Roofrack series.

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
j-jk

Roofrack series.

Berichtdoor j-jk » 23 Nov 2019, 21:48

Misschien een stomme vraag voor de meesten, maar ik kan er zelf geen genoegdoenend antwoord over vinden.

Ik ben mij aan het orienteren om een roofrack aan te schaffen voor op mijn 109 series 3.
Nu vroeg ik mij af of ik een rack voor een defender zonder al teveel aanpassingen ook op een series kwijt kan.

Puur op het oog zou ik zeggen dat de afstand van de rails/rand naar hoogste punt dak minder is geworden bij de nieuwere defenders.
Maar of dat zo is en of de breedte maten wel hetzelfde zijn gebleven weet ik niet.

alvast bedankt.

Houston

Re: Roofrack series.

Berichtdoor Houston » 24 Nov 2019, 13:03

Wat voor een roofrack wil je precies?
Bij Frontrunner hebben ze heel veel verschillende maten voeten.
Als je even opmeet hoe hoog ze bij jouw auto moeten zijn, kun je op hun site (of je mailt ze even ;) ) heel gemakkelijk de juiste maat zoeken.
Ik weet zeker dat er een maat is voor die van jou!
En ze hebben ook verschillende maten in de breedte en kun je de voeten eronder verschuiven, zodat t altijd past.

Contribute to the scenery; drive a Land Rover!

Edward

Berichtdoor Edward » 24 Nov 2019, 13:50

Er zit nauwelijks verschil in breedte tussen een Serie dak en een Defender dak. Het is zelfs gewoon over te zetten als je de voorruit ook meeneemt want die verschillen nogal van vorm.

Dat maakt dus dat ieder Defender rack ook op je Serie past mits de lengte overeenkomt. Verder hebben ze allemaal in breedte verstelbare voeten dus dat probleem is er niet.

Qua hoogte is het een ander verhaal omdat een Defender dak glad is en een Serie dak er ribbel op heeft. Dus een gewoon rack voor een Defender kan te laag zijn maar de meeste zijn verkocht voor Grijs kenteken varianten en die passen weer prima.

Overigens is dat hoogtes verschil simpel zat op te vangen met een vuladapter die makkelijk zelf te maken is of gemaakt kan worden door een machinefabriek oid.
Edward van Vugt

http://www.AtelierHout.nl
http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

j-jk

Berichtdoor j-jk » 24 Nov 2019, 17:15

Dank voor de reactie's.
Vind inderdaad de frontrunner racks vaak erg mooi afgewerkt.
Echter vind ik ze te duur dus zoek ik mijn heil een beetje in de 2e hands markt.

Zoeken gaat dus makkelijker met een eenduidig antwoord.
Zoals verwacht bij de vele iteraties van land rover is dat er dus niet.
Jammer, maar ik weet nu dus dat als ik een mooie defender rack aangeboden zie worden ik altijd eerst eens goed moet gaan meten.

Dank voor de reactie's.!

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 24 Nov 2019, 17:36

j-jk schreef:....

Zoeken gaat dus makkelijker met een eenduidig antwoord.
Zoals verwacht bij de vele iteraties van land rover is dat er dus niet.
Jammer, maar ik weet nu dus dat als ik een mooie defender rack aangeboden zie worden ik altijd eerst eens goed moet gaan meten.

't Valt wel mee. Meet de hoogte van je dak t.o.v. de van de goot, en vergelijk dat met de waarden van een Defender.
Ik heb even snel gemeten, bij een Defender met "glad" dak 19 cm hoogte dak, en 25 cm hoogte grijskenteken-verhoging.
Je weet dan hoeveel "lucht" je extra moet hebben t.o.v. een "glad" dak, en hoeveel extra "lucht" je krijgt t.o.v. een grijskenteken-dak.

Verder is het toch een kwestie van meten: niet ieder roofrack ligt even strak tegen het dak, sommige staan er als een aanlegsteiger bij eb bovenop (ik hoop dat deze vergelijking overkomt ... ik vind het geen aanbeveling).

O ja, de pré-Defender OneTen en Ninety hadden - op z'n minst deels, ook de externe ribben die je normaal ook bij de Series ziet.

Groeten MarcS

PS Je ziet dat het grijskenteken-dakje een beetje oversized is: die wettelijke 25 cm mag je meten vanuit de lichte deuropening naar het hoogste punt bij een onbeladen auto. Aangezien een lege Defender normaal wat voorover staat zouden een paar centimeter al genoeg moeten zijn, de oude ribbels met eventueel een tropendak zouden ook volstaan.
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 24 Nov 2019, 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Edward

Berichtdoor Edward » 24 Nov 2019, 19:11

Op een Serie vind ik de ouderwetse Brownchurch prima staan. Die koop je nieuw voor 400euri en op Mp heb ik die wel eens gekocht voor 100 euri. :lol:

Veel goedkoper wordt het niet snel. Een Patriot oid gaat 2e hands voor 750 euri nog vlot over de toonbank. :roll: :roll:
Edward van Vugt

j-jk

Berichtdoor j-jk » 24 Nov 2019, 21:11

Heren dank voor het meedenken.

Modelwise ben ik er nog niet helemaal uit.
Als ik zelf zoek naar brownchurch bijvoorbeeld kom ik alleen maar dingen van 6a 700 pond+ tegen. voor dat bedrag vind ik bijvoorbeeld een frontrunner mooier, het ding is alleen dat ik +- 1000 euro gewoonweg (nu) teveel geld vind voor een beetje bij elkaar gelast staal. plus voor dat bedrag koop ik ze nieuw.

Racks die goed passen op mijn 109 vind ik niet onder de 500 euro.

Wel heb ik nu een aantal merken gevonden aan de hand van jullie aangehaalde varianten, waar ik de komende tijd op kan jagen. dus hopelijk kan ik er binnenkort eentje op de kop tikken

Thanks!

Edward

Berichtdoor Edward » 24 Nov 2019, 23:08

https://www.vislandrovers.nl/index.php/ ... gsystemen/

393 in de btw. Goegelen is toch echt nie zo moeilijk hoor. Verder heb ik nog nooit een Hnnibal, Patriot of welk rack dan ook gezien van staal. Die zijn echt allemaal van aluminium....... :shock: :shock:
Edward van Vugt

j-jk

Berichtdoor j-jk » 25 Nov 2019, 10:31

Hi edward dankjewel voor het linkje.

Mag ik vragen waar je naar gezocht heb? want ik ben die nog nooit tegengekomen. (met uitzondering dat ik net op de bearmach website dezelfde vond).

Ik wilde trouwens niet suggereren dat de merken allemaal stalen dakdragers verkopen, was meer generaliserend bedoeld dat ik het veel geld vind voor wat het is. Zelfs als het aluminium is.
En eigenlijk nog des te meer dat hetgeen dat 2e hands aangeboden word voor bijna nieuwprijzen aangeboden word.

100 tot 400 is voor mij echt wel een serieus verschil met 1000 tot 1800 euro, en ik kon die eerste categorie dus helemaal niet vinden.
Nu ik dankzij jullie de goede kant op geduwd ben weet ik dus ongeveer waar ik naar moet zoeken.
Ik vind frontrunners veel mooier, echter zoals gezegd niet voor dat geld. ieder zijn ding, maar bij mij gaat functie over uitstraling. en zo'n brownchurch achtige dakdrager kan prima doen waar ik het voor ga nodig hebben.

Voordeel is zelfs dat ik nog redelijk wat zelf kan aanpassen met een slijptol en een 40 euro lasmachientje.
Wederom dank voor de hulp en inzichten. tzt. zullen de foto's wel voorbij komen.

Houston

Berichtdoor Houston » 25 Nov 2019, 12:50

...en de paginamarkt in de gaten houden! ;)
Ik heb er vorig jaar eentje gratis opgehaald. Die heb ik alleen een beetje moeten verzagen, ander had je -de restanten :mrgreen: - zo mogen ophalen.
(Want ondertussen heb ik me bedacht en een Frontrunner ;) )

Contribute to the scenery; drive a Land Rover!

Terug naar “Techniek”