Freelander 1 remt zelf af bij uitrollen met stuur uitslag

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
NicoP

Freelander 1 remt zelf af bij uitrollen met stuur uitslag

Berichtdoor NicoP » 11 Nov 2019, 21:02

Ik ben nog niet zo bekend met (mijn) Freelander, maar denk toch dat er ergens iets mis is.
Als ik mijn auto met ruime stuuruitslag, links of rechts, in z'n vrij (of met ingedrukte koppelingspedaal) laat uitrollen, dan lijkt het alsof de handrem er wordt opgezet. Met andere woorden, de auto remt zichzelf vreselijk af en komt dan ook zeer sterk tot stilstand.
Iemand enig idee of dit normaal is of dat er ergens (in de aandrijving) een probleem zit.

Erik Peters

Re: Freelander 1 remt zelf af bij uitrollen met stuur uitslag

Berichtdoor Erik Peters » 12 Nov 2019, 17:46

Dat lijkt mij niet normaal. En het schijnt mogelijk te zijn dat de visco-koppeling vast (gaat) zit(ten).
Die visco-koppeling moet er voor zorgen dat er in een bocht snelheidsverschil mogelijk is tussen voor- en achteras, omdat de vooras in een bocht een grotere weg aflegt.
Ook schijnt het zo te zijn dat er door een vastzittende visco-koppeling nog meer kapot gaat.https://forum.lrch.nl/viewtopic.php?f=14&t=7144&p=58340&hilit=defecte+visco#p58338

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

JohanFreelander

Berichtdoor JohanFreelander » 12 Nov 2019, 22:09

Dat is het gedrag van een eerste generatie Freelander.
Ook al zou de Visco helemaal nieuw zijn, dan nog kost het behoorlijk kracht deze te verdraaien.
Dat voel je bij scherpe bochten op lage snelheid.
Defender 130 2002
Freelander 1 2004

NicoP

Berichtdoor NicoP » 12 Nov 2019, 22:28

Oeps. Bij aanschaf van de auto (6 weken geleden) heeft de garage houder me te kennen gegeven dat de visco-koppeling goed zou zijn.
Tijdens een proefrit heb ik ook niets gemerkt. Alle testen uitgevoerd welke hier en daar beschreven worden. Geen kraakje gehoord.

Kan het ook door de kou kunnen komen? Of omdat ik er niet heel veel mee rij. eens per week?

Jan Gremmer

Berichtdoor Jan Gremmer » 15 Nov 2019, 01:31

Nu het koud is heb ik er ook last van s,ochtends visco heeft 20.000 gedraaid
Na een paar km en een paar bochten is het weer normaal
Normaal is een beetje weerstand in de bochten.
Zorgen hoef je pas te maken bij het slippen van een band op asfalt bij het vol insturen en dan LANGZAAM voor of achteruit rijden

paul k

Berichtdoor paul k » 15 Nov 2019, 11:04

Als je de moeite wil nemen de cardan/aandrijfas naar achteren er onderuit te halen, dezelfde stuuractie doen , dan weet je of het aan de Visco ligt.
Die visco is ook erg gevoelig tussen wielomtrek voor<>achter.
Daarom bij de Freelander 1 met enige regelmaat banden wisselen van voor naar achter.

groet, Paul
Defender 2004 TD5 130 HCamperPU
S3 1977 88"stawag ( in wording. ;) .)
S2a Santana 1967 halverwege 8-)
S2 1961 Dormobile
S1 1954 86"

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 15 Nov 2019, 13:24

Kijk, allemaal heel nuttige informatie :!:
Vermoedelijk valt het mee.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 15 Nov 2019, 14:56

paul k schreef:....
Die visco is ook erg gevoelig tussen wielomtrek voor<>achter.
...

Als ik het aandrijfconcept goed begrepen heb zorgt de IRD ervoor dat de aandrijving naar achter een lichte pseudo-wielslip "detecteert".
Door die pseudo-wielslip is de visco-koppeling als het ware "wakkker".
Onder normale omstandigheden rijden de voorwielen een langere weg (want altijd de buitenbocht), dus zonder IRD "denkt" een visco bij een eerste gripverlies achter dat de achterwielen "gelijk" lopen en dan zou de visco op dat moment juist minder tractie doorgeven ... daarom moet de wisco alvast "wakker" zijn.
Dit beterkent dus ook dat de afrol-lengte voor en achter ± gelijk moet zijn, en in ieder geval achter niet of weinig groter is als voor, want met een grotere afrol-lengte gaan de achterwielen nog weer trager draaien.

Groeten MarcS

Houston

Berichtdoor Houston » 16 Nov 2019, 11:18

Volgens mij is dat normaal.
Wij hebben onze Freelander I td4 nu 13 jr, staat 350000km op de teller en die doet dat ook altijd.
Al vanalles stuk geweest maar de Visco nog nooit.
Stationair rechtuit (of achteruit) rijden is geen probleem maar als je t stuur volledig draait voor een krap bochtje, moet je gas bij geven want anders blijft ie staan en slaat af, door de weerstand die je krijgt. Op grind of andere losse ondergrond voel je dat uiteraard minder maar hoor je het ook/wel duidelijk aan de banden.
Zolang ie niet stuk gaat, is het een heerlijke auto! We zijn er heel Europa inmiddels mee door gereden (en altijd weer thuis gekomen ;) ) al doen we dat tegenwoordig met de Puma.

Contribute to the scenery; drive a Land Rover!

Terug naar “Techniek”