Welke banden kiezen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Micha

Welke banden kiezen

Berichtdoor Micha » 14 Dec 2019, 13:54

Hoy
Mijn wagen is toe aan nieuwe banden. Momenteel 235 85 16 general grabber tr maar deze zijn reeds 10 jaar oud en beginnen scheurtjes te vertonen al hebben ze nog profiel genoeg.
Ik zou naar zen 265/75/16 willen gaan weet niet goed welke band te leggen. Ik rijd meestal op de weg en occasioneel eens in een bos of wei.
Zelf twijfel ik nog tussen de all terrain van bf goodrich of de stt pro van cooper.
Welke raden jullie aan ? Wil vooral vermijden dat ik een enorm rolgeluid krijg op de autostrade door te grote toppen op de banden

Over de banden is via de zoekfunctie veel informatie te vergaren.
Chris / Forumbeheer

Landmarcs

Re: Welke banden kiezen

Berichtdoor Landmarcs » 17 Dec 2019, 15:37

Micha,

Mijn eerste vraag is dan: Waarom wil je naar 265/75x16 ?
In veel gevallen is 235/85x16 goed genoeg, of zelfs beter.

En dan verder:
Wil je een wegband die ook nog wat doet buiten de weg, of een AllTerrain band (en dan heb je binnen de AT nog weer meer of minder "terrein").
Ook een keuze is of je een winterband wilt, of eentje die (ook) als winterband geldt, of ... ben je meer een mooiweer-rijder.
En dan in het verlengde van het voorgaande: wil je slijtvastheid (en dus ook goed geschikt in rotsachtig terrein).
Duidelijk is dat je beter geen MT (Mud-band) wilt, dat zijn van die grove stampers die je van verre hoort aankomen (als je tenminste niet zelf in die auto zit, in dat geval hoor je het steeds).

Als je twijfelt tussen de BFGoodrich AT, en de Cooper Discoverer STT dan kan ik je nog wat meer twijfel meegeven.
Cooper Discoverer AT3
Cooper Discoverer STMaxx
Nokian Rotiiva AT
Continental CrossContact AT

De AT3 ziet er niet indrukwekkend uit maar presteert opvallend goed
De STMaxx is minder "stoer" als de STT, (de STT is een Mud-band) meer een AT
De Nokian Rotiiva AT is een "zomerband" die volgens zowel de merktekens als ook de reviews goed als winterband is
                als de Rotiiva ook maar een beetje "DNA" van de echte winter-Nokians heeft meegekregen dan lijkt het mij een aanbeveler
De Continental CC AT is een puur zomerband, geweldig slijtvast, heel goed in ruw terrein, goed in de modder en hij zoemt wat.
                de CCC AT was de laatste ± 10 jaar de LandRover standaard montage op HD velgen

De goedkopere alternatieven zijn zoveel goedkoper dat je voor een volle set net 3 BFG banden koopt.
O ja, als "ankerpunt": Ik rijd zelf op CCC AT (die ik kreeg), en 's winters op Nokian Hakkapeliitta LT2, beide 235/85x16 op HD velgen.
Daarvoor reed ik lang op Michelin XPC 7.5x16 op standaard stalen velgen.

Groeten MarcS

DAppeldorn

Berichtdoor DAppeldorn » 17 Dec 2019, 21:20

Ik weet niet hoe de nieuwe bf goodrich het doen.
Maar de oude mud band was redelijk stil en je kan er vrij lang mee doen.
Reed er dagelijks mee.

235/85 R16 zal ik zeggen, maar ik hou ook niet van die overdreven brede sloffen, das meer wat voor jeepers. :mrgreen:

Heb zelf de at bf goodrich mk2, maar nog niet veel km mee gemaakt. en lees soms tegenstrijdige verhalen over slijtage.

deusjevo

Berichtdoor deusjevo » 17 Dec 2019, 21:27

Hier staat wat te koop inclusief Wolf velgen.

https://www.facebook.com/groups/1597540 ... 8997150413
Range Rover Classic 1972 in de kleur Epsom Green
Citroën Dyane 1968 in de kleur Blanc EWT

En ook nog wat modern gescharrel....

Edward

Berichtdoor Edward » 17 Dec 2019, 22:05

Op de Disco heb ik nu General Grabber AT3 liggen. Die bevallen me super! 4 seizoenen band dus geen gezeik met wisselen, off road goed genoeg en op de weg meer dan perfect.

Maar een band is net als een vriend(in) of echtgeno(o)t(e), iedereen zweert bij z'n eigen keuze :lol: :lol:
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 22 Dec 2019, 14:47

Edward schreef:....
Maar een band is net als een vriend(in) of echtgeno(o)t(e), iedereen zweert bij z'n eigen keuze :lol: :lol:

Of ... men heeft een haat-liefde verhouding.

En hoe het dan staat met die mensen die zomer- en winterbanden hebben ?

Ik kan in ieder geval melden dat mijn winterbanden stiller zijn als mijn zomerse banden.
Omgekeerd slijten de zomerbanden weer minder vlot.

Groeten MarcS

PS   Eigenlijk ben ik nu ook nieuwsgierig of Micha nu ook antwoorden heeft (zowel op de onze als op zijn eigen vragen)

Edward

Berichtdoor Edward » 22 Dec 2019, 15:08

Mijn zomerbanden slijten net zo hard en maken exact hetzelfde geluid als mijn winterbanden. :lol: :lol: :lol:

Overigens stond er 30 jaar geleden, toen ik nog regelmatig bij m'n neef in z'n bandenhandel werkte al een artikel in het vakblad over de zin of onzin van een winterband en ook toen werd al gesteld dat een winterband alleen nut heeft en beter presteert op ijs en sneeuw. Dus alleen in echt winterse omstandigheden is een winterband beter.

Dat is recent ook weer aangetoond in een nieuw onderzoek.

Verder blijf ik bij mijn stelling dat bandenkeuze meestal heekl persoonlijk is en gestoeld op allerlei voorkeuren die niet van toepassing zijn op de ander. Zo ben ik ondank meer dan genoeg ruimte om wielen op te slaan, er staan een 10 sets op zolder, gewoon te lui om wielen te wisselen voor zomer en winter. Los van het nut dat ik niet zie.

Dus voor mij is een allround band als de AT3 perfect en voor extreem off road heb ik een setje muds. Die ik zelden monteer want te lui en de AT3's doen het ook daar prima
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 22 Dec 2019, 15:28

Edward schreef:.... .

Dat is recent ook weer aangetoond in een nieuw onderzoek.

....[/size]

Ik geloof die recente onderzoekingen maar zo.
Zeker met de huidige winters alhier heb je meer aan all-weather banden (hoewel die tijdens de hete zomers weer minder presteren).

Ik ga evenwel 's winters naar streken waar het bij tijd en wijle echt wit en glad is en dan is er wel winst te behalen met een echte winterband.
Daarnaast, kom ik 's zomers soms op plekken waar mijn zomerbanden het erg goed doen ... en die zomerbanden ... die had ik toch, en omdat ik zuinig ben rijd ik die graag op (en daar doen die banden verduiveld lang over, dat oprijden dus).

En ja, eigenlijk ben ik ook te lui voor die tweejaarlijkse bandenwissel. Ik zie het maar als gratis fitness, 500 kilo aan wielen en aanverwant verzetten.
Bovendien biedt het direct de kans nog weer eens de onderkant van de auto langs te lopen.

En .... misschien wel net als met die vriendin .... het is altijd een compromis.

Groeten MarcS

Micha

Berichtdoor Micha » 24 Dec 2019, 21:21

Bedankt voor al jullie reacties

Nu heb ik nog meer keuze’s om uit te kiezen :D
Ik zou voor de 265 gaan ipv de 235 puur voor het zicht.
Een bredere band lijkt me de kast iets beter te vullen.
Echt extreem offroad enzo rijdt ik toch niet

Houston

Berichtdoor Houston » 25 Dec 2019, 17:26

Past die op dezelfde velg?

Contribute to the scenery; drive a Land Rover!

Terug naar “Techniek”