Een Discovery3 op camper kenteken, ervaring gezocht

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Ron63

Re: Een Discovery3 op camper kenteken, ervaring gezocht

Berichtdoor Ron63 » 05 Jan 2020, 22:52

Die Elan is een humpiedumpie bij RRC’s

Groet Ron
130-Td5 HCPU "Camper" 2007
110-Td5 X-tech 2006

Lexus76

Berichtdoor Lexus76 » 07 Jan 2020, 09:52

Kleine update,

Ik ben weer wat verder in mijn zoektocht. Even over het kosten plaatje; dat is mijn keuze en sta ik zelf voor. 10.000,- gaat het niet kosten hoor.
Dan voor wat betreft de regelgeving. Er zijn een aantal camperbouwers die beweren het voor elkaar te kunnen krijgen, op 1 ding na. En dat is die lengte van de kofferruimte. Kom 7 cm te kort. Gebeld met de belastingdienst hoe streng ze zijn. Heul streng. Komt er niet door, maaarrrrr..... zei de lieve vrouw. Je kunt toch de stoelen gewoon iets naar voren plaatsen? Met rails en al? Dan zit je iets dichter op het stuur, maar met zon grote auto in de achterste stand is toch nog ruim zat? Maar ja, dat moet je proberen zei ze. :shock:
Dus. We zullen zien. Maar ik houd jullie hier wel op de hoogte.
Probeer wat foto's toe te voegen ter info. Dit zijn af fabriek camper disco's.
Bijlagen
WhatsApp Image 2020-01-07 at 09.45.00.jpeg
WhatsApp Image 2020-01-07 at 09.44.59(1).jpeg
WhatsApp Image 2020-01-07 at 09.45.00(1).jpeg

RaRo74

Berichtdoor RaRo74 » 07 Jan 2020, 17:23

Mag je de rails niet permanent blokkeren zodat de stoelen niet verder naar achteren kunnen? Of gelijk draaibaar maken?
Zo zijn ook bepaalde grijs kenteken voorwaarden aangebracht en toegestaan.
RaRo74
Het is een blauwe.............
Afbeelding

Edward

Berichtdoor Edward » 07 Jan 2020, 17:30

Bedenk me net dat Paul van OneTen.nl een D3 op camperkenteken heeft gehad die hij net een paar maanden geleden heeft verkocht. Daar zul je vast ook nog wel een hoop info kunnen krijgen aangezien Paul beroepsmatig met LaRo's bezig is en dus vast met meer dan normale interesse de auto bekeken zal hebben. :lol: :lol:
Edward van Vugt

http://www.AtelierHout.nl
http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Lexus76

Berichtdoor Lexus76 » 10 Jan 2020, 22:48

@edward, Dank voor de tip. Contact gehad met Paul. Haarfijn uitgelegd. Gaat hem niet worden inderdaad. Auto is gewoon te klein. Heel erg jammer.

bosrover

Berichtdoor bosrover » 22 Jan 2020, 17:06

Ik ken diverse eigenaren van D3 campers. We zijn erover uit dat enkel door bezwaar te maken er nog een kans van slagen is. Dit gaan dan over de interpretatie van Lid 2 van Artikel 5aa uit het Uitvoeringsbesluit Motorrijtuigenbelasting. In te zien via:

https://wetten.overheid.nl/BWBR0007311/ ... Artikel5aa

Bij een dakhoogte van 130cm zou een minimale lengte van 180cm nodig zijn, gezien de minimale afmetingen van een bed van 180x110cm in Lid 1.c

Hoewel mijn D3 camper in goede staat is overweeg ik die nu te verkopen. Ohja en laat je niet bedonderen door Autopark Zwolle met hun fantastische praatjes.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 22 Jan 2020, 18:22

bosrover schreef:Ik ken diverse eigenaren van D3 campers. We zijn erover uit dat enkel door bezwaar te maken er nog een kans van slagen is. Dit gaan dan over de interpretatie van Lid 2 van Artikel 5aa uit het Uitvoeringsbesluit Motorrijtuigenbelasting. In te zien via:

https://wetten.overheid.nl/BWBR0007311/ ... Artikel5aa

Bij een dakhoogte van 130cm zou een minimale lengte van 180cm nodig zijn, gezien de minimale afmetingen van een bed van 180x110cm in Lid 1.c

Tja, als ik de regelgeving lees moet je 2 meter lengte hebben.

.... de personenauto een ruimte heeft, gesitueerd achter de in de achterste stand geplaatste zitplaatsen voor de bestuurder en de bijrijder, die een rechthoekig blok kan bevatten van ten minste 170 cm hoogte over een lengte van ten minste 200 cm en over een breedte van ten minste 90 cm;
....
In afwijking van het voorgaande, indien de binnenruimte van de personenauto geen hoogte van 170 cm maar wel van ten minste 130 cm heeft, en het dak is voorzien van een al dan niet uitklapbare, permanent aangebrachte gesloten dakconstructie waardoor de hoogte over een breedte van ten minste 90 cm en een lengte van ten minste 100 cm verhoogd kan worden tot ten minste 170 cm.

Waar ik dan lees dat er bij een uitklap-dak minstens een blok van 2 meter lengte, 90 cm breedte en 1m30 hoogte in de auto moet passen.
Ik zie geen enkele mogelijkheid om terug te vallen op slechts 1m80 lengte, die 1m80 geldt alleen voor het bed - dat kan dus nuttig zijn als je een bed onder het klapdak hebt.
Kennelijk mag je de lengte van omgedraaide voor-zittingen mee-tellen, maar hoe dat dan uitwerkt op de 1m30 hoogte is mij onduidelijk ... mij lijkt dat dat heel makkelijk "beperkend" kan worden uitgelegd.

Overigens is die 2m x 1m30 x 90cm ook bij een Defender 110 al knellend. Die 90 cm haal je probleemloos tussen de wheel-wells maar de 2 meter is een probleem, en de 1m30 haal je alleen met een verhoogd dak (maar je moest toch al een uitklap-dak hebben).

Groeten MarcS

larobart4x4

Berichtdoor larobart4x4 » 22 Jan 2020, 22:12

Alle D3's die op camper kenteken staan worden nu of binnenkort weer als normale personenauto gezien. Ombouw lukt niet omdat ie niet aan de eisen kan voldoen. Er zijn er een aantal wel gekeurd in het verleden maar de belastingdienst heeft dit in het visier. Er is al een iemand die er pas één heeft gekocht en nu voor normale personenauto wordt aangeslagen.

paul k

Berichtdoor paul k » 23 Jan 2020, 08:59

Toen de regel: "fabrieksaf "nog in de tekst stond, had ik met een Dormobile dak op een 110 uit 1986 controle aan huis en foute boel.
Naar geel tarief en een naheffing....
Defender 2004 TD5 130 HCamperPU
S3 1977 88"stawag ( in wording. ;) .)
S2a Santana 1967 halverwege 8-)
S2 1961 Dormobile
S1 1954 86"

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 23 Jan 2020, 10:04

paul k schreef:Toen de regel: "fabrieksaf "nog in de tekst stond, had ik met een Dormobile dak op een 110 uit 1986 controle aan huis en foute boel.
Naar geel tarief en een naheffing....

Nu hebben ze "af-fabriek" moeten inslikken (en dat was een meloen voor de belastingmannen), maar deze ervaring toont wel aan dat ze desnoods komen controleren en op eerdere regelingen kunnen terugkomen.
Als je hard kan aantonen dat ze eerder voor jouw geval precies wisten waar ze het campertarief op afgaven heb je een goede kans dat je geen naheffing krijgt of dat je die naheffing met succes kan betwisten.
Als je gewoon op de blauwe ogen van de verkoper in het camper-tarief stapt kan je op z'n best de koop ontbinden op basis van dwaling oid.
Dan moet dus wel die verkoper te achterhalen zijn en geen kale kikker, lege bv, failliete boedel etc blijken.

Groeten MarcS

PS   Ik sprak ook al eens een Fiat-Doblo camper eigenaar die met een zekere triestheid zei dat zijn Doblo (net als een aantal anderen) net niet aan de maten van het 2m blok voldeed en hij dus ook niet voor het kwart-tarief in aanmerking kwam, dwz het was teruggedraaid. Er liep nog een procedure maar hij rekende toen ik 'm sprak niet meer op een goede afloop (dat was realistisch: als je dat belasting-blok niet "hard" kan maken is er ook gewoon geen houwen aan - pas als je kan aantonen dat er structureel in bepaalde gevallen een afwijkende gunstiger meetmethode wordt gehanteerd heb je wellicht een aanknopingspunt, de oude VW-bus met de motor achterin is dat niet want daar is een uitsterf-regeling voor).

Terug naar “Techniek”