Vanmorgen even bij de aircoboer geweest om de boel af te laten vullen. Waarom midden in de winter zul je je afvragen, nu, omdat ik volgende week voor 'n poosje naar warmere oorden vertrek

Bij het testen na het vullen kwam de pomp niet in. Vreemd, afgelopen zomer deed hij het nog gewoon. Vervolgens ben ik nog even bij Bisselink en Gerrits geweest om te overleggen, daarna naar huis gegaan om het probleem eens verder te onderzoeken. Gelukkig is het schema redelijk vergelijkbaar met die van een td5 (kleurtjes en dikte draden stemmen redelijk overeen), dus ik heb e.e.a. al kunnen uitzoeken zodoende. Ik kwam hier: https://www.landyzone.co.uk/land-rover/ ... em.332413/ ook het e.e.a. tegen. Gekke is, dat hier wordt gesproken over een "pressure switch" op de droger. Ik heb ff goed gezocht onder de kap, maar die zit er bij mij echt niet op. Ook op in de microcat zie ik die niet staan. Nu maakt het in de regel niet uit: ik weet zeker dat het systeem gevuld is, daarnaast slaat de fan op de condensor wél aan. Dus die schakeling is ok. Heb het volgende al geprobeerd:
1. relais 5 en 6 omgewisseld (van fan en pomp), zie schema:
2. weerstand gemeten tussen stekker bij de pomp en pin 87 op het relais, die verbinding is niet onderbroken (dus ik vermoed geen kabelbreuk).
3. direct de pomp aangesloten op een willekeurige plus, dan gaat hij aan.
4. Gemeten hoe de spanning verloopt in het relais, en daar snap ik geen biet van. Als de A/C uit staat, staat er alleen spanning op pin 30 van het relais. Prima. Niks aan de hand. Maar, als ik de A/C aanzet, geeft hij spanning op 86 en 85 (begrijpelijk), maar NIET op 30. Faulty relais zou je zeggen, maar ik heb hem al geruild met die andere die de fan aanzet. En die blijft het met beide relais doen...........
Iemand een idee? Thanks!