Winteruitrusting rondje noordkaap

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
RaRo74

Re: Winteruitrusting rondje noordkaap

Berichtdoor RaRo74 » 07 Nov 2019, 19:55

RutgerB schreef:Thanks voor de feedback heren.
Jullie tips samengevat:
-nokian winterbanden
-nokian winterbanden
-nokian winterbanden
-engine heater is een goed idee, maar kan ook zonder
-warme slaapzak oid voor als je in geval van pech of vast lang moet wachten op de cavalerie

+spikes in je banden.
+4 sneeuwkettingen.
+2 rijroosters
+2 scheppen

:lol:
RaRo74
Het is een blauwe.............

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 07 Nov 2019, 20:44

RaRo74 schreef:
RutgerB schreef:Thanks voor de feedback heren.
Jullie tips samengevat:
-nokian winterbanden
-nokian winterbanden
-nokian winterbanden
-engine heater is een goed idee, maar kan ook zonder
-warme slaapzak oid voor als je in geval van pech of vast lang moet wachten op de cavalerie

+spikes in je banden.
+4 sneeuwkettingen.
+2 rijroosters
+2 scheppen
:lol:

Tja, spikes is leuk maar is een probleem als je de banden in "onze" streken wilt gebruiken.

Verder is het even de vraag welke banden-maat nog past onder een Disco2.  
De smalste/hoogste combi is eerste keus ... en er moeten nog kettingen bij kunnen (is ook handig want dan kan je ook bíj de kettingen - hoe men dat doet bij moderne "gestroomlijnde" auto's met "platte" banden is mij een raadsel).
En .. hoewel een lekke band tegenwoordig een uiterst zeldzame gebeurtenis is moet je ook een geschikte, dus ± gelijke band als reserve hebben, en dan liefst een bi-directionele (de moderne winterbanden zijn meest uni-directioneel) en eentje met minstens redelijke winter-kwaliteiten (ga je voor nieuw dan is een Nokian Rotiiva AT een interessante keus).

Groeten MarcS

PS   Wat zijn de ervaringen met het bij een Disco2 V8 dichtzetten van de grill (zodat er toch nog een zekere luchtcirculatie is zodra de fan draait).   De radiator - dus dicht op de radiator - dicht zetten vind ik toch bedenkelijk, met mooi zonnig weer kan het boven de weg best opwarmen ... je wilt graag een restant lucht-circulatie.

RaRo74

Berichtdoor RaRo74 » 07 Nov 2019, 20:55

Dan haal je ze er weer uit :lol:
RaRo74

RaRo74

Berichtdoor RaRo74 » 07 Nov 2019, 21:13

RaRo74

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 08 Nov 2019, 01:15

Wat een gedoe allemaal. ik laat gewoon mn mudjes(255/85r16) aflopen op 1.2 bar, doe rustig aan,zelf op klompen en mocht ik eruit moeten,(nog nooit voorgekomen ivm tractie problemen), de thermo laarzen aan. Sneeuwkettingen heb ik bij me vanwege verplichting, nog nooit gebruikt, denk ook niet dat ze passen. :?

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 08 Nov 2019, 01:28

Ik lieg, bedenk ik me net. 1 keer verdwaald s'nachts in tjechie, tot en met de assen in de sneeuw. bleek ik 100 meter naast een ski piste te staan :D :oops:Een pistenbully heeft ons toen via de piste naar de weg gesleept, chauffeur 50 euro gegeven en een hoop lol gehad in de apress-ski hut. :D

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 08 Nov 2019, 09:53

OttoVink schreef:Wat een gedoe allemaal. ik laat gewoon mn mudjes(255/85r16) aflopen op 1.2 bar, doe rustig aan,zelf op klompen en mocht ik eruit moeten,(nog nooit voorgekomen ivm tractie problemen), de thermo laarzen aan. Sneeuwkettingen heb ik bij me vanwege verplichting, nog nooit gebruikt, denk ook niet dat ze passen. :?

Tja, dat van die "mudjes" ken ik. Gewoon uit Frankrijk ... die "local" die meewarig glimlachte omdat ik boven stond naast de 110 (op toen nog XPC) en sneeuwkettingen. Die sneeuwkettingen was echt iets voor de laaglander .... totdat hij in zijn 90 op fraaie modderbanden weer de helling af moest. Heel snel ging dat dus niet snel meer ... als je helling af rijdt alsof je in een onwillig winkelwagentje, zo'n wagentje dat met een eigen wil alle kanten op wil, alle kanten behalve de goede ... dan ben je blij als thuis niet ver weg is (al was het maar om thuis je ondergoed te wisselen).

Het is waar: Een beetje hoekige modderbanden geven veel tractie in diepere sneeuw (en op een droge, schoongevroren weg doen ze het ook leuk, maar in alle andere winterse omstandigheden is het geen goed idee. Bovendien ... zijn ze in Scandinavië gewoon verboden, dwz. ze hanteren een lijst met als winterbanden geaccepteerde banden (die oude Michelin XPC stond erop), je bent verplicht op winterbanden te rijden (vlgs mijn broertje zullen ze in Zuid-Zweden een buitenlander die op niet te beroerde zomerbanden rijdt niet op de bon slingeren, maar dat is geen garantie, en in geval van problemen is "geen winterbanden" ook gewoon een probleem).

Verder ... is het advies "aflopen op 1.2 bar" & "doe rustig aan" niet echt handig als je een paar duizend kilometer voor de boeg hebt. Ja, ik weet het, de meeste kilometers zullen gewoon schoon zijn, maar er staat geen waarschuwing bij dat ene stukje verijsde weg ... en zelfs al stond dat er wel dan ben je dan te laat om in de remmen te gaan.   Vraag maar eens aan Fenna.

Overigens: niet passende sneeuwkettingen zijn handig voor de vorm, maar je krijgt dus in de limiet net zo goed een bon en/of een rijverbod.
Ik ben in Frankrijk nooit gecontroleerd op het bij me hebben van sneeuwkettingen* (een LandRover met goede banden straalt denkelijk uit dat het wel goed zit, in Frankrijk menen veel mensen dat je alleen in een Defender rijdt omdat je dat nu eenmaal moet, niet omdat je het leuk vindt). Ik heb wel gezien dat er bij hevige sneeuwval gecontroleerd wordt, en soms ook (vracht)auto's teruggestuurd worden (incl een kilometer achteruit) danwel verplicht worden om de sneeuwkettingen te bestellen ... en te wachten op de aflevering ter plekke ... omdat zonder sneeuwkettingen niet (verder) gereden mocht worden.
Als de dichtsbijzijnde bewoning meer dat 10-15 km verderop is (of nog verder), en de weg 's nachts nauwelijks bereden wordt (of zelfs 's nachts verboden is) dan is het in mijn ogen toch wel zo handig om niet alleen op goed geluk te vertrouwen.

* Ik ben ooit wel eens geholpen met het monteren van de sneeuwkettingen door een klupje militairen ... zij meenden ook dat ik er helemaal niet door kon.

Groeten MarcS

deusjevo

Berichtdoor deusjevo » 08 Nov 2019, 10:05

En altijd 2 paar sneeuwkettingen toch?

Heb toevallig vorige week deze (maar 1 paar overigens) uit de kringloop kunnen opduikelen:
https://www.sneeuwkettingen.com/maggi-r ... tic-v5-120

Dus voor de sneeuwkettingenplicht in Frankrijk ben ik gedekt, nu de banden nog ;)
Range Rover Classic 1972 in de kleur Epsom Green
Citroën Dyane 1968 in de kleur Blanc EWT

En ook nog wat modern gescharrel....

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 08 Nov 2019, 11:03

deusjevo schreef:En altijd 2 paar sneeuwkettingen toch?

Heb toevallig vorige week deze (maar 1 paar overigens) uit de kringloop kunnen opduikelen:
https://www.sneeuwkettingen.com/maggi-r ... tic-v5-120

Dus voor de sneeuwkettingenplicht in Frankrijk ben ik gedekt, nu de banden nog ;)

Gedekt wel, maar slechts 2 kettingen brengen je nauwelijks verder als 4x4 met 4 redelijk presterende banden.
  < dont ask me how I know >

Groeten MarcS

Pascal87

Berichtdoor Pascal87 » 08 Nov 2019, 12:15

Leuk om deze topic mee te lezen. Zelf ben ik 2 jaar geleden in januari 7000km door scandinavie gereden...in 1 week. Overigens deed ik dat in een 110 Td5.

Voor de banden heb ik gekozen voor Cooper ST Maxx. In Noord Amerika wordt deze band volop geprezen voor haar grip, ook in sneeuw. De band kan je spijkeren, maar heb ik zelf niet gedaan. Overigens rijdt in scandinavie ook niet iedereen met spijkerbanden.

Zijn spijkerband noodzakelijk? In mijn ogen niet, maar dat hangt vooral samen met je rijstijl. Wij reden niet langzaam, maar wel oplettend. Je moet rekening houden met erg wisselend wegcondities, van sneeuw kan het ineens ijs worden.

Als je gewoon op de wegen blijft, zijn sneeuwketting in principe niet nodig. De afstanden zijn simpelweg zo groot, dat als je op sneeuwkettingen rijdt, je er "nooit" komt. Ga je van de weg af, tja.. dan is het misschien nodig.

Wat hadden wij verder nog gedaan:
- Kkoelvloeistof vervangen, zodat die tegen de kou kan.
- warmtedeken mee
- wat extra lampen op het dak gezet

Wij hebben een expeditie tank, maar die was niet nodig. Onder elke boom vind je daar ongeveer een tankstation. Overigens maken we het soms denk ik erg spannend, met al onze 4x4 auto's, lieren en accessoires, maar daar rijdt moeders de vrouw ook gewoon in een kia picanto :lol: Het zal niet de eerste keer zijn dat ik ergens sta, met een volop geprepareerde auto en dat de boer in zn peugeot partner lachend voorbij komt rijden. :roll:

Terug naar “Techniek”