijn (die Michelins waren nieuw opvallend goed, ze werden in Scandinavië ook als winterbanden ingeschaald). Belangrijk is dat met de "climate change" het weer ook meer uitschieters lijkt te hebben, en het meest zorgelijk zijn dan de afwisseling tussen vriezen en dooien, je hoeft maar één onverwacht spekglad stukje in een beschutte onoverzichtelijk bocht tegen te komen en de uitkomst is ineens onzeker.

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
RaRo74
Berichten: 210
Lid geworden op: 20 Feb 2011, 12:09

Re: Winteruitrusting rondje noordkaap

Berichtdoor RaRo74 » 04 Nov 2019, 19:59

Het voordeel van de Scandinavische wegen is dat je sowieso al rustiger rijdt omdat je gewoonweg niet harder kan, of mag vanwege andere weggebruikers en snelheidsbeperkingen.
Op besneeuwde wegen gaat het allemaal nog wat langzamer, zeker in vergelijk met bv de Duitse wegen of de idiote Nederlandse leaserijder die onoverwinnelijk met winterbandjes de besneeuwde Nederlandse wegen trotseert en vervolgens toch ergens in de slip raakt. Daarna helemaal verward "want ik heb toch winterbanden!!??"

Bijkomend voordeel van de Scandinavische wegen is dat je juist vanwege de altijd lage snelheid zeer zuinig rijdt. Ik heb eens een rondrit van 5000 km gemaakt met een eco Passat diesel en werkelijk waar, de boordcomputer gaf rond de 1:30 aan. Exact weet ik het niet meer maar foto's van de boordcomputer heb ik nog wel ergens.

Dus met een D2 V8 ga je ook dat verschil zeker merken. Tankstations zijn er genoeg maar inderdaad is het altijd verstandig om wat jerrycans mee te nemen.
RaRo74
Het is een blauwe.............

Landmarcs
Berichten: 6778
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Winteruitrusting rondje noordkaap

Berichtdoor Landmarcs » 04 Nov 2019, 20:33

RaRo74 schreef:Het voordeel van de Scandinavische wegen is dat je sowieso al rustiger rijdt omdat je gewoonweg niet harder kan, of mag vanwege andere weggebruikers en snelheidsbeperkingen.


Ik herinner me van indertijd een rit samen met mijn broertje naar huis (voor mijn broertje dan).
Hij belde met het thuisfront om de aankomsttijd door te geven:
"Nog 400 km dus over 4 uur" was mijn inschatting ... het scheelde slechts een paar minuten.

De snelheden in Zuid-Zweden liggen wat hoger, het lijkt wel alsof als het drukker wordt mensen harder willen rijden.

Maar goed, 's zomers haal ik in Zweden en Noorwegen heel mooie verbruikscijfers, in Frankrijk haal ik vergelijkbare cijfers ... gewoon rustig rijden, op de mentale "cruise-control". Ik vrees dat 's winters de verbruikscijfers lang niet zo gunstig zullen zijn: de olie is dikker, en de lucht ook.

O ja, hoe het zit bij een Disco V8 weet ik niet, maar bij een Td5 (en bij een "Puma") kan je (bij een Defender) gerust de grill grotendeels dicht zetten.
Een klein beetje "tocht" is al genoeg om het vooronder koud te houden. De koude inlaatlucht zorgt ook nog eens voor een heleboel motor-koeling.

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
RaRo74
Berichten: 210
Lid geworden op: 20 Feb 2011, 12:09

Re: Winteruitrusting rondje noordkaap

Berichtdoor RaRo74 » 04 Nov 2019, 21:15

Volgens mij is de maximale snelheid aldaar nog steeds 100 echter meestal 80. Of ik moet iets gemist hebben maar da geloof ik niet.
100 kom ik daar zelden tegen en reken dus maar op 80. Met slechte weersomstandigheden nog langzamer.
In Nederland tot nu nog steeds 130.
Ondanks je rolweerstand bij regen en sneeuw hoger zal zijn is je verbruik dus aanzienkijk minder.

Of je moet in je hok op wielen in Nederland ook als een slak rijden dan merk je inderdaad geen verschil :lol: :lol: :lol:
RaRo74
Het is een blauwe.............

Landmarcs
Berichten: 6778
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Winteruitrusting rondje noordkaap

Berichtdoor Landmarcs » 04 Nov 2019, 21:58

RaRo74 schreef:Volgens mij is de maximale snelheid aldaar nog steeds 100 echter meestal 80. Of ik moet iets gemist hebben maar da geloof ik niet.
100 kom ik daar zelden tegen en reken dus maar op 80. Met slechte weersomstandigheden nog langzamer.
In Nederland tot nu nog steeds 130.
Ondanks je rolweerstand bij regen en sneeuw hoger zal zijn is je verbruik dus aanzienkijk minder.

Of je moet in je hok op wielen in Nederland ook als een slak rijden dan merk je inderdaad geen verschil :lol: :lol: :lol:


We dwalen wat af, dwz een zijweg, maar nog steeds met een Scandinavisch linkje.

Een korte "studie" leert dat het in Zweden met de snelheden nogal wisselde. Ik weet zeker dat op een gegeven moment 100 km/u ook op de bredere tweebaanswegen met vluchtstroken normaal was (die 400 km in precies 4 uur). Later was er in het "diepe" zuiden zelfs 120 en 130 km/u, vervolgens waren er weer allerlei lagere snelheden.

Overigens rijd ik in Nederland 110 (altijd) en soms rustiger, dus gewoon 100 km/u (en een heel enkel keertje vlotter), we hebben hier een paar van die zinloze 130 km/u stukken, weggedeelten waar je ongeveer nooit die 130 km/u echt kan rijden, en de afstanden zijn zo klein dat de winst niet meer als enkele minuten kan bedragen.

In Frankrijk is de snelheid op de "buitenweg" van 90 naar 80 km/u gegaan, ik ben daar dus niet altijd even braaf, en op de tolvrije autowegen rijd ik gewoon met de stroom mee, toch zijn mijn verbruikscijfers in Frankrijk (net als in Zweden en Noorwegen) heel veel beter als hier in Nederland. Het belangrijkste verschil is de langere einden en de rustig-constante snelheid (dus zonder allerlei extern aangestuurde snelheidswisselingen). Misschien nog belangrijker het heuvelen: als je daarbij helling-af, gasloos de snelheid laat oplopen, dan onderaan tijdig wat gas bijgeeft en dan helling-op de snelheid weer wat laat teruglopen dan rijdt zelfs een hok op wielen deeltijd op alleen lucht.

Maar goed, voor mij mag heel Nederland 100 of 110 km/u en rond steden 80 of 90 km/u als maximum op de autowegen. Dat is rustiger en sneller tegelijk: de paar minuten tijdwinst die een hogere snelheid theoretisch oplevert wordt ruimschoots weggevreten door al het opstropen, de filevorming en de ongelukken die door de grotere sneheidsverschillen gegenereerd worden. Als bijwerking heb je dan minder geluidsvervuiling, minder CO2, minder NOx, minder fijn stof, en minder andere vervuilende stoffen (en minder noodzaak om nieuwe en bredere wegen aan te leggen) ... o ja, het levert ook minder slijtage en minder accijnzen op. < Hmm ... ik lijk wel een minder, minder, minder mannetje ... en ik ben niet eens blond.>

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
RaRo74
Berichten: 210
Lid geworden op: 20 Feb 2011, 12:09

Re: Winteruitrusting rondje noordkaap

Berichtdoor RaRo74 » 04 Nov 2019, 22:57

We dwalen af maar dat wel op een besneeuwde zijweg :lol:

Ik weet niet hoe het er tegenwoordig is. Kan zijn dat er van alles gewijzigd is in de tussentijd en het is weer even geleden.
Toen was de maximum snelheid naar de Noordkaap 100 en ik meen merendeel 80. Prima snelheid om van de natuur te genieten en harder is beslist niet nodig.

Dan heb ik geluk, omgeven naar alle windstreken met ruime 130 wegen. Heerlijk op cruise standje 139 en dat is precies de stand van mijn huidige auto om net buiten de bekeuringen te vallen. Zorgeloos rijden en het is alleen nog maar goed opletten op de chauffeurs die aan het appen zijn onder het rijden. Gelukkig zie je dat al van veraf aan om te kunnen anticiperen.
Gaat het 100 worden ook goed. Inderdaad goed voor de portemonnee en het milieu.
Defender rijders zie je eigenlijk nooit appen achter het stuur want die hebben beide handen nodig om het ding om de weg te houden :lol: :lol: :lol:

Maar goed, tijd dat RutgerB er is in gaat komen. Het is zijn topic :D
RaRo74
Het is een blauwe.............

RutgerB
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 Nov 2019, 16:21

Re: Winteruitrusting rondje noordkaap

Berichtdoor RutgerB » 05 Nov 2019, 19:01

Thanks voor de feedback heren.
De lol van het tripje zit hem voor mij vooral in het rijden op de secundaire wegen in een winterlandschap onder niet alledaagse omstandigheden.
En door de auto te laten transporteren naar Bergen en weer op te laten halen in Stockholm heb ik ook wat meer tijd. Het is geen wedstrijd zeg maar.

Jullie tips samengevat:
-nokian winterbanden
-nokian winterbanden
-nokian winterbanden
-engine heater is een goed idee, maar kan ook zonder
-warme slaapzak oid voor als je in geval van pech of vast lang moet wachten op de cavalerie

Daarnaast wilde ik al langer mijn disco uitrusten met de diff lock modificatie. Dat is het enige wat ik mis in mijn Discovery t.o.v. mijn vorige Defender. Weet iemand een Laro specialist waar ik dit aan kan uitbesteden?

Landmarcs
Berichten: 6778
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Winteruitrusting rondje noordkaap

Berichtdoor Landmarcs » 07 Nov 2019, 16:05

RutgerB schreef:... .
De lol van het tripje zit hem voor mij vooral in het rijden op de secundaire wegen in een winterlandschap onder niet alledaagse omstandigheden.
...


Tja, als je meer over secondaire wegen wilt rijden dan zou ik de sneeuwkettingen en een paar van die "GRP grating" rij-roosters meenemen, o ja, ook een of twee sneeuwscheppen.

Winterbanden houden je als alles goed is op de weg, maar als het misgaat, en je komt ongewild een klein stukje buiten de weg, of je wilt een heel klein stukje buiten de weg omdat je om een ander (of een omgevallen boom) heen komen ... dan heb je te maken met een heel andere situatie. In de net iets diepere sneeuw (ook als je een deel hebt weggeschept) wil je liever heel grove banden en de betere winterbanden zijn juist niet grof. Sneeuwkettingen, zelfs eenvoudige, kunnen dan veel helpen. In andere gevallen kan een rij-rooster je weer helpen, bijv om uit een greppel te komen, of als je niet meer als een metertje extra grip nodig hebt (bijv als de auto achter naar de lagere binnenbocht dreigt te schuiven).
Sneeuwkettingen komen ook van pas als je onverhoopt met ijzel of verijsde wegen te maken krijgt, het is geen feest om dan over die sneeuwkettingen voort te hobbelen, maar voorthobbelen kan toch prettiger zijn als wachten op beter weer.

Mooie sneeuwkettingen met krammen en/of met een net-vormig kettingpatroon zijn natuurlijk eerste keus, maar eenvoudige sneeuwkettingen doen ook al heel veel en kosten je de kop niet -- de meerwaarde/meerprijs van de eerste keus is nogal laag, je betaalt erg veel voor kettingen die meestal overkill zijn, en die bovendien zwaar zijn en ook bewerkelijker zijn bij het omleggen (ik liebaugel d'r wel eens naar, maar denk dat het pret-rendement erg laag uitpakt).
En ...als je nog eens naar de iets minder ver verwijderde sneeuwgebieden gaat dan zijn sneeuwkettingen soms een verplicht uitrustings-deel.

O ja, er zijn allerlei "leuke" wegrijdhulpjes op de markt, maar met een 4x4 en goede banden kom je zo ver dat de werkzaamheid van de eenvoudiger wegrijdhulp beperkt of zelfs nul (tot negatief) is.
In ook maar een klein beetje diepere sneeuw (denk aan 15-20 cm) loop je een gerede kans dat die wegrijdhulp onvoldoende grip op het sneeuwpakket heeft en dus gelanceerd wordt zodra je echt grip zoekt (je wilt dan liever niet dat iemand die wegrijdhulp tegen zijn/haar schenen krijgt).

Groeten MarcS

PS Neem naast het vanzelfsprekende thermo-ondergoed ook slim "bovengoed" mee, meerlaags-gekleed kan je je makkelijker aanpassen aan de omstandigheden. En neem verder ook iets mee waarmee je bergschoenen op ijzel en/of een verijsde ondergrond grip hebben, als je uit de auto stapt kan het verraderlijk glad zijn. <don't ask me how I know this>
Neem ook goede knie-lange gamaschen* mee, en denk eventueel ook aan sneeuwschoenen. Anders ben je ongelukkig zodra de sneeuw meer dan enkel-hoogte meegeeft.

* Waarom "Gamaschen" zo heten is mij onduidelijk: Gaiters heten ze in het Engels, en Guêtre in het Frans, Gamasje in het Noors ...


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten