Welke banden kiezen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Ron63

Re: Welke banden kiezen

Berichtdoor Ron63 » 25 Dec 2019, 17:28

Houston schreef:Past die op dezelfde velg?

ja, gewoon 7J

Groet Ron
130-Td5 HCPU "Camper" 2007
110-Td5 X-tech 2006

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 25 Dec 2019, 19:27

Micha schreef:Bedankt voor al jullie reacties

Nu heb ik nog meer keuze’s om uit te kiezen :D
Ik zou voor de 265 gaan ipv de 235 puur voor het zicht.
Een bredere band lijkt me de kast iets beter te vullen.
Echt extreem offroad enzo rijdt ik toch niet

Ook gewoon op de verharde weg is de bredere band geen winst, en vaak een nadeel.

Het risico op aquaplaning bijv. is groter bij een bredere band, en paradoxaal genoeg kan spoorvorming bij een bredere band ook hinderlijker zijn ... een gladde weg wordt ook "gladder" bij teveel breedte ... en in de sneeuw geldt (zolang het geen peilloos diepe sneeuw, zoals op IJsland, is) dat een smallere band in het voordeel is omdat die zich eerder in de sneeuw vast hapt.

Maar goed, aan de looks kan ik weinig veranderen (nu ja spacers helpen eventueel ook).
Voor mij hoeft het niet, ik vind de smallere banden zelfs beter ogen, voor mij hoeft de dikdoenerij dus niet.
Eigenlijk vond ik de 7.5x16 de mooiste ... maar de keuze daarin is te beperkt, en ik moet bekennen: 235/85x16 geeft meer comfort.

Groeten MarcS

PS   Als je stalen HD velgen (ook wel Wolf genoemd) hebt dan heb je 6.5 inch brede velgen: daarop passen 265/75 banden vlgs het boekje nog net.

Crazy-G

Berichtdoor Crazy-G » 26 Dec 2019, 09:01

Met mijn '83-er 110 jarenlang op General Grabber AT's 265/75 R 16 rond gereden, geen van de vermeende nadelen ondervonden, geen lawaai, erg koersvast, geen last van spoorvorming, niet minder zuinig dan "normaal" en ga zo maar door, was gewoon een hele fijne band, die er zeker niet "dik" uitziet en wel nog een normale afrol heeft.

Ook buiten de gebaande paden deed die band het gewoon prima, zeker voor een AT band.

En wat is nou tenslotte helemaal het verschil met een 235 band, het is niet dat je meteen naar een 315 band of zo gaat, die drie centimeter merk je amper v.w.b. de nadelen, die zijn slechts theoretisch, in de praktijk bleken die voor mij dus gewoon niet aanwezig.

Oh en het verbruik, met caravan er achter, op de autobaan rond de 1:11 met een 300 TDi motor en Automaat met een 1:1,6 tussenbak (vanwege gunstiger schakelgedrag automaat) en nooit harder dan 90 echte kilometer, dagelijks gebruik, een mix van kort, langer en snelweg nooit slechter gedaan als 1:10,5, zelfs als dochterlief er regelmatig mee reed met "normale" autoweg snelheden.

Gert-Jan.
1972 Serie III 88" Lightweight/Airportable 2.25 Petrol(LPG)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 26 Dec 2019, 09:54

Crazy-G schreef:... jarenlang .... rond gereden, geen van de vermeende nadelen ondervonden.

Dat wil ik wel geloven, de "vermeende" nadelen zijn evenwel niet "vermeend" maar relatieve verschillen.
Zolang je geen vergelijkingsmateriaal heb, en zolang je qua rubber geen dramatische miskoop hebt voldoet iedere band*.
    * zo reden de taxi-Defenders in Spanje op om het even welke band, en zag ik een hoog percentage cover-banden onder Italiaanse 4x4's

Indertijd had ik ook geen last van de nadelen van de 7.5x16 ... nu ja, de XPC was nogal stug, maar zonder vergelijkingsmateriaal was dat gewoon gewoon, de alledaagse realiteit. Ik heb nu 235/85x16 en nu zie ik dáár geen nadelen van (nu ja, in de sneeuw zou ik smaller willen, maar smallere goede winterbanden zijn er niet), en ik zie ook voordelen (meer comfort). Ik heb ook wel eens proefgereden met 265/75x16, en een collega reed er 200.000 km mee ... ik merkte de "relatieve" nadelen evenwel wel (en die collega ook, hij rijdt nu op 235/85x16, is ook tevreden en hij merkt nu weer dat ie iets dieper inspoort als ie hout haalt in de polder).

Of te wel: de bandenkeuze is 99,9% van de tijd een compromis en 0,1% van de tijd precies goed.
Ik denk dat 235/85x16 voor een Defender een heel goed compromis is.

Groeten MarcS

PS   Voor de een een nadeel, voor de ander juist stoer: De 235/85x16 gooit een beetje vuil en modder langs de flanken van de auto.
        Met 265/75x16 wordt dat nog weer wat erger ... er zijn mensen die die Safari-look graag zien, ik vind het maar lastig.
        En ... een ontegenzeggelijk nadeel: Iedere centimeter meer bandenbreedte geeft decimeters meer draaicirkel (bij dezelfde offset).

dyngo

Berichtdoor dyngo » 26 Dec 2019, 21:44

Offset aanpassen !
De 265/75/16 met offset 0 staan wat ver naar buiten op de Range.
Vraagt wat aanpassing aan de wielbogen, maar de draaicirkel blijft even slecht (vergeleken bij mijn triumph spitfire).
Rijdt verder goed, en zuinig. De grote bandomtrek werkt als een overdrive, rijdt ca 5% zuiniger dan mijn andere RRs.
Hoewel mij dat op LPG niet relevant is.
Extra: het zijn super bumpers aan de zijkant.
Voor jouw auto geraakt is kaats je de tegenpartij van de weg.
(één keer uitgeprobeert in de Provence, en zeker niet bedoelt - maar werk wel)

deusjevo

Berichtdoor deusjevo » 26 Dec 2019, 22:20

Wat versta je onder “offset”?
Range Rover Classic 1972 in de kleur Epsom Green
Citroën Dyane 1968 in de kleur Blanc EWT

En ook nog wat modern gescharrel....

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 26 Dec 2019, 22:33

deusjevo schreef:Wat versta je onder “offset”?

De term "offset" wordt ook wel aangeduid met ET (=Einpress-Tiefe ... of zou dat apocrief zijn ? ).

Het gaat dus om de "offset" tussen het midden-vlak van de velg en het montage-vlak.

En verder, omdat Micha een Defender heeft heeft hij al genoeg aan 235/85x16 als afstandhouders.

Dat wil zeggen: ik zou ook verstekte "sills" aanbevelen. Die sills hebben mijn al eens gered*.
De flimsy aluminium sills en het blikken bodempje onder houden niet veel tegen.
Komt er iemand zijdelings binnenrijden dan heb je bij de standaard auto geen voetenruimte meer over.
Meestal steken die sills net iets buiten de flanken uit: ze houden dus ook de modder tegen.

* De tractor die ik inhaalde sloeg zonder vooraankondiging ineens links af :o

Groeten MarcS

deusjevo

Berichtdoor deusjevo » 26 Dec 2019, 22:47

Ahhh, ET waarde zegt mij wel wat, bedankt.
Range Rover Classic 1972 in de kleur Epsom Green
Citroën Dyane 1968 in de kleur Blanc EWT

En ook nog wat modern gescharrel....

Terug naar “Techniek”