extra kachel defender

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
HJK

Re: extra kachel defender

Berichtdoor HJK » 27 Nov 2019, 08:50

Gewoon standkachel (Webasto thermotop) monteren!, of motorvarmare (op koelvloeistof antivries plug aansluiten, zie foto) met los kacheltje in interieur aansluiting via 220v ( zo doet het gros vd Zweden / Noren het).

cal1801100_large_0.jpg
cal1801100_large_0.jpg (11.29 KiB) 514 keer bekeken

HJK

Berichtdoor HJK » 27 Nov 2019, 08:59

Naamloos.png

WillyB

Berichtdoor WillyB » 27 Nov 2019, 09:54

Juist, 500W kacheltje kan even wat warmte geven.
Het gaat echt maar om die eerste 10 minuten, daarna geeft de motor voldoende.
En, theoretisch 1 uur (500W) is niet met draaiende motor. Toch?

Het zou echt geweldig zijn, als je dat op afstand (vanuit de woning, als je de auto op de inrit hebt staan) aan zou kunnen zetten.
Iemand daar nog goede idee-en over?

Thanks guy's

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 27 Nov 2019, 09:56

RaRo74 schreef:Mijn omvormer is tevens gelijk de accubeschermer waardoor de accu nooit leeg getrokken kan worden.
Zo blijft mijn accu altijd in optimale staat. Het kacheltje krijgt trouwens niet eens de kans volledig de accu te ontladen want na 10 minuten draait de motor waardoor de dynamo verse ampères in de accu pompt.

't Hangt een beetje af van de afkap-spanning, is die hoog genoeg dan werkt een accubeschermer best aardig (bij een lage stroom werkt ie minder omdat bij een lood-accu de spanning dan veel minder inzakt).

Maar goed, zoals ik al schreef: met 10 minuten 500 Watt gaat er niks mis, aangenomen dat de accu bij de start (vrijwel) vol was.

Bij 2000 Watt trek je binnen de 2 minuten al meer vermogen uit diezelfde loodaccu, en bij een standaard start-accu zit je dan al in de buurt van de "veilige" grens ... dwz de rest van de accu-reserve gaat ten koste van de levensduur.
< NB reken even mee: 10 minuten 500 Watt is ruim meer vermogen als nog geen 2 minuten 2000 Watt ... het "verdwenen" vermogen raakt zoek in de accu >

O ja, nog even een "dingetje": Als het koud is neemt de effectieve capaciteit van een accu af - dit geldt voor iedere accu, de een meer als de ander, voor lood-accu's is die afname niet gering .... en laat je nu juist bij koude die accu extra nodig hebben (en of die kachel willen laten draaien).
O ja twee: Het je zo'n deep-cycle (lood)accu en heb je die ook diep ontladen (dus laten we zeggen een verbruik van zo'n 50 Ah) dan moet de dynamo (ik ga even uit van een 150 A dynamo) 20 minuten voluit draaien om die nominale 50 Ah te laden, en dan wellicht nog eens 20 minuten om de laad-verliezen te compenseren ... omdat de dynamo lang niet altijd voluit draait, en je nog andere verbruikers hebt zou ik zeggen: reken maar met een uur. Bij maar 20% ontladen verkort die laad-termijn tot misschien maar 20 minuten (ik reken er dan mee dat de normale start-accu ook bijgelden moet).

Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 27 Nov 2019, 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 27 Nov 2019, 10:02

HJK schreef:... ..., of motorvarmare (op koelvloeistof antivries plug aansluiten, zie foto) .... .... 220v ( zo doet het gros vd Zweden / Noren het).

Of kies een 220 V "Motorvärme" die in het koelcircuit wordt opgenomen, zo'n "Motorvärme" heeft ook een impellertje en werkt daardoor een stuk efficiënter als een passieve "dompelaar" die je in een vriesplug monteert.   (Zweeds onderzoek leerde dat de convectie binnen het motorblok maar gering is en de opwarming dus weinig efficiënt is met alleen zo'n "dompelaar" ... externe carter-verwarmers blijken nog minder efficiënt, olie-verwarmers zijn sowieso niet super al was het maar omdat de soortelijke warmte van olie veel lager is als die van koelvloeistof - het verwarmen van de olie heeft natuurlijk wel als bonus dat de smerende kwaliteiten verbeteren.)

Groeten MarcS

PS   Zo'n "Motorvärme" wordt ook wel "HotFrog" genoemd.
PS2 Je moet wel - zoals gewoon in Zweden en Noorwegen - makkelijk toegang tot 220 V hebben.

WillyB

Berichtdoor WillyB » 29 Nov 2019, 13:45

Juist, 500W kacheltje kan even wat warmte geven.
Het gaat echt maar om die eerste 10 minuten, daarna geeft de motor voldoende.
En, theoretisch 1 uur (500W) is niet met draaiende motor. Toch?

Het zou echt geweldig zijn, als je dat op afstand (vanuit de woning, als je de auto op de inrit hebt staan) aan zou kunnen zetten.

Thanks guy's

RaRo74

Berichtdoor RaRo74 » 29 Nov 2019, 15:01

Vanmorgen geen bevroren ruiten maar weet je wat. Ik heb gek gedaan en toch de elektrische 500 watt kachel 10 minuten voor vertrek aangezet EN zelfs tijdens het rijden aangehouden.
Geen centje pijn en volgens de "boordcomputer"gaven de accu's en dynamo geen centje pijn.

Fantastische betaalbare oplossing waar ik nog steeds erg blij mee ben. Flink stuk gereden en ik besef nu dat ik vergeten ben om onderweg thee te zetten dmv elektrische waterkoker en omvormer. Ach, goede reden om snel weer eens op pad te gaan met de RRC :lol: :lol: :lol:
RaRo74
Het is een blauwe.............

WillyB

Berichtdoor WillyB » 30 Nov 2019, 19:54

Thanks guy's

Ik denk dat hier niemand goede idee-en over heeft???

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 07 Dec 2019, 12:03

WillyB schreef:Het zou echt geweldig zijn, als je dat op afstand (vanuit de woning, als je de auto op de inrit hebt staan) aan zou kunnen zetten.

Thanks guy's

Fout gedacht ... :ugeek:

Als je de auto op de inrit hebt staan .... dan het verreweg het gemakkelijkst om een 220/230 V verwarming toe te passen.
Ik zou zeggen een "motorvarmer" en een "kupévarmer" (die kupévarmer koop je denkelijk wel het handigst in Zweden, daar kosten ze bijna niks.).
Eventueel monteer je gelijk een kleine (druppel)lader, alleen zal je die wel langer aan willen zetten.

Met een tijdklok, en/of gewoon een schakelaar binnen (of met een moderne tuinverlichting-afstandbediening) schakel je een en ander vanuit het huis aan en uit. Het enige waar je dan nog op moet letten dat je bij vertrek je "walstroom" even loskoppelt.
Leuk voordeeltje: de wat naïevere buren denken dat je een hybride auto hebt.

Groeten MarcS

PS   Ik blijf het een ondergeschikt probleem vinden: Als de auto koud is is het buiten koud en dan trek ik gewoon een jas aan ...
        ..... die paar minuten opwarmtijd overleef ik dan ook nog wel.   Tegen een beslagen voorruit zet ik de voorruitverwarming aan.

Edward

Berichtdoor Edward » 07 Dec 2019, 13:59

WillyB schreef:Het zou echt geweldig zijn, als je dat op afstand (vanuit de woning, als je de auto op de inrit hebt staan) aan zou kunnen zetten.

Thanks guy's

Gewoon even op internet zoeken. Er is de wereld aan afstandbediende schakelaars te koop. Op mijn accu gereedschap zit bluetooth om de stofzuiger aan te zetten. Op de afzuiger in de werkplaats zit een afstandbediening om hem in te schakelen als ik aan het vegen ben oid, die werkt gewoon als een auto ab.
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Terug naar “Techniek”