Luchtbel stuur Discovery 2

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
DaanD3

Luchtbel stuur Discovery 2

Berichtdoor DaanD3 » 04 Dec 2019, 20:56

Goedenavond,

Een vraag;

Mijn D2 td5 stuurt doorgaans mooi strak. Nu heb ik sinds enkele weken af en toe speling tijdens het rijden.

Als ik de motor start (warm of koud maakt niet uit) dan is er speling. Als ik de motor start en op de parkeerplaats even een keer helemaal naar links en helemaal naar rechts stuur (al rollend) dan is de speling weg.
Zojuist 1,5 uur gereden zonder problemen, de auto heeft 10 minuten uit gestaan en daarna direct weer het losse sturen.

Iemand bekend met dit probleem? Stuurhuis op weg naar zijn einde?

Mijn dank is groot.
Discovery 2 td5 2000 handbak

Landmarcs

Re: Luchtbel stuur Discovery 2

Berichtdoor Landmarcs » 06 Dec 2019, 12:58

Daan,

Heb je al gechecked of het "stuur-olie-niveau" wel op peil is ?
Indien nodig bijvullen met Dexron II D  ATF ... kijken of de klachten verdwijnen, en daarna checken of het niveau blijft dalen.

Lijkt mij stap één in de zoektocht naar het gebrek.

Groeten MarcS

trix G4

Berichtdoor trix G4 » 06 Dec 2019, 15:00

Heb je gekeken of alle hydro slangen wel goed vast zitten ?
Het komt wel eens voor dat ze een stukje los zitten en dan komt er lucht in het systeem en dus speling

DaanD3

Berichtdoor DaanD3 » 08 Dec 2019, 20:39

Landmarcs schreef:Daan,

Heb je al gechecked of het "stuur-olie-niveau" wel op peil is ?
Indien nodig bijvullen met Dexron II D  ATF ... kijken of de klachten verdwijnen, en daarna checken of het niveau blijft dalen.

Lijkt mij stap één in de zoektocht naar het gebrek.

Groeten MarcS

Dank voor de reacties.

Ja zeker, staat netjes op maximaal. Er lekt ook niks.

@Trix G4, waar zitten die slangen?

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 09 Dec 2019, 00:25

Wat dacht je van: tussen stuurhuis en stuurbekrachtiging pomp.

Groet,

Erik.

p.s. bij een landbouwtrekker hier "klopt de hydrauliekpomp schuim" en is dus versleten. Misschien is dat bij jou ook het geval?
Tijdens gebruik zit de lucht als hele kleine belletjes door de olie en functioneert alles 'normaal', maar na stilstand ontmengt de lucht hetgeen een grotere luchtbel geeft in het stuurhuis. Een paar keer volledig van links naar rechts (en omgekeerd) sturen is de manier om het stuurhuis te ontluchten (zie het werkplaatshandboek).
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Edward

Berichtdoor Edward » 09 Dec 2019, 11:31

Erik Peters schreef:Wat dacht je van: tussen stuurhuis

Waar zit die bij een D2? :shock: :shock:
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 09 Dec 2019, 12:55

DaanD3 schreef:@Trix G4, waar zitten die slangen?
Erik Peters schreef:Wat dacht je van: tussen stuurhuis en stuurbekrachtiging pomp.

Ja, ik had die eerste quote er direct bij moeten zetten, maar ik dacht dat het duidelijk genoeg was, met mijn reactie direct onder het voorgaande bericht.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

DaanD3

Berichtdoor DaanD3 » 10 Dec 2019, 16:37

Erik Peters schreef:Wat dacht je van: tussen stuurhuis en stuurbekrachtiging pomp.

Groet,

Erik.

p.s. bij een landbouwtrekker hier "klopt de hydrauliekpomp schuim" en is dus versleten. Misschien is dat bij jou ook het geval?
Tijdens gebruik zit de lucht als hele kleine belletjes door de olie en functioneert alles 'normaal', maar na stilstand ontmengt de lucht hetgeen een grotere luchtbel geeft in het stuurhuis. Een paar keer volledig van links naar rechts (en omgekeerd) sturen is de manier om het stuurhuis te ontluchten (zie het werkplaatshandboek).

Ja logisch.. ik ga er van de week eens naar kijken. Dank!

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 10 Dec 2019, 18:28

Misschien een beetje dom (van mij) ... maar als er lucht in komt is er toch weldegelijk iets lek ?
De hydrauliek-pomp kan toch alleen "schuim kloppen" als er iets niet klopt en er lucht getrokken wordt ?
En hoe komt het dan dan er (bijvoorbeeld bij stilstand) geen ATF uit komt ?

Tja ... wellicht heb ik - zo vanaf de bank - weer eens helemaal geen kijk op hoe alles in elkaar steekt. :?:

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 11 Dec 2019, 00:40

Klopt! Er moet een afdichting niet goed zijn en daarlangs moet de pomp dan lucht aanzuigen.
En je zou verwachten dat (in rust) de hydrauliekolie ook daarlangs weg zou lekken, maar dat gebeurt niet altijd.
Er is hier een trekker waarvan de hydrauliekolie bij de motorolie komt (de hydrauliekpomp wordt aangedreven door een distributietandwiel), die olie loopt dus langs de pompas naar het motorcarter.
Maar bij een andere trekker verdwijnt er geen olie; alleen als het reservoir te vol zit, loopt dit over zodra er veel luchtbelletjes in de olie zitten, maar na een rustperiode is de lucht ontmengd en is het oliepeil weer OK.
Uiteindelijk zal ook daar de hydrauliekolie wel een keer langs de pompas gaan lekken, de afdichting moet alleen nog verder verslijten.

Groet,

Erik.

Terug naar “Techniek”