td5 defender koplampverstelmotortje

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Edward

Re: td5 defender koplampverstelmotortje

Berichtdoor Edward » 06 Mar 2020, 12:04

conny schreef:klopt, keurmeesters hebben geen verstand van defenders. Bij een steekproef zoeken ze ook altijd naar de accu onder de motorkap en denken ze dat de motor uit een bmw komt :roll:

Generaliseren is ook een kunst. Ik ga naar de lokale apk boer die voor 19.90 in de btw de apk doet en die beste man weet meer van auto's, 4x4's en Land Rovers dan menigeen op dit forum! De enige reden dat ikzelf die schakelaar achter het dash heb gegooid is dat hij dat niet mag!

Hij moet keuren en niet helpen de regels te buigen.
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 06 Mar 2020, 12:59

Edward schreef:
conny schreef:klopt, keurmeesters hebben geen verstand van defenders. Bij een steekproef zoeken ze ook altijd naar de accu onder de motorkap en denken ze dat de motor uit een bmw komt :roll:

Generaliseren is ook een kunst. Ik ga naar de lokale apk boer die .... .

Jullie hebben het over twee verschillende zaken.   De goede APK-keurmeester, eentje waar je je auto blindelings aan kunt toevertrouwen weet de weg in een Defender, en hij kent ook de do's & don't's.   En daarnaast heb je de RDW-keurmeesters die soms ook alles weten, maar lang niet altijd.

Even geleden was mijn Defender (en dus keurmeester) uitgekozen voor een steekproef en de RDW-man was er op tijd ... en de monteur-keurmeester hielp de RDW-man zo hier en daar zodat hij soepeltjes door de herkeuring heen ging.  Dat is beter voor iedereen ... als zo'n RDW-man een plee-figuur slaat waar ook nog de klant bij staat zou je maar zo kunnen hebben dat ie overgaat op een "stipheids-actie" en alles driedubbel wil checken - niet dat er iets mis was, maar dat is dan ongemakkelijk voor iedereen.

En natuurlijk, als het echt een knullige RDW-man is dan kan je 'm ook op z'n gezicht laten gaan ... maar of zoiets nu goed is voor de good-will ?

Overigens had ik ooit, lang geleden, een politie-controle, een semi-totale controle, maar dan dus voor de beginnende agent.
De goed willende beginner zocht ook eerst onder de motorkap naar de accu, zei daarna met een doorzichtige zelfverzekerdheid of de accu achterin stond ... ik heb 'm maar uit de droom geholpen.
Je kan je overigens afvragen of ze bij de APK de accu wel "moeten" controleren: Je moet er immers een aantal zaken voor losnemen.

Goed, terug bij de politie-controle: de beginnende agent was al lang blij dat ik 'm kon wijzen waar hij het chassisnummer kon vinden ... hij deed daarna geen moeite om het ook werkelijk af te lezen (wat lastig was geweest omdat het deels afgedekt werd door een stuurstang-beschermplaat-steun).

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 06 Mar 2020, 13:50

Heb maar ooit één keer (dat ik weet iig) een steekproef gehad en toen kwam de Rdw man in een 100" Defender aan knorren en werd ik gebeld door de garage dat ik snel ff koffie moest komen doen want de beste man zocht nog een nieuwe keuken. :lol: :lol:
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

deusjevo

Berichtdoor deusjevo » 06 Mar 2020, 14:56

@Landmarcs

De keurmees zal zich toch moeten overtuigen:

Artikel 5.2.12 accu en bedrading
1. De accu van personenauto’s moet deugdelijk zijn
bevestigd.
Lid 1 en 2: visuele controle.
2. De elektrische bedrading van personenauto’s moet
deugdelijk zijn bevestigd en goed zijn geïsoleerd.
Range Rover Classic 1972 in de kleur Epsom Green
Citroën Dyane 1968 in de kleur Blanc EWT

En ook nog wat modern gescharrel....

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 06 Mar 2020, 20:19

deusjevo schreef:@Landmarcs

De keurmees zal zich toch moeten overtuigen:

Artikel 5.2.12 accu en bedrading
1. De accu van personenauto’s moet deugdelijk zijn
bevestigd.
Lid 1 en 2: visuele controle.
2. De elektrische bedrading van personenauto’s moet
deugdelijk zijn bevestigd en goed zijn geïsoleerd.

Precies, dat bedoel ik ... visuele controle.
Wil je je werkelijk overtuigen of bijv. de elektrische bedrading deugdelijk bevestigd en goed geïsoleerd zijn dan moet je een auto halfweg demonteren.

Vraag maar eens aan Erik Peters hoe makkelijk een auto die er gewoon goed en betrouwbaar uitzag in brand kan raken.

Groeten MarcS

paul k

Berichtdoor paul k » 09 Mar 2020, 08:22

En zo gaat het van een koplampverstelmotortje naar een dicussie over de competenties van de apk meester en het RDW. :D
Defender 2004 TD5 130 HCamperPU
S3 1977 88"stawag ( in wording. ;) .)
S2a Santana 1967 halverwege 8-)
S2 1961 Dormobile
S1 1954 86"

Terug naar “Techniek”