Pagina 1 van 1

Freelander 1 remt zelf af bij uitrollen met stuur uitslag

Geplaatst: 11 Nov 2019, 21:02
door NicoP
Ik ben nog niet zo bekend met (mijn) Freelander, maar denk toch dat er ergens iets mis is.
Als ik mijn auto met ruime stuuruitslag, links of rechts, in z'n vrij (of met ingedrukte koppelingspedaal) laat uitrollen, dan lijkt het alsof de handrem er wordt opgezet. Met andere woorden, de auto remt zichzelf vreselijk af en komt dan ook zeer sterk tot stilstand.
Iemand enig idee of dit normaal is of dat er ergens (in de aandrijving) een probleem zit.

Re: Freelander 1 remt zelf af bij uitrollen met stuur uitslag

Geplaatst: 12 Nov 2019, 17:46
door Erik Peters
Dat lijkt mij niet normaal. En het schijnt mogelijk te zijn dat de visco-koppeling vast (gaat) zit(ten).
Die visco-koppeling moet er voor zorgen dat er in een bocht snelheidsverschil mogelijk is tussen voor- en achteras, omdat de vooras in een bocht een grotere weg aflegt.
Ook schijnt het zo te zijn dat er door een vastzittende visco-koppeling nog meer kapot gaat.https://forum.lrch.nl/viewtopic.php?f=14&t=7144&p=58340&hilit=defecte+visco#p58338

Groet,

Erik.

Re: Freelander 1 remt zelf af bij uitrollen met stuur uitslag

Geplaatst: 12 Nov 2019, 22:09
door JohanFreelander
Dat is het gedrag van een eerste generatie Freelander.
Ook al zou de Visco helemaal nieuw zijn, dan nog kost het behoorlijk kracht deze te verdraaien.
Dat voel je bij scherpe bochten op lage snelheid.

Re: Freelander 1 remt zelf af bij uitrollen met stuur uitslag

Geplaatst: 12 Nov 2019, 22:28
door NicoP
Oeps. Bij aanschaf van de auto (6 weken geleden) heeft de garage houder me te kennen gegeven dat de visco-koppeling goed zou zijn.
Tijdens een proefrit heb ik ook niets gemerkt. Alle testen uitgevoerd welke hier en daar beschreven worden. Geen kraakje gehoord.

Kan het ook door de kou kunnen komen? Of omdat ik er niet heel veel mee rij. eens per week?

Re: Freelander 1 remt zelf af bij uitrollen met stuur uitslag

Geplaatst: 15 Nov 2019, 01:31
door Jan Gremmer
Nu het koud is heb ik er ook last van s,ochtends visco heeft 20.000 gedraaid
Na een paar km en een paar bochten is het weer normaal
Normaal is een beetje weerstand in de bochten.
Zorgen hoef je pas te maken bij het slippen van een band op asfalt bij het vol insturen en dan LANGZAAM voor of achteruit rijden

Re: Freelander 1 remt zelf af bij uitrollen met stuur uitslag

Geplaatst: 15 Nov 2019, 11:04
door paul k
Als je de moeite wil nemen de cardan/aandrijfas naar achteren er onderuit te halen, dezelfde stuuractie doen , dan weet je of het aan de Visco ligt.
Die visco is ook erg gevoelig tussen wielomtrek voor<>achter.
Daarom bij de Freelander 1 met enige regelmaat banden wisselen van voor naar achter.

groet, Paul

Re: Freelander 1 remt zelf af bij uitrollen met stuur uitslag

Geplaatst: 15 Nov 2019, 13:24
door Erik Peters
Kijk, allemaal heel nuttige informatie :!:
Vermoedelijk valt het mee.

Groet,

Erik.

Re: Freelander 1 remt zelf af bij uitrollen met stuur uitslag

Geplaatst: 15 Nov 2019, 14:56
door Landmarcs
paul k schreef:....
Die visco is ook erg gevoelig tussen wielomtrek voor<>achter.
...


Als ik het aandrijfconcept goed begrepen heb zorgt de IRD ervoor dat de aandrijving naar achter een lichte pseudo-wielslip "detecteert".
Door die pseudo-wielslip is de visco-koppeling als het ware "wakkker".
Onder normale omstandigheden rijden de voorwielen een langere weg (want altijd de buitenbocht), dus zonder IRD "denkt" een visco bij een eerste gripverlies achter dat de achterwielen "gelijk" lopen en dan zou de visco op dat moment juist minder tractie doorgeven ... daarom moet de wisco alvast "wakker" zijn.
Dit beterkent dus ook dat de afrol-lengte voor en achter ± gelijk moet zijn, en in ieder geval achter niet of weinig groter is als voor, want met een grotere afrol-lengte gaan de achterwielen nog weer trager draaien.

Groeten MarcS

Re: Freelander 1 remt zelf af bij uitrollen met stuur uitslag

Geplaatst: 16 Nov 2019, 11:18
door Houston
Volgens mij is dat normaal.
Wij hebben onze Freelander I td4 nu 13 jr, staat 350000km op de teller en die doet dat ook altijd.
Al vanalles stuk geweest maar de Visco nog nooit.
Stationair rechtuit (of achteruit) rijden is geen probleem maar als je t stuur volledig draait voor een krap bochtje, moet je gas bij geven want anders blijft ie staan en slaat af, door de weerstand die je krijgt. Op grind of andere losse ondergrond voel je dat uiteraard minder maar hoor je het ook/wel duidelijk aan de banden.
Zolang ie niet stuk gaat, is het een heerlijke auto! We zijn er heel Europa inmiddels mee door gereden (en altijd weer thuis gekomen ;) ) al doen we dat tegenwoordig met de Puma.