BTL/HVO diesel

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Everhard Mulder

BTL/HVO diesel

Berichtdoor Everhard Mulder » 19 Mar 2020, 13:27

Ik las een stukje over BTL/HVO diesel: zou een stuk minder co2 uitstoten en gemaakt wprden uit biomassa.
Ik heb daar wel oren naar (hoewel het duurder is dan gewone diesel) en of ik het hier in de buurt kan krijgen is ook nog de vraag. Andere vraag is: kan t in mijn hs international 2,8?? Iemand er al ervaring mee?

deusjevo

Re: BTL/HVO diesel

Berichtdoor deusjevo » 19 Mar 2020, 16:00

Ik rij al sinds oktober vorig jaar op Neste NextBTL en GTL
Bevalt prima.

viewtopic.php?f=14&t=11771
Range Rover Classic 1972 in de kleur Epsom Green
Citroën Dyane 1968 in de kleur Blanc EWT

En ook nog wat modern gescharrel....

Edward

Berichtdoor Edward » 20 Mar 2020, 11:03

Heb er geen ervaring mee. Maar als men begint over iets uit gerecycled materiaal of biomassa begin ik altijd meteen argwanend te zijn. Hoeveel biomassa kunne we duurzaam gevonden krijgen om alle biomassa initiatieven te bevoorraden? Hetzelfde geld voor recycling, er kan nooit genoeg aanvoer zijn om iets mainstream te laten worden want dan is de behoefte zo enorm (de olieproductie ligt op 85 miljoen vaten per dag. Dat is niet allemaal brandstof maar om even aan te geven hoe groot de behoefte is) dat dat nooit uit "rest" kan komen.

Denk dat we meer 'opbrengt' halen nu uit de verlaging van de max snelheid. Met de Disco nog niet niet gecheckt maar de Golf doet ipv 1:17 nu ineens 1:21. :D
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

dormos

Berichtdoor dormos » 20 Mar 2020, 14:02

Ben het met Edward eens dat het niet de oplossing kan zijn om alle diesel te vervangen, maar alle beetjes helpen.
Zeker in onze "oude" diesels kan het helpen om ze in ieder geval iets schoner te laten lopen.