Grootlicht Defender 110 2003

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Chris1980

Grootlicht Defender 110 2003

Berichtdoor Chris1980 » 16 Nov 2019, 12:03

Mijn grootlicht aan 1 zijde werkt niet meer. Veder functioneert alles goed. Lamp zelf is het niet, is vervangen. Iemand een idee?

trix G4

Re: Grootlicht Defender 110 2003

Berichtdoor trix G4 » 16 Nov 2019, 15:42

Meestal is de stekker op de lamp verrot.
Slechte kwalitiet
Kun je zo een vervangende voor kopen

pascal110

Berichtdoor pascal110 » 30 Nov 2019, 10:08

lichten voor zijn appart gezekerd. kijk op je klepje van zekeringsafdek plaat.
dus zekering stuk.
zou ook kunnen.
gr pascal

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 07 Dec 2019, 10:13

Chris1980 schreef:Mijn grootlicht aan 1 zijde werkt niet meer.

Doet ie het inmiddels weer ?

Groeten MarcS

PS   Als je een "Zweedse Lichtversterker" hebt dan kan het ook nog triviaal aan het massa-draadje liggen.
      Er zijn een paar geschikte massa-punten rond de koplampen maar ze vragen even aandacht.

Landmarcs

Re: Groot- en gedimd licht Defender 110 "Puma"

Berichtdoor Landmarcs » 13 Dec 2019, 12:18

Ik hoop dat het geoorloofd is op dit onderwerp voort te borduren.

Na het wisselen van de zomer- en winterbanden maakte ik even een proefrondje ... en ik zie ineens niks, dwz geen koplamp-licht.
Gelukkig daarna weer wel, en na wat aan en uit deed het licht het wel weer (maar soms even met een dipje).

Thuis kijk ik nog eens ... en ja, meestal deed het licht het, maar soms ook niet, het seinlicht deed het overigens ook niet (althans soms).

De volgende dag nader onderzoek.
Voordat de meest evidente oorzaak genoemd wordt: Ik heb al een "Zweedse Lichtersterker" al zo'n 15 jaar, en dat ding heeft me nog nooit in de steek gelaten anders dan eenmaal één koplamp waar een massa-probleempje het licht soms even extra dimde.

Na het aflopen van de mogelijkheden:
+ De relais - van de "Zweedse Lichtversterker" - deden het (die hebben hun eigen massa).
+ De 12V draden vanaf de dynamo deden het (het zou gek zijn als die gelijktijdig stuk zouden gaan - er zijn er twee: één voor gedimd en één voor ongedimd licht)
+ En na verder kijken bleek dat bij de motorkap dichtgooien de lichten het bijna steeds weer deden.
    Vervolgens bleek dat het motor-kap-slot als een soort schakelaar werkte ...
          .... niet steeds even goed, maar op een gegeven moment zag ik zelfs een vonkje

Nu moet je weten dat de "Zweedse Lichtversterker" met zich meebrengt dat de massa van de koplampen via een kort draadje ergens naar een "vast" punt moet, en dat dat "vaste" punt bij een Defender het makkelijkst te vinden is ergens op een boutje rond de wing/radiator montage.

Optie één, de makkelijkste, maar ook de "slordigste", was een extra massa-kabeltje trekken. Optie twee was het op zoek gaan naar de precieze vonken-trek-plek. Waar het precies mis ging weet ik nog steeds niet maar het demonteren van de slotplaat, en één schuine stang (er zitten er twee om het slot af te steunen, ik was ze "vergeten" omdat ik dik gaas achter de grill, en een muff ervoor heb), het wat afkrabben van een overmaat aan lak op de verschillende contact-vlakken (daarna rijkelijk kopervet) en het weer terug-monteren was genoeg.
Er was weer licht, en zonder haperingen ... en dat is heel prettig na de ervaring van ineens en onverklaarbaar duisternis.

Binnenkort (als het een dagje een beetje droger en warmer is) voor de zekerheid toch ook de andere schuine stang even losnemen. Vooral ook om er onderin een gaatje te boren ... die schuine stangen bestaan nl uit een buis die bovenaan open is en onderaan dichtgeknepen (bovenaan zit dan nog een soort kniestuk gelast). Er stond bij mij geen water in, maar zelfs zonder doorwadingen kan er (regen-, of condens-) water in komen te staan en dan roest die stang uiteindelijk door.
Bij die stap twee dan direct nog wat aan verduurzaming doen, wat lak wegkrabben is één, op sommige andere puntjes liet die lak weer spontaan los (bijv. op de lassen van kniestuk op de buis).

En als je nu toch bezig bent - mocht je me navolgen, of iets vergelijkbaars onder handen hebben - dan bleek het handig om even een wat langere tie-warp aan het slot-ontgrendelings mechaniekje te binden. Met zo'n tie-warp kan je het slot ontgrendelen terwijl je ernaast staat. Een heel enkele keer (bijna nooit) gaat de trekdraad stuk ... daar heb je dan direct een noodvoorziening voor.

Overigens kan je overal "gemakkelijk" bij na het afnemen - 8 schroeven grote kruiskop - van de plastic grill  (dat afnemen is dan weer wat lastiger als je zoals ik een wrap-around radiator-muff hebtj.
Je moet evenwel wel voorzichtig zijn met radiator en intercooler, veel ruimte is er niet, en zeker voor het boutje/moertje van de schuine stang onderaan heb je geduld nodig (of anders een heel slanke ratel-sleutel maat 13), voor het slot-mechaniek heb je een veel aan een lange verlengstang en een slank dopje 10, dan blijf je makkelijk vrij van de intercooler.

Hopelijk heeft iemand profijt van de bovengeschetste eenvoudige reparatie van een verder ongemakkelijk probleem(pje).

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”