BTL/HVO diesel

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Everhard Mulder

BTL/HVO diesel

Berichtdoor Everhard Mulder » 19 Mar 2020, 13:27

Ik las een stukje over BTL/HVO diesel: zou een stuk minder co2 uitstoten en gemaakt wprden uit biomassa.
Ik heb daar wel oren naar (hoewel het duurder is dan gewone diesel) en of ik het hier in de buurt kan krijgen is ook nog de vraag. Andere vraag is: kan t in mijn hs international 2,8?? Iemand er al ervaring mee?

deusjevo

Re: BTL/HVO diesel

Berichtdoor deusjevo » 19 Mar 2020, 16:00

Ik rij al sinds oktober vorig jaar op Neste NextBTL en GTL
Bevalt prima.

viewtopic.php?f=14&t=11771
Range Rover Classic 1972 in de kleur Epsom Green
Citroën Dyane 1968 in de kleur Blanc EWT

En ook nog wat modern gescharrel....

Edward

Berichtdoor Edward » 20 Mar 2020, 11:03

Heb er geen ervaring mee. Maar als men begint over iets uit gerecycled materiaal of biomassa begin ik altijd meteen argwanend te zijn. Hoeveel biomassa kunne we duurzaam gevonden krijgen om alle biomassa initiatieven te bevoorraden? Hetzelfde geld voor recycling, er kan nooit genoeg aanvoer zijn om iets mainstream te laten worden want dan is de behoefte zo enorm (de olieproductie ligt op 85 miljoen vaten per dag. Dat is niet allemaal brandstof maar om even aan te geven hoe groot de behoefte is) dat dat nooit uit "rest" kan komen.

Denk dat we meer 'opbrengt' halen nu uit de verlaging van de max snelheid. Met de Disco nog niet niet gecheckt maar de Golf doet ipv 1:17 nu ineens 1:21. :D
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

dormos

Berichtdoor dormos » 20 Mar 2020, 14:02

Ben het met Edward eens dat het niet de oplossing kan zijn om alle diesel te vervangen, maar alle beetjes helpen.
Zeker in onze "oude" diesels kan het helpen om ze in ieder geval iets schoner te laten lopen.
GTL is trouwens niet fossielvrij want gemaakt uit aardgas. HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) is zo goed als fossielvrij want gemaakt van afvalproducten (frituurolie e.d.). Er komt een beetje CO2 vrij bij productie en vervoer, maar dat is minimaal.
Neste is XTL en bestaat voor 80% uit HV0 en 20% plantaardige olie. Hiervoor wordt dus voor een deel voedel omgezet in brandstof.
Blauwe diesel met B100 op de pomp is de meest verantwoorde variant.
Voordeel van deze producten in onze ouderwetse diesels is de lagere uitstoot van roet en stikstof.

Ik rij al een tijd op HVO en de motor loopt mooier. Roken deed 'ie al niet, maar het stinkt minder uit de uitlaat. Het spul zelf stinkt trouwens ook een stuk minder.

Stond tijdens het tanken eens naast iemand met een Volvo 740 met een 6 cilinder diesel met vele tonnen op de teller. Op gewone diesel maakte de motor herrie door het kantelen van de zuigers in de cilinders, op HVO had 'ie dat probleem niet meer. Was hem de 15 cent per liter meer dan waard.

Dat is trouwens het prijsverschil dat ik over het algemeen zie. Met 5000-7000 km per jaar met de Disco is het voor mij de meerprijs waard.
110 2.5NA ex-MOD 1985 (verkocht)
Disco 2 TD5 2002 Automaat
Renault Twizy 2012
Dacia Logan MCV 0.9 TCe Bi Fuel 2017
Harley Davidson WLC 750 1950 (Liberator)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 21 Mar 2020, 10:25

Edward schreef:Heb er geen ervaring mee. Maar als men begint over iets uit gerecycled materiaal of biomassa begin ik altijd meteen argwanend te zijn. Hoeveel biomassa kunnen we duurzaam gevonden krijgen om alle biomassa initiatieven te bevoorraden? Hetzelfde geld voor recycling, er kan nooit genoeg aanvoer zijn om iets mainstream te laten worden want dan is de behoefte zo enorm (de olieproductie ligt op 85 miljoen vaten per dag. Dat is niet allemaal brandstof maar om even aan te geven hoe groot de behoefte is) dat dat nooit uit "rest" kan komen.

Denk dat we meer 'opbrengt' halen nu uit de verlaging van de max snelheid. Met de Disco nog niet niet gecheckt maar de Golf doet ipv 1:17 nu ineens 1:21. :D

Precies.   Er zijn nogal wat kanttekeningen te maken bij de "duurzame" brandstoffen omdat er niet zelden heel veel energie (no pun intended, neem hier "energie" zowel figuurlijk als letterlijk) wordt gestoken in de "duurzame" brandstoffen.
Bovendien kan je in veel gevallen de min of meer duurzame reststroom beter elders gebruiken, dwz ergens waar het rendement hoger is.

Een schonere verbranding is natuurlijk mooi, maar het is ook een soort verkooptruuk, dwz de olieboeren verkopen om het even wat, en ze kennen de normen beter dan wie dan ook dus is de standaard-brandstof zo vies als maar is toegestaan. Ik volg het niet maar ik geloof maar zo dat de lobby-machine op volle toeren draait als er ook maar iets aan de normering zou veranderen. En dat terwijl een kleine aanscherping van de normen mbt de dieselolie alle dieselmotoren schoner zou laten draaien ... en dat tegen slechts bescheiden meerkosten. Bedenk daarbij dat je met niet veel moeite van de vieze diesel schonere kan maken, zet zo als je vanuit aardgas diesel kan maken.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”