TD5 smoort boven de 60km/h

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Erik Peters

Re: TD5 smoort boven de 60km/h

Berichtdoor Erik Peters » 16 Nov 2019, 19:44

Edward schreef:Terug on topic: kan het de vlinderklep van de egr zijn? Die sluit ook zowat de hele luchtinlaat af.

Dat zou een verklaring kunnen zijn https://forum.lrch.nl/viewtopic.php?f=12&t=11495&p=85280&hilit=vlinderklep+Td5#p85276

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Seagull

Berichtdoor Seagull » 17 Nov 2019, 09:45

De Defender rijdt opeens weer als vanouds en 1 uur zonder problemen gereden waaronder ook op de snelweg.
Brandstofpomp is nog onderweg met de post dus komt voorlopig thuis op de plank te liggen.
EGR-klep heb ik 7 jaar geleden niet meer teruggeplaatst na het vervangen van de cilinderkop dus daar kan het probleem niet aan gelegen hebben.
Het wordt nu moeilijk troubleshooten dus maar wachten tot het probleem weer optreedt.
Bedankt voor alle reacties zover.

Groet, Jan

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 17 Nov 2019, 10:04

Seagull schreef:De Defender rijdt opeens weer als vanouds en 1 uur zonder problemen gereden waaronder ook op de snelweg.
Brandstofpomp is nog onderweg met de post dus komt voorlopig thuis op de plank te liggen.
EGR-klep heb ik 7 jaar geleden niet meer teruggeplaatst na het vervangen van de cilinderkop dus daar kan het probleem niet aan gelegen hebben.

Goedemorgen Jan,

't Is toch mooi, dat zelfherstellend vermogen ... en jammer dat je nu niet weet wat het was.
Minder mooi is dat de de EGR niet meer hebt teruggeplaatst ... maar dat is een heel ander (NOx) verhaal.
En dat we vanwege die NOx nu binnenkort allemaal 100 km/u als maximum krijgen vind ik weer helemaal geen probleem.

Groeten MarcS

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 17 Nov 2019, 10:56

Seagull schreef:Brandstofpomp begint wel op leeftijd te komen dus ik heb er geen probleem mee om preventief te vervangen maar schijnt nogal een klus te zijn bij een 90.

Jan

Die van mij uit 2000 staat op 220.000 met originele brandstofpomp, werkt nog prima, geen harder geluid. Brandstofpompoverlijden kondigd zich vaak aan met duidelijk hoorbaar extra geluid, alsof de pacemaker op hol geslagen is.

Edward

Berichtdoor Edward » 17 Nov 2019, 13:32

Nou, dat is wellicht regel maar hoeft niet. Heb er genoeg vervangen die prima klonken en zelfs werkten alleen na meting te weinig druk bleken te geven. Het vervangen bij een 90 is al je de tank eronderuit wilt halen geen al te grote klus. (al mag je best op een ochtend rekenen)
Je moet alleen weten dat je de tapeinden die aan de plaat onder de tank door gaat en door de achterbalk steken meteen na verwijderen een 8-9mm moet inkorten. Dan krijg je de boel ook weer in elkaar. :lol:

Mijn ervaring met problemen die plots verdwijnen is dat het bijna altijd brandstofverstoppingen zijn. Die kunnen ook zomaar weer loskomen waardoor het probleem weer, al dan niet tijdelijk, verholpen is.
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Jankouwenberg

Berichtdoor Jankouwenberg » 18 Nov 2019, 12:24

Andere oorzaak kan het blijeven hangen van je turbo begrenzer zijn. Dat kan als effect hebben het niet maximaal kunnen profiteren van je Turbo of het continu in de noodloop gaan door te hoge turbo druk.

Het ijzeren staafje tussen turbo en vacuum moet goed vrij kunnen bewegen. Toen ik mijn 2001 landrover kocht zat die muurvast en kroop ik ook naar de 100. Nu gaat hij vlot naar 135. Ik heb het staafje voorzien van hittebestendig smeermiddel (bij kopervet of een modern alternatief daarvoor). Ik controleer het regelmatig wat het seermiddel wordt goed heet daar dus moet af en toe aangetipt worden.

Andere oorzaak kan ook nog een wat verstopte inspuiting zijn. Gooi eens een vlesje dieselmotor reiniging in je tank.

Maar Luchtsensor en turbo zijn eerste verdachte bij mij. Die pomp komt pas daarna als je hem hoort kreunen
Defender station 110 td5 2001 blauw wit dak
2cv Citroën 1983 blauw

Seagull

Berichtdoor Seagull » 18 Nov 2019, 13:40

Ik begon ook al de 'wastegate' te verdenken.
Het enige wat ik gedaan heb voordat het probleem verdween was het 'Wastegate' stangetje met een tang heen en weer bewegen en de MAF-, AAP- en MAP sensor losgehaald.
Ik zal eens kijken of hetzelfde probleem optreedt als ik het vacuumslangetje los trek.

Gr. Jan

Seagull

Berichtdoor Seagull » 14 Dec 2019, 11:23

Probleem lijkt opgelost.
De auto was afgelopen weken weer rijdbaar en het probleem trad maar een paar keer op en leek dan na een herstart weer verdwenen. Wel had ik het idee dat ik wat vermogen miste.
Vorig weekend een nieuwe MAF-sensor gemonteerd het verschil was meteen merkbaar met optrekken en doortrekken in de versnellingen. Even onderweg de oude sensor gemonteerd en het probleem zat er keihard weer in. Snel weer de weg af en de auto een herstart gegeven waarna ik met de oude sensor gewoon weer normaal thuis ben gekomen. Afgelopen week met de nieuwe sensor geen problemen meer ervaren.

Helemaal blij met deze eenvoudige oplossing en dat ik nog geen gat in mijn bodemplaat gezaagd heb voor een nieuwe pomp.

Gr. Jan

Terug naar “Techniek”