defender 130

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
WillyB

defender 130

Berichtdoor WillyB » 15 Feb 2020, 15:02

Luitjes,

Mag ik jullie mening vragen.

Ik rij nu een tijd met een defender 130 uit 2015.
Bevalt me super goed.

Ik merk wel dat de auto op de achteras, graag stuitert.
Met name natuurlijk bij een verkeersdrempel.

Gisteren was ik in de garage om een schroefje uit de band te halen en een propje er in te zetten.
Daar bleek dat de spanning op mijn voorbanden (Continental crosscontact) 2.4bar is, en op de achterbanden 3.9bar.

Ik snap dat achter meer mag hebben, vanwege de laadbak. Maar ik vind dit wel erg veel.

En, wat laad ik in de achterbak? stookhout 300kg, en tent en bagage, max ook zoiets.
Dus 3 keer per jaar, een weekend 600-700kg in de bak en 4 personen in de auto.
De rest van het jaar leeg.

Is daar wat je winnen?
Minder spanning op de achterbanden, en dan iets meer vering, vanuit de band?

Of iets anders?

Ik hoor graag.

pascal110

Re: defender 130

Berichtdoor pascal110 » 17 Feb 2020, 00:26

een paar zakken cement.
je laadbak is eigenlijk bedoeld om lading, het is een werkpaard.
hier is dus ook je vering op gemaakt.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 17 Feb 2020, 00:28

Dag WillyB,

Die 3.9 achter lijkt mij nogal overdreven. Ik houd wel van strakke bandjes, maar 3,9 bij een lege of vrijwel lege 130 achter is wel erg strak.
Paradoxaal genoeg is een 130 leeg achter zelfs lichter als een 110 (omdat een 130 nauwelijks zwaarder is en er bij een 130 door de grotere lengte meer gewicht op de vooras komt). Je zou eens naar 3,3 of zelfs 3,0 kunnen gaan, maar reken je niet rijk: zachter maakt de banden weer tot een skippy-bal, en te zacht maakt de achterkant van de auto minder stabiel (in alle opzichten) ... messcherp reed ie toch al niet, maar een kwispelstaart wil je beslist ook niet. O ja, de Continetal CrossContact AT is niet de meest soepele band, wel slijtvast en echt AT (zolang het niet sneeuwt)

Je hebt waarschijnlijk achter ook nog eens HeavyDuty veren, dat zijn als ik me niet vergis de normale tweetraps-veren met daarin een extra veer.
Je kan eventueel die extra veer wegnemen (aangenomen dat je de theoretische 3,5 ton totaalgewicht normaal niet haalt. Je kan ook de stabilisatorstang achter wegnemen (aangenomen dat je geen zware en vooral ook hogere ladingen laadt).

Zie verder ook: vriendelijker veergedrag voor een 110HT "Puma"

Groeten MarcS

paul k

Berichtdoor paul k » 17 Feb 2020, 08:52

Nu is een soepele dan wel stugge vering ook een persoonlijke voorkeur.
Ik rij met een camper conversie die afneembaar is en zonder de opbouw is m'n 130 nu net een speelgoedauto die ook nog eens vlot van z'n plek komt.
Veel te stug afgeveerd, maar wel leuk.
Om die reden gaan er nu luchtbalgen in, waarmee ik zowel de vering als de stabiliteit kan beïnvloeden.
De meest eenvoudige variant is zonder compressor, dus thuis op druk brengen of bij de pomp. Er is ook een mogelijkheid een compressor ergens in/onder te bouwen, met een manometer in de cabine, zodat je de druk van de balgen kan bepalen.
Die balgen nemen de plaats in van de " hulpveren".
Defender 2004 TD5 130 HCamperPU
S3 1977 88"stawag ( in wording. ;) .)
S2a Santana 1967 halverwege 8-)
S2 1961 Dormobile
S1 1954 86"

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 17 Feb 2020, 09:02

Mij lijkt de aangegeven spanning te hoog, ik rij (al wel 30 jaar) 110's maar het meeste dat ik ooit in mijn (achter)banden heb gedaan is nog geen 3 bar.
Doorgaans pomp ik achter maximaal 0,5 bar meer dan voor, maar ik rij dan ook nooit met maximaal gewicht aan belading.
Momenteel is de spanning: voor 2,1 bar en achter 2,5 bar. Nog even op internet gekeken tyre-pressure.com en daar is de opgegeven spanning voor 235/85R16 banden: voor 1,9 bar en achter 2,4 bar. Voor de Defender 130 doublecab County XS zou de spanning achter 2,8 bar moeten zijn.

Tegenwoordig ziet men uit oogpunt van brandstofbesparing graag een hogere spanning (2,5 bar of meer) maar dan slijten de banden meestal in het midden harder. Daarbij komt dat een knetterharde band minder grip oplevert door het geringere aanrakingsoppervlak met de weg.

Ik vindt de standaard twee-trapsveren onder de Td5 al stug.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

allard

Berichtdoor allard » 17 Feb 2020, 09:28

Ik rij volgens mij rondom met 2,4 bar in de bandjes (285/75r16) in mijn - vrijwel altijd - onbeladen 130. Ik overweeg de "simpele" luchtbalgen (zoals eerder al genoemd) als vervanging van de hulpveren, maar haast heb ik er niet mee...
130 HCPU TD5 MY2000

HJK

Berichtdoor HJK » 17 Feb 2020, 09:51

De juiste spanning staat op de B-stijl rechts geloof ik. Dat zou ik toch wel +/- aanhouden.
Ik heb destijds de hulpveren uit de 130 puma gehaald, dat reed wat prettiger.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 17 Feb 2020, 11:10

Erik Peters schreef:Mij lijkt de aangegeven spanning te hoog, ik rij (al wel 30 jaar) 110's maar het meeste dat ik ooit in mijn (achter)banden heb gedaan is nog geen 3 bar.
Doorgaans pomp ik achter maximaal 0,5 bar meer dan voor, maar ik rij dan ook nooit met maximaal gewicht aan belading.
Momenteel is de spanning: voor 2,1 bar en achter 2,5 bar. Nog even op internet gekeken tyre-pressure.com en daar is de opgegeven spanning voor 235/85R16 banden: voor 1,9 bar en achter 2,4 bar. Voor de Defender 130 doublecab County XS zou de spanning achter 2,8 bar moeten zijn.

Tegenwoordig ziet men uit oogpunt van brandstofbesparing graag een hogere spanning (2,5 bar of meer) maar dan slijten de banden meestal in het midden harder. Daarbij komt dat een knetterharde band minder grip oplevert door het geringere aanrakingsoppervlak met de weg.

Ik vindt de standaard twee-trapsveren onder de Td5 al stug.

Ik kan me in veel van het door Erik opgemerkte vinden, alleen - en dat weet Erik ook van me - niet in alles rond de bandenspanning.
Ik had met de traditionele 7.5x16 Michelin XPC tot 2,8 vóór en tot 3,5 achter, onder minder gunstige omstandigheden (gladheid bijv.) ± 0,3 minder en wanneer slechte stenige paden meermaals voorkwamen nog eens 0,3 minder.
Met mijn huidige 235/85x16 houd ik een "zelfde" druk aan, dwz druk op de weg, en aangezien de 235 ongeveer een kwart breder zijn als de 7.5 banden (want nog geen 200 mm tegenover nog geen 160 mm) komt dat op ongeveer een kwart minder bandenspanning ... en omdat het band-raakvlak dus sowieso een kwart groter is is het ook minder noodzakelijk de spanning aan te passen aan de omstandigheden, dwz het gaat veel langer goed met één standaard-spanning.
De winst van het aan de hoge kant blijven is tweeledig (of zelfs drieledig). De auto stuur lichter en duidelijker, en zwabbert/rolt ook minder over de banden. De bandenslijtage is minder en het rolt ook iets lichter/zuiniger. En als derde: bij een band met grovere randblokken is het ook stiller.
Er zijn ook nadelen: Je hebt eventueel minder grip (op een natte weg met harde zomerbanden - met dus hard rubber) merk je daar iets van, op een ruw bergpad kan je eventueel iets lucht aflaten (en dan nog steeds goed op de gladde weg rijden), en het is iets stugger, maar dit verschil is nauwelijks merkbaar ... een lastig nadeeltje van "teveel" lucht vóór kan zijn dat de band eerder zijn onbalans toont, wat zachter zorgt voor een soort "dweil-effect" en die "dweil" dempt een onbalans.
O ja, qua slijtage: Mijn achterbanden slijten iets meer in de centrale zone, vóór slijten ze net iets meer aan de randen, na een paar jaar voor-achter wisselen doet wonderen, beide gaan er dan op vooruit. En verder is het zo dat net iets vlotter slijten in de centrale zone bezwaarlijk lijkt maar in het algemeen is die slijtage gelijk of zelfs minder als die bij een lagere spanning waarbij de randen eerder slijten. (En dan is nog een bijkomende plus dat de banden die centraal een fractie meer gesleten zijn nog lang in het terrein voldoen terwijl omgekeerd direct onvoldoende presteert zodra er gripverlies is.)

Groeten MarcS

PS   De ene en de andere band scheelt ook. Mijn zomerse Continental CC AT is van zichzelf al een stuk stugger als mijn winterse Nokian HK LT2.
PS2 Het diagrammetje in de deuropening houdt géén rekening met het verschil tussen 7.5x16 en 235/85x16 :o

LR - Tyrepressure 2010.jpg

Edward

Berichtdoor Edward » 17 Feb 2020, 14:54

Bandenspanning is gerelateerd aan de soort band en belangrijker de maat band. Daar is dus niks fatsoenlijks over te zeggen als je band(enmaat) niet weet.

In absolute zin is 3.9 wel heel hoog. Zeker in combinatie met de standaard aanwezige hulpveren zal het vooral aan je rijstijl liggen dat die combi nog als rijdbaar ervaren wordt. Ik weet zeker dat ik menigmaal op de vooras een rotonde over zou gaan.

Mijn 130 stond met 285-75/16 BFG Muds op 2.5 bar rondom. Dat reed heel comfortabel en meer had geen positieve invloed op rijgedrag noch verbruik. Die hulpveren heb ik vrij snel gedumpt want die kosten mij veel te veel comfort en 1500 kg kun je ook laden zonder. Al is het comfort dan wel weg........ :lol: :lol:
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 17 Feb 2020, 15:39

hier idem op de 130 2,5bar rondom en 285/75x16.

Groet Ron

Ps: wel binnenveren, met 5man en volle vakantie bepakking vond ik hem te licht op het stuur worden.
130-Td5 HCPU "Camper" 2007
110-Td5 X-tech 2006

Terug naar “Techniek”