apk

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Everhard Mulder

apk

Berichtdoor Everhard Mulder » 09 Feb 2020, 15:24

Mijn defender uit 1991, hs 2,8 international, met bijna 510.000 km op de teller is vrijdag probleemloos door de apk gekomen. Ben ik best blij mee!

Ron63

Re: apk

Berichtdoor Ron63 » 09 Feb 2020, 17:19

Kan maar weer gebeurt zijn, hopelijk nu weer een probleemloos jaar verder.

groet

Ron
130-Td5 HCPU "Camper" 2007
110-Td5 X-tech 2006

RaRo74

Berichtdoor RaRo74 » 09 Feb 2020, 18:58

Gefeliciteerd en altijd weer een opluchting :D
RaRo74
Het is een blauwe.............
Afbeelding

Edward

Berichtdoor Edward » 09 Feb 2020, 19:40

Een Def uit '91 is natuurlijk een dame van leeftijd en met 5 ton ook een ervaren dame.

Respect daarvoor! ;)

Maar dat iemand blij is dat z'n auto de minimaalste sloopnorm van Nederland haalt blijft mij ten alle tijde verbazen. :shock: :shock:
Laatst gewijzigd door Edward op 09 Feb 2020, 23:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

dyngo

Berichtdoor dyngo » 09 Feb 2020, 21:22

Ja, het kan altijd verkeren met keuringen.
Zo keek nooit iemand naar emissienormen voor 70er Range Rovers op LPG.
Vorig jaar bleek een 75er op LPG aan de <1,5 CO norm te moeten voldoen.
Of dat nieuw is, of dat niemand daarvoor daar weet van had ?
Opgelost met een nieuwe Impco mixer, levertijd enkele weken.
Kon bijna het kenteken gaan schorsen.
Zo blijkt een APK telkens weer verrassend.
Ook ik ben blij als dat gezeur weer over is.

Everhard Mulder

Berichtdoor Everhard Mulder » 10 Feb 2020, 14:38

@Edward:
Ik ervaar de "relatie"met mijn defender net als een tamelijk beroerd huwelijk, waarin je zoveel moeite hebt gedaan de boel aan de praat te houden dat het, na al die moeite, niet meer in je opkomt er een einde aan te maken.! Bovendien is scheiden duur, aan een nieuwe relatie beginnen nóg duurder.... enfin, alle vergelijkingen gaan mank, deze ook! Maar ik doe het nog even een tijdje met die defender!

RaRo74

Berichtdoor RaRo74 » 10 Feb 2020, 15:16

:lol: :lol: :lol:
RaRo74
Het is een blauwe.............
Afbeelding

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 10 Feb 2020, 16:34

Edward bedoeld niet dat jij je auto naar de sloop moet brengen, maar dat de normen die er bij de APK worden gesteld zo laag zijn dat je bijna met een sloper moet rijden om die niet te kunnen halen.

Groet Ron
130-Td5 HCPU "Camper" 2007
110-Td5 X-tech 2006

Crazy-G

Berichtdoor Crazy-G » 11 Feb 2020, 09:02

Mijns inziens zit het spannende er meer in dat zo'n beetje iedere APK-keurmeester z'n eigen interpretatie heeft van de regels, ja het staat allemaal keurig op papier maar dan . . . . .

Ik ga met m'n Lightweight al jaren naar dezelfde garage en die keuren hem altijd op de zelfde manier, wordt pas weer spannend als er een nieuwe keurmeester komt of als ik zelf helemaal niets meer aan de Lightweight doe om hem APK klaar te maken.

Ik ben overigens in het verleden vier keer met een (steeds een andere) Land Rover door een APK meneer naar de RDW gestuurd voor een onleesbaar chassisnummer, drie keer daarvan vond de RDW het onzin en weigerde een nieuw nummer in te slaan, volgende APK, andere keurmeester, geen probleem.

Geeft het probleem een beetje aan.

Helaas wordt de APK door sommigen als verdienmodel gebruikt, a: streng keuren want anders raak je je vergunning kwijt en b: je vind altijd wel iets om te vervangen en meer te verdienen.

Ik zelf ben al jaren niet zenuwachtig meer voor een APK, twee maanden van tevoren keuren, goedgekeurd dan prima, afgekeurd, even een paar kleine reparaties doen want de grote heb ik al gedaan gedurende de een of twee tussenliggende jaren, herkeur en ook weer klaar.

Maar goed, kan me wel iets voorstellen bij wat de Everhard bedoelde.

Gert-Jan.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 11 Feb 2020, 11:46

Precies, de ene en de andere keurmeester kan uitmaken, net als de interpretatie van de regels.

Bij mijn vorige Defender en mijn vorige keurmeester was de stuurstang-beschermplaat-steun geen enkel probleem, ook al dekte die steun een randje van het chassis-nummer af.
Toen ik bij mijn huidige Defender diezelfde stuurstang-beschermplaat monteerde dacht ik eraan om een randje van die ene steun weg te slijpen ... en mijn huidige keurmeester zegt daar blij mee te zijn omdat hij als het chassisnummer in z'n geheel wil zien, ook maar een randje verborgen is in zijn ogen afkeur ... misschien heeft hij een keertje van een humeurige RDW-man commentaar gehad, misschien is de invulling van de regels aangescherpt.

Iets vergelijkbaars is de kentekenverlichting: Daarvoor staat in de regels dat het wit moet zijn, maar niet hoe helder. Is een geel LED-lichtje dan genoeg ? Of een geel gloeiende gloeilamp (zo'n gloeiende spijker) ?
Ik heb gele LED-lichtjes, als het donker is zie je dat ze de kentekenplaat verlichten, in een heldere werkplaats moet je echt je best doen om dat dan te zien ... (dus zet ik er - als ik eraan denk - standaard gloeilampjes in voor de APK). Misschien is het in mijn nadeel ... maar een geel verlichte gele kentekenplaat is beter zichtbaar als eentje met blauwig-wit LED-licht. <Waarom ik me deze ongein op de hals haal: ik vind het mooier, meer niet.>
Overigens werden de laatste keer de gele LED-lichtjes goedgekeurd ik was ze vergeten te wisselen (en de laatste keer had ik geen steekproef, dus geen second opinion).

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”