Te kort motor vermogen boven 70 km/ uur series 3 benzine

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
fenix2

Re: Te kort motor vermogen boven 70 km/ uur series 3 benzine

Berichtdoor fenix2 » 13 Apr 2020, 20:44

vandaag met nieuwe koppakking 'vlot' naar huis gereden (wel eerst het blok even de tijd gegeven om op een basis werk temperatuur te komen) om het blok goed warm te stoken .... 100km/u met mijn 2,25 dieseltje

ergens levert je 2,25 benzine dus wat paardjes in ...
ben benieuwd wat er gebeurt als de timing weer in de pas loopt ..
succes
Afbeelding

conny

Berichtdoor conny » 14 Apr 2020, 11:22

Eventuele lucht lekkage aan de inlaatkant kun je testen door remmenreiniger tegen het inlaatkanaal te spuiten, terwijl hij stationair draait. Door het lek wordt dat hoogbrandbare goedje naar binnen gezogen en dan hoor je het toerental iets toenemen en weer terugzakken.

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 14 Apr 2020, 20:39

Zit die nieuwe verdeler er wel goed in?, neem aan dat hij gelijk de oliepomp aandrijft. Als je hem er uit trekt dan verdraaid die ook mee, voordat je de nieuwe verdeler er in doet moet je hem eerst een stukje terug zetten.

Zelf wel eens gehad bij een Toy.

Groet Ron
130-Td5 HCPU "Camper" 2007
110-Td5 X-tech 2006

Weel240

Berichtdoor Weel240 » 14 Apr 2020, 22:33

Bedankt voor de tips, de verdeler zit er goed in, je voelt hem 'erin zakken' als hij in lijn is met het aandrijfasje. Vacuumlekken met remreiniger, gecheckt direct na montage carburateur. Aandrijflijn loopt vrij en niet zwaarder dan voorheen.

De centrale bout (starter dog) aan de voorkant vd krukas loskrijgen was ook een dingetje. De sleutelmaat is 42,5 en ik had een oude steeksleutel 41mm. Met een powervijl voorzichting naar 42,5 gebracht en op de zeskant getikt, daarna een griptang ervoor gezet om te voorkomen dat de steeksleutel wegdraait naar de voorkant, deze zit er wat scheef op ivm de kelk vd starter dog. Vervolgens het uiteinde van de steeksleutel op ca 10cm boven de chassis hoofdbalk gedraaid en met 3x een korte tik met de startmotor was de bout los. Ging heel beheerst en zonder geweld.

Vandaag de kleppentrein op de lange manier volgens de manual , klep voor klep nagelopen en afgesteld op 0,25mm met nacheck 0,3mm niet ertussen kunnen krijgen. Daarna de distributie opgemeten/nagemeten of hoe dat ook heet. Kleppendiagram gemaakt, begin klep open/dicht moment gemeten met een hoekverdraaiing App op mijn smartphone vastgezet op de in- en uitlaat tuimelaars vd 1e cilinder. De open en dicht hoeken kloppen vlg diagram met wat minimale afwijkingen zowel naar de plus en als min. Tandwiel nokkenas en spiebaan nokkenas staan op merk P. Positie klopt tov BDP spiebaan op krukas. Distributieketting (39 schakels) ziet er visueel ok uit, kettingspanner is met de hand in te drukken en kon één klik verder, staat nog op de 3e klick, nog 5 te gaan en dus nog lang niet op z'n eind.

20200414_135731.jpg

IMG_20200414_1424346.jpg
20200414_135504.jpg

Er is één echte afwijking en dat is de hoek van de verdeler, die hoort op 20 graden te staan bij BDP maar staat op 12 graden. Verschil is dus 8 graden. Het nokkenas tandwiel heeft 42 tanden over 360 graden = 8,5 graden per tand. Is de afwijking van de rotor! Nu de kleppentrein OK staat, blijft als enige mogelijkheid over dat het aandrijfasje van de verdeler één tand verkeerd staat (waar ik al eerder over bericht heb). Ook geconstateerd dat het nokkenas tandwiel 180 graden verdraaid zit met het P merkteken naar onder, en de spie in de nokkenas staat wel op de kleine P. Begrijp dit nog niet. Wordt vervolgt.
'Beauty is in the eye of the beholder'

1977 Land Rover 109 Series 3 'Daktari'
2005 Volvo XC90V8
Voorheen werk: Toyota Hilux 4WD 2,7 diesel

Weel240

Berichtdoor Weel240 » 16 Apr 2020, 09:13

Het begint een lastig probleem te worden en concentreert zich rond de nokkenas.

Met het verwijderen van de borgmoer vh nokkenastandwiel bijkt deze exact 180 graden verkeerdom te zitten. (Abusievelijk had ik eerder geschreven dat het tandwiel 40 tanden heeft, dit zijn er 42 met excuses, vanaf bovenste markering naar de grote P op het tandwiel geteld 21 linksom en 21 rechtsom). Omdat er maar één spiebaan in de nokkenas zit, is de conclusie " de nokkenas zit 180 graden verkeerd (zie 1e foto) en de zuiger vd 1e cilinder staat exact BDP

Nu komt het lastige gedeelte, de haakse tandwiel overbrenging van het stroomverdeler aandijfasje heeft 11 tanden. Als je die monteerd met de nokkenas 180 graden andersom staat dan de rotor vd stroomverdeler nog wel goed? 11 tanden is asymmetrisch en met een halve tand verschuiving heb je een afwijking van 16,4 graden bij 180 graden andersom. De stroomverdeler staat echter 8 graden verkeerd (12 ipv 20 graden tov de lengterichting van het blok) met als resultaat dat de motor niet op tijd te zetten is omdat de rotor in de verdelerkap precies tussen twee cilinders in zit bij ontstekingstijdstip.

Zo'n 4 cylinder 2.25 benzineblok is hartstikke simpel, zei laatst iemand tegen me. Hmm, ik denk daar nu wel wat anders over. Heeft iemand op het forum zo'n zelfde probleem gehad of weet hoe dit op te lossen? Alvast veel dank en groet.
Bijlagen
PhotoCollage_20200416_082646350_copy_960x1280.jpg
Nokkenastandwiel 180 graden verdraaid
PhotoCollage_20200416_083158240_copy_768x1024.jpg
Aandrijving stroomverdeler 12 graden ipv 20

2005 Volvo XC90V8

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 16 Apr 2020, 12:59

"Weel240",

Zou je niet eerst een en ander vlgs het boekje terugmonteren en pas daarna kijken of en waar er problemen zijn.

Als je een 180º verdraaid nokkenas-tandwiel hebt, wiel zegt dan dat bijv. de bogie-kabels vlgs het boekje op de verdelerkap zitten ?

Groeten MarcS

Weel240

Berichtdoor Weel240 » 16 Apr 2020, 14:31

MarkS, bedankt voor je reactie, vlg het boekje terugmonteren is mijn startpunt geweest en was het probleem niet opgelost.
Daarna begonnen aan 'vaststellen wat het niet is', simpel gezegd 'wat werkt wel goed' zoals het brandstof systeem, luchtfilter, carter ontluchting, de aandrijftrein, geen vastgelopen remmen, lagers, handrem, is de ontstekingsvolgorde correct, zit de stroomverdeler in de aandrijfas, werkt de vacuumvervroeging enz. enz. Zo één voor één alle voor de hand liggende oorzaken uitgesloten.

Uiteindelijk vond ik na het nodige sleutelwerk de twee afwijkingen zoals beschreven in voorgaande stukjes tekst. Het probleem is dat ik de historie vd motor niet ken en kennelijk is ergens in de tijd de nokkenas 180 graden verdraaid gemonteerd en omdat die met de halve snelheid van de krukas draait, loopt de motor min of meer. Het demonteren en weer op een andere hoek terugmonteren wordt in de Haynes manual beschreven als "the worst job of the lot". Dat verklaart misschien de gevonden afwijking. Nu de oplossing nog.

Groet Peter

2005 Volvo XC90V8

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 16 Apr 2020, 23:42

Kan aan mij liggen maar hij rijdt eerst goed en dan sluipt er iets in waardoor hij vermogen gaat verliezen, en dan is opeens de nokkenas 180gr verkeerd gemonteerd?
Lijkt mij dat je op het verkeerde traject zit, krukas een slag draaien en kijken of de spieën goed zitten. Dan terug naar je ontsteking en zo terug werken, kom je misschien bij de carb uit ofzo.

Even laten rusten en dan 1 voor 1 afvinken.

Succes Ron
130-Td5 HCPU "Camper" 2007
110-Td5 X-tech 2006

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 17 Apr 2020, 00:02

Uit het werkplaatshandboek:
Timing Gears Petrol.pdf
(998.22 KiB) 75 keer gedownload

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Weel240

Berichtdoor Weel240 » 21 Apr 2020, 09:41

Een flink aantal sleuteluurtjes verder, de tips en aanbevelingen door div. forumleden bleken waardevol, bedankt daarvoor en Erik en Ron voor de PB'tjes. Heb ik een echte oorzaak gevonden voor het topic probleem? Het eerlijke antwoord is neen. Het 180 graden verdraaid zitten vd P-markeringen op het nokkenastandwiel blijft een raadsel, omdat de kleptiming diagrammen wel goed zijn. Op Engelse Defender forums wordt ook melding gemaakt van de 180 graden afwijkende P-markeringen bij een 2.5 benzine nokkenas. De afwijking wordt toegeschreven aan aftermaket nokkenas levering, zonder dat dit 'hard' gemaakt wordt.

Wat me wel opviel is dat het tussenschijfje onder de stroomverdeler niet goed in het onderliggende asje zat, daar kom je pas achter als je de 3 bouten ankerplaat demonteert en het schijfje net nog kunt vasthouden, net voor het in de diepte dreigde te verdwijnen.
Verder kwam ik geen afwijkende zaken tegen. De distributie ketting en tandwielen zagen er OK uit, de hydraulische spanner goed schoongemaakt en opgewekt het hele circus weer gemonteerd. De centrale bout vd kettingspanner vastgezet met Locktite en de tandheugel niet vastgezet in een tandje, dat doet de motor zelf vlg de deskundigen. Kort rondgedraaid met de startmotor zag dat er goed uit. Tevens de oude koelwaterslangen en V- snaren vervangen.

De motor afgesteld met de stroboscoop op 6 graden BDP en later op gevoel naar beste stationair loop op ca 12 graden BDP.
Het resultaat is bevredigend en afdoende voor nu. Al met al een leuke kennismaking met de 2.25 motor in deze 'intelligente lockdown'

2005 Volvo XC90V8

Terug naar “Techniek”