td5 defender koplampverstelmotortje

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
paul k

td5 defender koplampverstelmotortje

Berichtdoor paul k » 03 Mar 2020, 08:25

Bij toeval ( zoveel geluid maakt dat ding ook niet) kwam ik er achter dat dat apparaat blijft ratelen, ook al heb ik m niet "gebruik"

Lijkt me dat dat niet de bedoeling is en heb m losgekoppeld.
Deze storing doet zich aan 1 kant voor. Vervangen of kan het ook in de "besturing"oid zitten. De andere kant functioneert wel zoals het hoort.
Defender 2004 TD5 130 HCamperPU
S3 1977 88"stawag ( in wording. ;) .)
S2a Santana 1967 halverwege 8-)
S2 1961 Dormobile
S1 1954 86"

Edward

Re: td5 defender koplampverstelmotortje

Berichtdoor Edward » 03 Mar 2020, 12:03

Dat kun je simpel testen door de goed werkende even aan de kant van de kapotte te hangen. Doet die het wel goed is het de stelmotor, blijft die ook draaien dan heb je sluiting in de bedrading. De schakelaar zal wel goed zijn anders zouden ze beide blijven draaien. ;)
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

allard

Berichtdoor allard » 05 Mar 2020, 09:16

Zou hij misschien door een blokkade zijn eindpositie niet kunnen halen? Ik ken het systeem verder niet in detail, maar misschien zit er iets klem, of tussen, waardoor de lamp geblokkeerd is?
130 HCPU TD5 MY2000

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 05 Mar 2020, 11:22

paul k schreef:.... dat apparaat blijft ratelen, ook al heb ik m niet "gebruik".

Misschien een geval van "rust roest" ?

Ik gebruik de versteller wel zo nu en dan.
De hoogste stand is bij mij ook de hoogst acceptabele (vlgs de regels) ... en dat is op een licht golvende weg gauw niet aardig voor de tegenliggers, zeker in een echt donkere omgeving. Een standje lager is dan veel vriendelijker. Is het andere verkeer echter wat verder weg dan is de hoogste stand bruikbaar zonder teveel hinder te geven, echt groot is dan niet aardig, en het max acceptabel gedimde licht geeft je wel genoeg zicht.

Overigens zouden wat mij betreft de stappen best kleiner mogen ... ik heb evenwel nooit getest wat 1000 kilo lading helemaal achterin doet.

Groeten MarcS

HJK

Berichtdoor HJK » 05 Mar 2020, 11:43

had hetzelfde, bij paddock voor e 40 nieuwe besteld. Ik geloof dat een niet werkende afkeur apk is .
APK keuringseisen voor de verlichting op een rijtje:
Koplampen moeten bij de apk keuring naar behoren werken. APK keuringseis is werkende functie van stadslicht, dimlicht en grootlicht bij beide lampen. Kleur van de lichten moet wit of geel zijn. Bij de APK wordt ook de hoogte van de lichten gemeten. Indien deze vanuit de auto af te stellen zijn voor bijvoorbeeld rijden met aanhanger, dan dient deze functie te werken.

Edward

Berichtdoor Edward » 05 Mar 2020, 12:25

HJK schreef:had hetzelfde, bij paddock voor e 40 nieuwe besteld. Ik geloof dat een niet werkende afkeur apk is .
APK keuringseisen voor de verlichting op een rijtje:
Koplampen moeten bij de apk keuring naar behoren werken. APK keuringseis is werkende functie van stadslicht, dimlicht en grootlicht bij beide lampen. Kleur van de lichten moet wit of geel zijn. Bij de APK wordt ook de hoogte van de lichten gemeten. Indien deze vanuit de auto af te stellen zijn voor bijvoorbeeld rijden met aanhanger, dan dient deze functie te werken.

"Als het erop zit moet het werken" is het apk devies. Dus toen bij mijn D2a de linkerkoplamp niet verstelde heeft de keurmeester mij gebeld en heb ik de schakelaar uit het dash getrokken en erachter gelegd. Dan zit het er niet op en is het goedkeur.

Daarna op m'n gemak een nieuwe koplamp gezocht en die gemonteerd. Maar dat is luxe, zonder doet ie het ook :lol: :lol:
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 05 Mar 2020, 12:40

Bij een Defender weet lang niet iedere keermeester dat het erop zit (of waar de knop zit).
En de RDW-keurmeester weet waarschijnlijk nog minder wat er allemaal op een Defender kan zitten.
Een stukje zwart Duct-tape doet overigens wonderen mocht je omhoog zitten.

Mijn ervaring (n=2 of zo je wilt 4) is dat de koplamp-verstellers het maar zo minstens 10 jaar kunnen uithouden.
Wellicht helpt het dat ik met ruitjes vóór de koplampen rijd.

Groeten MarcS

PS   Je kan natuurlijk ook de discussie nog aangaan bij een verstelknop waar geen beweging in zit ... dan zit het er niet op  :oops:
      Been there, seen that ... bij een mechanische versteller ... ben de discussie maar niet aangegaan.

trix G4

Berichtdoor trix G4 » 05 Mar 2020, 13:04

Nou, dan heb je wel erg weinig vertrouwen in de kennis van een keurmeester ;)

Hij moet ook binnen in de auto dingen controleren voor de apk en zal de knop zo zien zitten
Die zit niet erg verstopt zeg maar......

Inden er 1 niet doet kun je natuurlijk ook die andere onklaar maken, dan is het voor de apk ook voldoende

Overigens rij ik al 16 jaar rond met de verstelling die het nog steeds gewoon doet, ook zonder extra glas
En dat terwijl ik de verstelling nooit, maar dan ook nooit gebruik, terwijl ik zeer vaak met aanhangers of volle wagen rijdt

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 05 Mar 2020, 18:51

trix G4 schreef:Overigens rij ik al 16 jaar rond met de verstelling die het nog steeds gewoon doet, ook zonder extra glas
En dat terwijl ik de verstelling nooit, maar dan ook nooit gebruik, terwijl ik zeer vaak met aanhangers of volle wagen rijdt

Mijn mijn 300 Tdi doet de koplamphoogteverstelling het ook al bijna 22 jaar en die wordt altijd 'gebruikt' tijdens de APK. Een keertje werkte het bij de rechter koplamp niet en dat was bijna afkeur.
Ik had eerder de complete kabelboom vóór vervangen en ik had juist dat stekkertje van de hoogteverstelling niet helemaal goed in elkaar gedrukt. :oops:
(En bij de Td5 werkt het ook al 19 jaar).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

conny

Berichtdoor conny » 06 Mar 2020, 11:07

klopt, keurmeesters hebben geen verstand van defenders. Bij een steekproef zoeken ze ook altijd naar de accu onder de motorkap en denken ze dat de motor uit een bmw komt :roll:

Terug naar “Techniek”