diff lockers inbouwen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs
Berichten: 7230
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: diff lockers inbouwen

Berichtdoor Landmarcs » 25 Jan 2020, 12:32

Stan schreef:
Landmarcs schreef:Dag Stan,

Je hebt het over "enigzins" aangepast voor off-road gebruik. Hoe ver wil je gaan ?
Wil je niet tot in het extreme, dan zijn Ashcroft ATB limited-slip differentieels wellicht handiger.

LSD hebben we ook overwogen, maar gezien die niet werken bij stilstand willen we toch voor een 100% locker gaan

Let op, de Ashcroft ATB is echt iets anders als een "gewone" LSD.

Bedenk bovendien dat een 100% sper zodra je rijdt eigenlijk ook betekent dat je bijna 100% van de tijd een wiel (meestal zelfs meer dan één) hebt dat grip verliest.
Zeker in de iets woestere omstandigheden rijden de individuele wielen ieder een eigen "weglengte" en een 100% sper dwingt ieder wiel gelijk op te lopen. Een "Torque sensitive" differentieel zorgt ervoor dat de auto met 100% grip rijdt/rolt zolang er geen probleem is en zodra er grip-verlies is gaat er meer koppel naar het wiel dat nog grip heeft.

Maar goed, zoals ik bij mijn eerste reactie al schreef:
Wil je echt de meest extreme problemen tackelen dan kan een 100% sper soms de uitkomst zijn.
Met 100% sperren kan de auto "aan een wiel hangen" (met alle bezwaren van overbelasting etc.).

Groeten MarcS

Stan
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 Jan 2020, 18:03

of

Berichtdoor Stan » 25 Jan 2020, 14:56

Goedemiddag,
Dank voor jullie reacties.
Wij hebben niet echt een voorkeur voor het merk. Zal een beetje afhangen welk merk de specialist voert. Tripje naar Engeland lijkt me ook een mooie mogelijkheid. Keuze genoeg. Is het verstandig om ook de steekassen te verzwaren? Of is dat wat overdreven. We zijn recreatieve rijders die maximaal 1 x per maand off road rijden. Rest is naar de supermarkt of groenteboer

Landmarcs
Berichten: 7230
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: of

Berichtdoor Landmarcs » 25 Jan 2020, 17:02

Stan schreef:Goedemiddag,
Dank voor jullie reacties.
Wij hebben niet echt een voorkeur voor het merk. Zal een beetje afhangen welk merk de specialist voert. Tripje naar Engeland lijkt me ook een mooie mogelijkheid. Keuze genoeg. Is het verstandig om ook de steekassen te verzwaren? Of is dat wat overdreven. We zijn recreatieve rijders die maximaal 1 x per maand off road rijden. Rest is naar de supermarkt of groenteboer


Tja ... recreatieve rijders ... heb je dan al eens serieus een sperdifferentieel nodig gehad ?
Ik heb de "luxe" van ABS/ETC op de Defender en ik zie het Traction-Control lampje maar zelden oplichten.
Zonder een echt specialistische wens zou ik niet voor een 100% sper gaan.

Als je geld genoeg hebt en in een keer alles wilt dan kan je ook nog een ATB differentieel in de tussenbak overwegen, en dan alles tegelijk bij Ashcroft laten doen ?

Gebruik de zoekfunctie even, er is hier niet zo lang geleden een leerzame discussie geweest mbt de ATB-differentieels.

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 6396
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: diff lockers inbouwen

Berichtdoor Edward » 25 Jan 2020, 18:27

Als je een recreatieve rijder bent kun je beter eerst wat geld besteden aan een 4x4 cursus. Want met een gewone LaRo kom je al ver genoeg om leuk te off roaden.

In mijn Disco heb ik een Ashcroft LSD in de achteras. Icm een middendif dat op slot kan is dat ding al nauwelijks te stoppen. Uiteindelijk is het toch altijd de grip van de banden en de bodemvrijheid die je laten staan. Maar als je met 4 draaiende wielen niet meer vooruit komt gaat geen locker of wat dan ook je helpen.

En vwb een locker die niet werkt als je stilstaat: dat doet een airlocker ook niet. Je wielen moeten draaien om vooruit te komen. :shock: Dus als je wiel niet genoeg draait om de lsd te locken dan sta je stil en kom je idd nergens. Tel daarbij op dat je een Ashcroft LSD in voor én achteras zet tegen de prijs van één airlocker dan is het simpel. :D :D
Edward van Vugt

http://www.AtelierHout.nl
http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

pascal110
Berichten: 33
Lid geworden op: 20 Jun 2019, 22:44

Re: diff lockers inbouwen

Berichtdoor pascal110 » 27 Jan 2020, 22:59

die ik nog niet gezien heb is ditroidlokker, zit er altijd in, gaat in de bochten er uit.
recreatief, niet doen, lier is beter en ook leuk.
rest ook verstevigen.
voor alleen extreem, homokineteet stuk,
90 heel makkelijk zelf te doen, 110 achter al iets moeilijker.

gr paascal

conny
Berichten: 614
Lid geworden op: 11 Dec 2006, 16:54

Re: diff lockers inbouwen

Berichtdoor conny » 28 Jan 2020, 11:07

Let even op aan de achterkant; als je een salisbury diff hebt, komen er een aantal variabelen bij ;)


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten