fijnstoftoeslag mrt

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
brutus850

Re: fijnstoftoeslag mrt

Berichtdoor brutus850 » 26 Nov 2019, 08:51

Deze brief heb ik inmiddels ook ontvangen.
Een aantal zaken vind ik toch vreemd aan dit geheel.
Met mijn Disco2 rijd ik ongeveer 4000km per jaar waarvan een groot aantal in buitenland.
De auto staat dus vaak stil, soms enkele maanden en toch moet er dan betaald worden en dat klopt in mijn ogen niet..

Verder heeft bijvoorbeeld TÜV onderzocht wat de moderne benzinemotor met kleine inhoud en relatief groot vermogen uitstoot.
Dat is aan ULTRA fijnstof vele malen meer dan een oude diesel aan fijnstof en roet.
Van roet weten we dat het grotendeels wordt gefilterd door mond en neus.
Kan helaas het TÜV artikel zo snel niet vinden. Maar er rommelt wel wat bij de oosterburen.
https://www.spiegel.de/auto/aktuell/aut ... 86937.html

Wat mij betreft tijd voor kilometerheffing waar alle toeslagen en belasting per auto en gereden km berekend kunnen worden..

Houston

Berichtdoor Houston » 30 Nov 2019, 20:19

Jaaa maar wie rijden er het meest? ;)
En die hebben natuurlijk liever dat wij aan hun vervuiling mee betalen!

Contribute to the scenery; drive a Land Rover!

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Dec 2019, 10:29

Houston schreef:.... aan ... vervuiling mee betalen!

Tja, het is weer een nogal machteloze en beleidsarme maatregel, een kool en de geit sparend schuld en boete gedrag.

Nog maar heel onlangs kwam er - met weinig tromgeroffel - een zeer lezenswaardige studie van de Algemene Rekenkamer.

In de Motorrijtuigenbelasting zitten allerlei tegengestelde prikkels (men leze "perverse prikkels"). Enerzijds allerlei vrijstellingen en kortingen en anderzijds "straf" heffingen zoals de fijnstoftoeslag.
Evident is probleem nummer één.
De MRB is een houderschapsbelasting -- je betaalt een vast bedrag om daarna vrijelijk de weg op te mogen, en daarna zijn er alleen de accijnzen als variabele belasting. Of te wel: Heb je je MRB betaald dan is het daarna alleen maar "voordeliger" om meer te rijden (vergelijk dit eens met de trein, daar betaal je ruim € 4.000 en dan mag je een jaar lang "gratis" de trein nemen, maar dan wel alleen binnen Nederland, wil je ook de bus, metro en tram erbij dan zit je op € 5.000). Je betaalt dus een niet extreem hoog bedrag voor een daarna vrij gebruik, en niet zoals de meesten in de trein (want alleen de fanatieke treingebruikers hebben een jaar-abonnement) naar gebruik, ± per kilometer.
En afgezien van de hoogte van het tarief zit er dus ook geen enkele prikkel in om schoon, zuinig, of terughoudend gebruik te maken van het motorvoertuig.

Nu dan weer even bij de fijnstoftoeslag.
Stel je betaalt € 2000 MRB/jaar dan is 15% toeslag nog eens € 300. Stel je rijdt 15.000 km/jaar (iets onder het landelijk gemiddelde) dan maakt deze fijnstof-toeslag de kilometer 2 €uro-cent duurder .... als je dan bedenkt dat je - zuiver economisch - gauw moet rekenen met een halve €uro per kilometer, en als je bedenkt dat zodra je de pijn van de MRB vergeten bent je nog steeds auto rijdt ... dan is deze extra toeslag in de meeste gevallen niet de druppel die de emmer doet overlopen maar meer een druppel op een gloeiende plaat.

Indien de overheid echt wil dat "we" verstandiger, schoner, zuiniger, of terughoudender zijn met het autogebruik dan zou men als de wiedeweerga werken aan een kilometer-bepijzing. Of die beprijzing dan via een "de overheid waakt over u" of via de accijnzen geïnd wordt dat zou mij worst zijn.
Er is werk aan de winkel voor Frans Timmermans ... misschien is Europa-breed de brandstof-accijnzen ophogen nog wel het makkelijkst. Dan hoef je alleen maar aan de buitengrenzen een invoer-controle te houden, aan die buitengrenzen moet je toch al allerlei formaliteiten vervullen, en als het een meetje meezit is daar toch al een goede controle.
Het verhogen van brandstof-accijnzen heeft als groot voordeel dat het direct een stevige prikkel is om zuiniger - in alle opzichten - te gaan rijden (vroeger, lang geleden, was Frankrijk een duur benzine land, en niet voor niks waren Franse auto's relatief zuinig).
Het is bovendien heel eerlijk: Wie ooit een auto kocht en er jaarlijks maar een paar duizend kilometer mee rijdt (dat moet voorkomen, hoe kan anders het landelijk gemiddelde nabij de 15.000 km/jaar liggen) die betaalt nu onevenredig veel MRB, en overstappen naar een nieuwere zuiniger/schonere auto is economisch ook geen reële optie ... met een brandstof-accijns-systeem zal zo'n auto nog jaren rijden, maar omdat het om slechts weinig kilometers gaat is de impact relatief klein.

O ja, over de BPM heb ik het nu even niet gehad: die BPM werkt nog perverser: Die betaal je namelijk slechts één keer, bij aanschaf. De BPM is dus een nog grotere rem op de vernieuwing van het voertuig-park.

Maar goed, samengevat: Ik denk niet dat de fijnstof-toeslag veel doet aan het schoner maken van "de auto".

Groeten MarcS

Robke13

Berichtdoor Robke13 » 01 Dec 2019, 10:56

Goed verhaal MarcS...

Edward

Berichtdoor Edward » 01 Dec 2019, 11:41

Landmarcs schreef:Maar goed, samengevat: Ik denk niet dat de fijnstof-toeslag veel doet aan het schoner maken van "de auto".

Groeten MarcS

Nee, maar wel aan het minder aantrekkelijk maken van "de auto". En dan met name de auto waarvoor de toeslag geldt. Als ze echt ballen hebben schrappen ze nu ook de youngtimer regeling (meer momentum daarvoor gaat er niet komen) en dan verdwijnt idd 75% van de oude diesels en blijven alleen de hobby auto's over.

En dat scheelt waarschijnlijk wel degelijk in de luchtkwaliteit in de stad. Als ze dan naast de bladblazers ook de 2 takt scooters uit de stad halen en een apk instellen voor brommers zodat die uitstoot ook gecontroleerd wordt dan zijn ze op weg.

Dan nog bij de apk controleren of alle milieutoestanden ook daadwerkelijk werkend op de auto zit en dan is ook daar een hoop te winnen.........
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Dec 2019, 14:55

Edward schreef:
Landmarcs schreef:Maar goed, samengevat: Ik denk niet dat de fijnstof-toeslag veel doet aan het schoner maken van "de auto".

Nee, maar wel aan het minder aantrekkelijk maken van "de auto". En dan met name de auto waarvoor de toeslag geldt. Als ze echt ballen hebben schrappen ze nu ook de youngtimer regeling (meer momentum daarvoor gaat er niet komen) en dan verdwijnt idd 75% van de oude diesels en blijven alleen de hobby auto's over.

En dat scheelt waarschijnlijk wel degelijk in de luchtkwaliteit in de stad. Als ze dan naast de bladblazers ook de 2 takt scooters uit de stad halen en een apk instellen voor brommers zodat die uitstoot ook gecontroleerd wordt dan zijn ze op weg.

Dan nog bij de apk controleren of alle milieutoestanden ook daadwerkelijk werkend op de auto zit en dan is ook daar een hoop te winnen.........

Tja, als wij het voor het zeggen hadden was de wereld een stuk mooier. :idea:

Het is nu echt het bladblaas-seizoen ... met gewoon een bamboe grashark (die ik voor bijna niks bij Dille&Kamille kocht) gaat het sneller, heel veel stiller ... en incl. gratis wat frisse buitenlucht.   Als je ook nog aan je fitness wilt werken dan neem je zo'n zware stalen grashark, die harkt ook nog eens minder efficiënt en is ook niet geluid-arm.

Die domme 2-takt scooters zijn ook mij een doorn in het oog, en dat dan jaarrond. Liefst staan ze tot ongeveer binnen in de supermarkt, en na de boodschappen worden ze onder de luifel gestart, en daarna wordt al het nieuws op facebook etc. gechecked ....

Groeten MarcS

SayCet

Berichtdoor SayCet » 07 Dec 2019, 22:34

Landmarcs schreef:Er is werk aan de winkel voor Frans Timmermans ... misschien is Europa-breed de brandstof-accijnzen ophogen nog wel het makkelijkst. Dan hoef je alleen maar aan de buitengrenzen een invoer-controle te houden, aan die buitengrenzen moet je toch al allerlei formaliteiten vervullen, en als het een meetje meezit is daar toch al een goede controle.
Het verhogen van brandstof-accijnzen heeft als groot voordeel dat het direct een stevige prikkel is om zuiniger - in alle opzichten - te gaan rijden (vroeger, lang geleden, was Frankrijk een duur benzine land, en niet voor niks waren Franse auto's relatief zuinig).
Het is bovendien heel eerlijk: Wie ooit een auto kocht en er jaarlijks maar een paar duizend kilometer mee rijdt (dat moet voorkomen, hoe kan anders het landelijk gemiddelde nabij de 15.000 km/jaar liggen) die betaalt nu onevenredig veel MRB, en overstappen naar een nieuwere zuiniger/schonere auto is economisch ook geen reële optie ... met een brandstof-accijns-systeem zal zo'n auto nog jaren rijden, maar omdat het om slechts weinig kilometers gaat is de impact relatief klein.

Maar goed, samengevat: Ik denk niet dat de fijnstof-toeslag veel doet aan het schoner maken van "de auto".

Groeten MarcS

Je slaat de spijker op z'n kop. Het is absurd dat wij in Nederland de Diesel zo ontzettend onaantrekkelijk maken terwijl de Euro3 diesels (of lager) met bosjes worden verscheept naar het voormalige oostblok, om daar vervolgens aan een tweede leven te beginnen.
Deze maatregelen moeten integraal op Europees niveau worden afgestemd, anders halen we onze klimaatdoelstellingen gewoonweg niet.

Misschien wel een interessante side-note: LPG auto's stoten doorgaans minder schadelijke stoffen uit in vergelijking met diesels, maar de MRB op een LPG auto is nog steeds hoger dan de MRB op benzine-auto's. Indien de overheid de MRB gebruikt om een schoner wagenpark te stimuleren lijkt het me zaak dat ze dit consequenter doen dan dat nu het geval is.

pascal110

Berichtdoor pascal110 » 10 Dec 2019, 23:16

wie kan mij vertellen waar we nu over praten,
uitstoot diesel met of zonder cat en commenrail.
stikstof verbrand dus no en no2 noemen we nox
co2 uitgaande van een goede verbranding stoot je evenveel co2 uit bij elke liter diesel die je verbrand.
fijnstof, partical matter pm10 pm5 en pm 2,5 waarbij het cijfer voor de diameter van de fijnstof staat.
wie kan mij aan gegevens helpen waar bij bijv 300tdi td5 en puma vergeleken worden, dus oude diesel tot commenrail.
volgens mij is roet milieu afbreekbaar en met een commenrail veel meer pm 10 ,5, 2,5 en niet afbreekbaar.
belasting kan nooit op co2 uitstoot heffen en het dan benoemen als fijnstof toeslag. dit is totaal iets anders.
verder kijk eens op wicipedia pm10 fijnstof, ofzoiets, en je staat verbaast wat allemaal fijnstof veroorzaakt.

waar zijn we mee bezig, kabinet.
netzo als uitstoot in de bouw, het meeste gebeurt elektich aldaar, alleen het transport, en dus ook internet bestellingen, transport op de bouw wordt niet mee gerekend in de arius berekening, als je het maar 1 straat verder lost en met de elektriche heftruk naar cq op de bouw brengt,.
zo kan ik nog wel meer voorbeelden geven.

dus waar zijn we mee bezig.
maar wie kan mij aan geteste, tno, of dergelijk info helpen, ik wil wel een protest aantekenen tegen deze fijnstoftoeslag.
en als ik betaal mag ik dan ook de mileuzones in, ik betaal toch ervoor.

allard

Berichtdoor allard » 12 Dec 2019, 19:54

Ik denk dat je er abusievelijk van uitgaat dat de overheid dit doet op basis van enige meetbare verschillen, terwijl het gewoon symboolpolitiek is met enkel een financieel belang.
130 HCPU TD5 MY2000

Christiaan van Dijk

Berichtdoor Christiaan van Dijk » 12 Dec 2019, 22:20

Deze week heb ook ik de beruchte brief gehad en ik moet maximale fijnstoftoeslag gaan betalen voor:
RRC 300tdi '94, zwart em. klasse 0
D2 td5 2001, zwart em. klasse 2
Citroen XM 2.5td 2001, zwart em. klasse 2
Nu staan deze auto's de meeste tijd van het jaar geschorst dus veel zal het ze niet opleveren.

De dagelijkse auto, een Jaguar S-type 2.7D (2007) is groen met emissie klasse 4 en lijkt dus de dans te ontspringen.
Geldt dit dan ook voor Landrovers met deze motor?

En weet iemand wat de betekenis van de cijfers is? En waarom is de prehistorische motor uit de XM gelijk aan de toch wel veel modernere td5?

Ik begrijp er echt geen ruk van.....
Disco 2 td5, RRC 300tdi, P38 4.6 HSE.

Terug naar “Techniek”