Een Discovery3 op camper kenteken, ervaring gezocht

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
pascal110

Re: Een Discovery3 op camper kenteken, ervaring gezocht

Berichtdoor pascal110 » 05 Jan 2020, 10:26

hoi
idd staat er nergens dat de ruimte leeg moet zijn. maar
alles wat je vast maakt en of de ruimte verkleind, lees die regel maar eens.

dus krijg je nooit in een disco 5 pers. op kenteken, bij 110 kun je nog een orgineele zijwaardse bank met gordels en midden stoel bij keuring krijg je dan 5 pers.

Houston

Berichtdoor Houston » 05 Jan 2020, 11:08

Edward schreef:
Erik Peters schreef:
Ron63 schreef:Vind het alleen onzinnig om alleen vanwege de belasting zo'n actie te ondernemen, denk dat als je de kosten optelt je daar een hele tijd het hoge tarief voor kan betalen.

Zeker, hier in het dorp zit een camperbouwer en mijn broer is daar wezen kijken en het kost minimaal € 10.000,- om een VW bus om te bouwen tot camper met (Reimo) hefdak. Zal bij andere auto's niet veel anders zijn, zo niet nog duurder.

Groet,

Erik.

Bullshit. Heb met een maat een T5 verbouwd en de hele ombouw koste bij elkaar 2500 euro. Een hefdak of klapdak is simpel zat zelf te maken. (dak eraf gezaagd, Reimo scharnieren erin en een nieuwe passing gelast met goten etc. Plaatselijk gespoten en dat was dat. Camper interieur heb ik gemaakt en koste 275 euri materiaal......:shock: :shock:

Hier in het dorp rijdt een 110 met een hardshell daktent (Maggiolina achtige) op het dak verlijmd. Voldoende binnenhooogte, uitgeklapt voldoende stahoogte en aan alle regels voldaan. je met 3x kijken voordat je door hebt dat het geen 110 met roofrack is maar dat de tent direct op het dak ligt.

Zo'n daktent koop je nieuw voor 3000 euri en 2e hands voor de helft.........

Bij een D3 lijkt mij de uitdaging om voldoende lengte te halen voor het bed maar als dat past qua maten is ombouw een prima optie. Als ik van mij Disco uitga bespaar ik met ombouw een 1800 euri per jaar (mijne is al grijs maar tov geel) dan is een ombouw van 2-3000 euri er zo uit.......

Duh! Je vergelijkt nu zelf doen en zelfgemaakte of eventueel tweedehands materiaal met de camperombouwboer uit zijn dorp.
Een hefdak laten installeren kost inderdaad zo 10000,-. En dan voldoe je alleen nog maar aan de eis van het dak. De inbouw moet dan nog.
Dan moet je al behoorlijk langer met de auto rijden om dat eruit te halen. (en tegen die tijd doe je die auto misschien wel alweer weg.... ;) )

Contribute to the scenery; drive a Land Rover!

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 05 Jan 2020, 12:36

Houston schreef:....
Duh! Je vergelijkt nu zelf doen en zelfgemaakte of eventueel tweedehands materiaal met de camperombouwboer uit zijn dorp.
Een hefdak laten installeren kost inderdaad zo 10000,-. En dan voldoe je alleen nog maar aan de eis van het dak. De inbouw moet dan nog.
Dan moet je al behoorlijk langer met de auto rijden om dat eruit te halen. (en tegen die tijd doe je die auto misschien wel alweer weg.... ;) )

Tja, de waarheid ligt ook hier weer in het midden.
De gemiddelde camper-ombouwer is niet goedkoop, die moet winst maken, geeft vaak ook nog een of andere garantie en hij heeft - als ie tenminste niet vooral me-too ontwerpen levert - vaak ook nog (wat) geïnvesteerd in onderzoek naar wat kan en wat goed werkt.
De gemiddelde camper-bouwer kan ook een "leuke" prijs vragen omdat de gemiddelde camper-koper vaak meer geld heeft als tijd danwel handigheid.

Omgekeerd zoekt een "hobby-bob" allerlei leuke losse onderdelen en hij fröbelt voor weinig een interessant alternatief. De tijd die die "bob" dan gestoken heeft in het uitvinden van wat handig is kost niks (en qua materiaalkosten is zelfs een mislukking niet gauw begrotelijk).

Blijft staan dat je bij een beetje pas-klare oplossing toch gauw enkele jaren MRB kwijt bent. Als je dan wilt uitgaan van een Disco 3 uit 2005 dan moet je dus ook nog wat geluk hebben met je tweede-handse aankoop. Beter houdt je rekening met een zekere tegenslag, dus een paar prijzige reparaties ... reparaties waar je niet makkelijk nee tegen zegt nadat je ook al een aardig bedrag in de camper-ombouw hebt gestoken.

Plaats dit alles in het licht van de "terugverdientijd" van de aankoop van een auto ... die terugverdientijd is bijna altijd negatief, of te wel: geen auto kopen is het verstandigst ...  
Dan kan je eigenlijk alleen maar zeggen: een auto is vooral een kostenpost, daar is niet veel aan te veranderen.
Nu ja, als het om alleen de auto gaat kan je denken aan verhuizen naar het buitenland, maar dat vraagt dan weer investeringen op andere punten.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 05 Jan 2020, 13:39

Landmarcs schreef:
Plaats dit alles in het licht van de "terugverdientijd" van de aankoop van een auto ... die terugverdientijd is bijna altijd negatief, of te wel: geen auto kopen is het verstandigst ...  
Dan kan je eigenlijk alleen maar zeggen: een auto is vooral een kostenpost, daar is niet veel aan te veranderen.
Nu ja, als het om alleen de auto gaat kan je denken aan verhuizen naar het buitenland, maar dat vraagt dan weer investeringen op andere punten.

Groeten MarcS

Dat ben ik met je eens. Maar omdat een keuken bij mij begint bij 30K en makkelijk oploopt tot 60 wil dat niet zeggen dat een Ikea keuken niet voldoet.

Ofwel: als je een camper wilt bouwen om oud in te worden, je kunt zelf niks en je verbrand graag geld dan is zo'n bouwer een prima idee. Het is ook het bestaansrecht van mijn bedrijf. Mensen doen liever waar ze zelf goed in zijn en laten mij doen waar ik goed in ben.

Wil je een camper bouwen om de lasten lager te houden is het natuurlijk de grootste onzin om dat uit te besteden aan een bouwer. En een bedrag van 10.000 euro voor het mooiste dak dat er is (minst lelijk dan want ik vind ze bijna allemaal de auto aanranden) slaat dan helemaal nergens op.Sterker nog het is ook helemaal niet nodig want de camperfuntie an sich is niet eens heel interessant maar ondergeschikt aan.....

Maar ik denk ook niet dat de rekensom heel makkelijk nog sluitend te krijgen is. Want die opslag op de MRB is natuurlijk een heel overzichtelijk bedrag. Ik ga voor twee diesels (Golf 4 en Disco 2) 275 euro per jaar meer betalen. Maar de Golf vervangen voor een EV kan nog steeds niet uit. (en ja, het milieu gaat bij mij gewoon door de calculator. Heb er geen hobby in dus het moet goedkoop en betrouwbaar. Tegen die Golf kan echt niks op)

De vraag is wat er verder aan ontmoediging gaat komen en hoe waarschijnlijk is het dat campers daar buiten blijven vallen? De meeste campers staan geschorst en worden alleen voor de reis aangemeld bij de Rdw. Ik moet ze tenminste bijna altijd laten vervoeren als ik een interieur moet maken.......
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 05 Jan 2020, 15:12

" je kunt zelf niks en je verbrand graag geld"

Die stelling gaat natuurlijk ook op voor jou keuken, als iemand plezier heeft van zijn investering wat maakt het dan uit. (is dus een beetje kul verhaal)

Groet Ron
130-Td5 HCPU "Camper" 2007
110-Td5 X-tech 2006

Edward

Berichtdoor Edward » 05 Jan 2020, 17:06

Ron63 schreef:" je kunt zelf niks en je verbrand graag geld"

Die stelling gaat natuurlijk ook op voor jou keuken, als iemand plezier heeft van zijn investering wat maakt het dan uit. (is dus een beetje kul verhaal)

Groet Ron

Als je zou lezen dan zou je kunnen lezen dat ik dat ook aangeef, dat mijn verdienmodel daar ook ligt.

En dan: een keuken is never nóóit een investering net zo min als een auto dat is. Het zijn uitgaven en kostenposten. Tenzij je er de kost mee verdiend. (en dan nog zijn het kosten totdat je aantoont dat je ze rendabel weet te maken)

Maar als iemand bij mij komt om z'n woonlasten verlagen door een keuken te kopen van 10K dan lach ik hem net uit als wanneer iemand voorstelt een camper te bouwen mbt MRB en jij dan voorstelt om er een ombouw van 10K (plus de rest want dan heb je nog alleen een dak) op los te laten. :shock: :shock:
Edward van Vugt

trix G4

Berichtdoor trix G4 » 05 Jan 2020, 17:12

Maar goed....de beste man wil precies weten hoe de wetgeving in elkaar zit om van zijn disco 3 een camper te maken
En wij zitten alleen maar voor hem te beslissen of hij het wel of niet moet doen :lol:

De keuze is aan topicstarter.....hij vraagt enkel advies of de regels en niet of het verstandig is, dat is gelukkig geheel zijn eigen keuze

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 05 Jan 2020, 18:56

trix G4 schreef:Maar goed....de beste man wil precies weten hoe de wetgeving in elkaar zit om van zijn disco 3 een camper te maken
En wij zitten alleen maar voor hem te beslissen of hij het wel of niet moet doen :lol:

De keuze is aan topicstarter.....hij vraagt enkel advies of de regels en niet of het verstandig is, dat is gelukkig geheel zijn eigen keuze

Da's helemaal waar ... maarrr ...

Het kan geen kwaad om toch net iets meer plussen en minnen te benoemen.
Te vaak worden onhandige beslissingen genomen (of doorgedrukt) op basis van een onvolledig en/of vooringenomen plaatje (of zelfs vooral op basis van onderbuikgevoelens). Dat "te vaak" zie je overal, gewoon thuis, in het bedrijfsleven en bij ons bestuur en dat tot op de hoogste niveau's.

Dus vind ik het best prettig om als antwoord op een vraag niet alleen het kort door de bocht antwoord te lezen, maar ook de overwegingen en bedenkingen daaromheen.   Daarna kan je altijd nog overwogen een minder "verstandige" beslissing nemen. (Of je gaat nog eens bij jezelf te rade, komt met een herziene vraag ... noem maar op.)

Het ging overigens bij ons ook zo met de keuken, Edward zal er niet aan verdienen, onze timmerman wel (een beetje) ... en na ampele overwegingen hebben we dus gewoon nieuwe deurtjes laten maken, en een IKEA afzuigkap ingepast, en - dankzij het wat tragere beslisproces - een prachtig granito werkblad (en dankzij al die traagheid vond ik een granito-man die nu verder via onze timmerman weer regelmatig een klus heeft ... en dat dus omdat het een granito-man was en is zonder kapsones ... zo is iedereen blij).

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 05 Jan 2020, 20:51

Landmarcs schreef:Het kan geen kwaad om toch net iets meer plussen en minnen te benoemen.
Te vaak worden onhandige beslissingen genomen (of doorgedrukt) op basis van een onvolledig en/of vooringenomen plaatje (of zelfs vooral op basis van onderbuikgevoelens). Dat "te vaak" zie je overal, gewoon thuis, in het bedrijfsleven en bij ons bestuur en dat tot op de hoogste niveau's.
Groeten MarcS

Precies. Ik mag ook graag altijd goed doorvragen en de omliggende omstandigheden weten. Sowieso adviseer ik iedereen die mij om iets vraagt om naar de winkel te gaan en op internet te zoeken. Het is niet dat ik zoek ben naar werk of zo. Ben maar alleen dus de productiecapaciteit is zeer beperkt.

Vind je daar niet wat je wilt en heb je een duidelijk overzicht van prijzen en materialen dan pas kan ik van meerwaarde zijn. Want daar gaat het om, niet om kosten an sich maar om de meerwaarde van iets.

Wil je 10 jaar met je camper reizen dan is garantie, service en een adequate onderdelen voorziening van een gestandaardiseerd product van meerwaarde. Voor een "MRB ontduik camper" heeft dat geen enkele meerwaarde........ :lol:
Edward van Vugt

dyngo

Berichtdoor dyngo » 05 Jan 2020, 21:39

Neem een leuke +40 range rover.
Ziet er geweldig uit, rijdt geweldig, en altijd leuke contacten onderweg, vooral in UK.
Passen makkelijk drie kinderen in, bij mij een hond .. (niet zo groot als die van Edward) .. maar toch
Ik weet niet wat BPM is, of bijtelling, of MRB.
Wel LPG, en rijdt geweldig.
Omdat het niets kost, en omdat er wel eens iets is ('by landrover' staat achterop) heb ik er drie.
Zo'n auto kost niets, en als je er plezier aan hebt is het een hobby.
Wij slapen er ook in op vakantie, maar het is geen kampeerauto.
Dus betaal ik ook geen derde van iets.
Gewoon nul.
Wie zegt dat autos duur zijn.
Wees blij dat de overheid zo met je meedenkt.
Bijlagen
IMG_8006.JPG

Terug naar “Techniek”