Een Discovery3 op camper kenteken, ervaring gezocht

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Lexus76

Een Discovery3 op camper kenteken, ervaring gezocht

Berichtdoor Lexus76 » 04 Jan 2020, 16:13

Goedendag allen,
Momenteel rijd ik in een Volvo XC70 D5 uit 2011. Bevalt erg goed. Maar.... Met de fijnstoftoeslag ed begroot het me een beetje om er in te blijven rijden. Ik rij eigenlijk ook niet genoeg voor diesel, maar vind het gewoon lekkerder rijden. 3 kinderen. Goed te doen, maar in de vakantie wel echt opgepropt. Zou dus best een maatje groter willen, maar niet duurder... Dus. Daar komt ie. Ik dacht een Discovery3 op camper kenteken. 2005 ivm de youngtimer regeling. Maar nu loop ik tegen wat aan. Er worden een paar aangeboden die volgens mij af fabriek als camper zijn geleverd. Echter pas vanaf 2006. Ik wilde dus een 2005 om laten bouwen. Ik zag een advertentie waarbij ik het kenteken invoerde in de Finnik app en die gaf aan wegenbelasting per kwartaal 198,- Een tdv6. Ik ging er vanuit dat dit het kwart tarief is. De camper ombouwer vertelde me zeer resoluut dat de auto te klein is om te voldoen aan de inrichtingseiden van de belastingdienst. Die man doet dit al behoorlijk wat jaren en ik geloof hem wel. Als ik technische gegevens er op na sla staat ook dat de kofferbak maximaal 193 cm lang kan zijn. Ik ga er vanuit dat dit berekend word vanaf de voorstoelen. De belastingdienst schrijft voor; minimaal 2m lengte vanaf de voorstoelen in de achterste stand. Ze zijn streng dus ik ga er weer vanuit dat ie op basis hiervan niet door de keuring komt. Ik heb ooit eens gehoord van iemand die een Jeep Wrangler uit Belgie importeerde. Die stond daar op "lichte vracht". De rdw nam dit gewoon zo over. Terwijl de auto dus niet voldoet aan de inrichtingseisen. Betekend dit dat ik een D3 met "wohnmobil zulassing" hier dan wel op camper kenteken krijg?
Wie weet hier iets zinnigs op te zeggen? Ik heb de vraag ook naar het bedrijf gestuurd die adverteerde met deze auto, maar nog niets van weer gehoord.

Met vriendelijke groet,

Alex

Ron63

Re: Een Discovery3 op camper kenteken, ervaring gezocht

Berichtdoor Ron63 » 04 Jan 2020, 18:03

Kan best dat de RDW het over neemt, dit houdt echter niet in dat de belasting akkoord gaat. Deze hebben hun eigen eisen pakket en als hij daar niet aan voldoet, dan helaas pindakaas :).

Groet Ron

Ps: als de voorstoelen draaibaar zijn dan mag je die bij de lengte optellen, worden dan onderdeel van het geheel (tenminste dat was zo)
130-Td5 HCPU "Camper" 2007
110-Td5 X-tech 2006

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 04 Jan 2020, 18:08

Dag Alex,

Het is van (groot) belang onderscheid te maken tussen de RDW en de belastingdienst. Het is een beetje als met het ondernemerschap: Je kan je inschrijven bij de KvK, maar dat wil nog niet zeggen dat je ondernemer bent voor de belastingen.

De RDW neemt vrij gemakkelijk de beschrijving van een import-auto over (mits ± conform de werkelijkheid). Zo zijn er, iets "ingewikkelder" qua achtergronden, ook Defenders op een grijs kenteken met 7 geregistreerde zitplaatsen ... voor de RDW is het dan toch een bedrijfswagen.
De belastingdienst stelt evenwel strengere eisen aan een camper. Zie hier Inrichtingseisen Camper.
Belangrijkste eerste stap is dat er een blok van 200x130x90 achter de voorstoelen in de auto moet passen ...
Zoals je schrijft zal om te beginnen die 2 meter lengte al een eerste probleem zijn bij een Disco 3.
Het is zelfs met een Defender 110 al aardig moeilijk om aan de camper-maten te voldoen, ik vermoed dat je bij een 110 draaistoelen moet hebben, danwel met uitgaan van een 110 HCPU, of de carrosserie met ± 10 cm moet verlengen. Een HardTop of StationWagon heeft daarenboven een bescheiden dakverhoging nodig en dan ook nog een uitklap-dak (die dakverhoging kan overigens samengaan met dat uitklapdak).

Overigens maken de overige inrichtingseisen de ruimte voor 2+3 personen ook echt niet groter.
Ik vrees dus dat het het niet gaat worden met die Disco 3.
Een Defender 130 is makkelijker tot camper om te toveren, maar je moet dat wel willen, een VW-busje is compacter.

Groeten MarcS

PS Ik keek nog even beter, naar aanleiding van de opmerking van Ron63. De binnenruimte van uw kampeerauto moet voorzien zijn van: minimaal 2 vaste zitplaatsen, dit mogen draaibare zitplaatsen zijn voor de bestuurder en bijrijder. Je kan hierin lezen dat draaibare voorstoelen onderdeel uit (kunnen) maken van de binnenruimte, en je zo dus aan die 2 meter lengte kunnen helpen. Stap twee is dan die 1m30 hoogte voor dat fictieve binnenruimte-blok.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 04 Jan 2020, 18:52

Lexus76 schreef:Ik heb ooit eens gehoord van iemand die een Jeep Wrangler uit Belgie importeerde. Die stond daar op "lichte vracht". De rdw nam dit gewoon zo over. Terwijl de auto dus niet voldoet aan de inrichtingseisen.
Dan zal de belastingdienst de auto gewoon beschouwen als een auto met geel kenteken en als zodanig belasten. Of je krijgt problemen bij een algehele verkeerscontrole en vervolgens de nodige boetes.
Mijn broer heeft net een VW T5 Multivan gekocht (7 persoons), met camper kenteken. En omdat de bus bij de vorige eigenaar al door de belastingdienst als camper werd gezien, met het daaraan gekoppelde mrb tarief, is dat bij mijn broer nu ook het geval (komt nog wel fijnstofstoeslag bij).
Ik dacht dat de inrichtingseisen voor een camper in Duitsland anders zijn dan hier in Nederland.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

deusjevo

Berichtdoor deusjevo » 04 Jan 2020, 20:25

@Lexus76
Even uit nieuwsgierigheid, hoe gaat je dat doen met die 3 kinderen, hoeven die niet mee?
Range Rover Classic 1972 in de kleur Epsom Green
Citroën Dyane 1968 in de kleur Blanc EWT

En ook nog wat modern gescharrel....

Lexus76

Berichtdoor Lexus76 » 04 Jan 2020, 22:32

Dank allen voor het meedenken. Ik was in de veronderstelling dat de belastingdienst afgaat op de gegevens van de RDW. Kennelijk dus niet?
@deusjevo. Ja die gaan wel mee. Ik wou ook de 7 zitplaatsen behouden.

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 04 Jan 2020, 22:32

deusjevo schreef:@Lexus76
Even uit nieuwsgierigheid, hoe gaat je dat doen met die 3 kinderen, hoeven die niet mee?

Je kan toch gewoon een bank achter in hebben, er staat nergens dat de ruimte leeg moet zijn

Groet

Ron

Ps: Vind het alleen onzinnig om alleen vanwege de belasting zo'n actie te ondernemen, denk dat als je de kosten optelt je daar een hele tijd het hoge tarief voor kan betalen.
Bagagebak op het dak is de goedkoopste oplossing.
130-Td5 HCPU "Camper" 2007
110-Td5 X-tech 2006

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 04 Jan 2020, 23:14

Ron63 schreef:Vind het alleen onzinnig om alleen vanwege de belasting zo'n actie te ondernemen, denk dat als je de kosten optelt je daar een hele tijd het hoge tarief voor kan betalen.

Zeker, hier in het dorp zit een camperbouwer en mijn broer is daar wezen kijken en het kost minimaal € 10.000,- om een VW bus om te bouwen tot camper met (Reimo) hefdak. Zal bij andere auto's niet veel anders zijn, zo niet nog duurder.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 05 Jan 2020, 00:29

Erik Peters schreef:
Ron63 schreef:Vind het alleen onzinnig om alleen vanwege de belasting zo'n actie te ondernemen, denk dat als je de kosten optelt je daar een hele tijd het hoge tarief voor kan betalen.

Zeker, hier in het dorp zit een camperbouwer en mijn broer is daar wezen kijken en het kost minimaal € 10.000,- om een VW bus om te bouwen tot camper met (Reimo) hefdak. Zal bij andere auto's niet veel anders zijn, zo niet nog duurder.

Tja, ombouw is nooit goedkoop.
De goedkoopste campers zijn wellicht de Ford Transit Connect (van het vorige model), maar dat is eigenlijk meer een eenpersoons camper, dwz hij is niet echt ruim. Iets groter, ook niet al te duur, en dus ook niet erg nieuw, zijn de campers op basis van het vorige model Citroen Jumpy/Peugeot Expert/Fiat Scudo.
Maar goed ... je moet vooral iets zien in de camper zelf want de ombouwkosten zijn zodanig dat je daar heel wat MRB van kan betalen.
Bedenk dat je altijd nog 1/4 zal moeten betalen, en dat kwart-tarief is dan wel gebaseerd op de camper incl de nodige extra kilo's.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 05 Jan 2020, 01:15

Erik Peters schreef:

Groet,

Erik.

Bullshit. Heb met een maat een T5 verbouwd en de hele ombouw koste bij elkaar 2500 euro. Een hefdak of klapdak is simpel zat zelf te maken. (dak eraf gezaagd, Reimo scharnieren erin en een nieuwe passing gelast met goten etc. Plaatselijk gespoten en dat was dat. Camper interieur heb ik gemaakt en koste 275 euri materiaal......:shock: :shock:

Hier in het dorp rijdt een 110 met een hardshell daktent (Maggiolina achtige) op het dak verlijmd. Voldoende binnenhooogte, uitgeklapt voldoende stahoogte en aan alle regels voldaan. je met 3x kijken voordat je door hebt dat het geen 110 met roofrack is maar dat de tent direct op het dak ligt.

Zo'n daktent koop je nieuw voor 3000 euri en 2e hands voor de helft.........

Bij een D3 lijkt mij de uitdaging om voldoende lengte te halen voor het bed maar als dat past qua maten is ombouw een prima optie. Als ik van mij Disco uitga bespaar ik met ombouw een 1800 euri per jaar (mijne is al grijs maar tov geel) dan is een ombouw van 2-3000 euri er zo uit.......
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Terug naar “Techniek”