Wiellagers discovery 1

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
LudoBourquin

Wiellagers discovery 1

Berichtdoor LudoBourquin » 04 Nov 2019, 23:10

Hallo,

In mijn series 3 is de aandrijflijn van een discovery 1 geplaatst. Dit heb ik niet zelf gedaan.
Hierdoor weer ik dus niet zo veel over de donor auto.
Wat ik weet dat het een disco 1 200tdi uit 1991 of 1993 is.

Mijn vraag is welke wiellager set moet ik bestellen of hoe kan ik aan de assen zien welke ik moet bestellen?
De DA2383 of de DA2382?
Heb momenteel alleen rechtsachter die slecht begint te worden maar ben het graag voor!

Alvast bedankt!

Groeten Ludo
Pure awesomeness is the aim of the game

Erik Peters

Re: Wiellagers discovery 1

Berichtdoor Erik Peters » 05 Nov 2019, 08:33

Dan kijk je even in het onderdelenhandboek (voor de Discovery 1) op pagina E 39 en E 40, daar staan de verschillen tussen de gebruikte achterassen tot chassisnr. JA032850 en erna.
Waarschijnlijk kun je, als je de steekas eruit haalt, wel zien op welke plek het gepolijste stukje zit waar de binnenste keerring op loopt. Vlak achter de meenemer of er verder vanaf, dan zit de keerring achterin het aseind en is het een later type.
Maar voor de lagers maakt het geen verschil.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

LudoBourquin

Berichtdoor LudoBourquin » 05 Nov 2019, 16:20

Beste Erik,

als ik het goed begrijp zijn de lagers het zelfde alleen is zitten bij een set boutjes bij en de andere niet?

groeten Ludo

LudoBourquin

Berichtdoor LudoBourquin » 05 Nov 2019, 16:20

Beste Erik,

als ik het goed begrijp zijn de lagers het zelfde alleen zitten bij een set boutjes bij en de andere niet?

groeten Ludo

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 05 Nov 2019, 20:07

LudoBourquin schreef:als ik het goed begrijp zijn de lagers het zelfde alleen is zitten bij een set boutjes bij en de andere niet?

Dat is niet het grootste verschil (dit is te zien in de onderdelencatalogus en op plaatjes + beschrijving van aanbieders).
Bij de set voor de oudere as zitten twee keerringen, een buitenste keerring (FTC4785, zit ook bij de andere set) en een binnenste keerring (FRC8222) die waarschijnlijk de cardanolie bij de lagers (RTC3429) weg dient te houden. Bij de nieuwere as zit een keerring in de flens van het aseind, derhalve heeft de aandrijfas op die plaats een gepolijste verdikking (ca. 10-15 cm? vanaf het uiteinde). Ook kan het uiteinde van de aandrijfas ietwat roestig zijn omdat daar geen cardanolie kan komen.
En origineel zitten er Timken lagers in en die zijn uitstekend, mits goed gesmeerd. Een nieuwe Discovery 1 (1998) van kennissen had na 12.000 km al last van een piepend (vastgelopen) lager links achter, wegens gebrek aan vet. Een gebruikt en goed lager uit een Defender erin, vol in het vet en geen problemen meer gehad.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Terug naar “Techniek”