Td5 ombouw naar V8

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Pauldevoijs
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 Feb 2019, 15:58

Td5 ombouw naar V8

Berichtdoor Pauldevoijs » 07 Apr 2020, 06:50

Hallo,
Ik overweeg onze Td5 uit 2003 om te laten bouwen naar een benzine. V8 het enige alternatief? Iemand die er ervaring mee heeft? Weet iemand een goed adres?
Bij voorbaat dank
Groet, Paul
110 Td5 2003
Harley Davidson Fatboy 2003
Volvo V90CC 2020

paul k
Berichten: 209
Lid geworden op: 10 Sep 2014, 12:30

Re: Td5 ombouw naar V8

Berichtdoor paul k » 08 Apr 2020, 08:52

Een v8 EFI is een vaker gebruikte conversie.
Fijne motor weinig "elektrische" uitdagingen.
Mooi geluid ook :P

groet, Paul
Defender 2004 TD5 130 HCamperPU
S3 1977 88"stawag ( in wording. ;) .)
S2a Santana 1967 halverwege 8-)
S2 1961 Dormobile
S1 1954 86"

Landmarcs
Berichten: 7082
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Td5 ombouw naar V8

Berichtdoor Landmarcs » 08 Apr 2020, 09:47

Kijk even hier: Van Td5 naar V8 ???

Kort samengevat: Het is verre van rendabel, zeg maar geld verbranden. Je verkoopt nog beter je Td5 en koopt er iets anders voor terug.

En als andere alternatieven:   Een 2,5 petrol (met bijv een 123-ignition-ontsteking), of een 2,0 Mpi.


Groeten MarcS

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 2010
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Td5 ombouw naar V8

Berichtdoor Erik Peters » 08 Apr 2020, 12:39

Landmarcs schreef:En als andere alternatieven:   Een 2,5 petrol (met bijv een 123-ignition-ontsteking), of een 2,0 Mpi.

Het mag zijn dat zo'n 123-ignition er voor zorgt dat de 2,5 liter benzinemotor zuiniger wordt, maar zo'n 25 jaar geleden had iemand een 110 HCPU gekocht met een (originele) 2,5 liter benzinemotor. Het verbruik viel tegen ca. 1 liter op de 6,5 km. Dus daar is toen rap een turbo diesel in geplaatst.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs
Berichten: 7082
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Td5 ombouw naar V8

Berichtdoor Landmarcs » 08 Apr 2020, 12:56

Erik Peters schreef:
Landmarcs schreef:En als andere alternatieven:   Een 2,5 petrol (met bijv een 123-ignition-ontsteking), of een 2,0 Mpi.

Het mag zijn dat zo'n 123-ignition er voor zorgt dat de 2,5 liter benzinemotor zuiniger wordt, maar zo'n 25 jaar geleden had iemand een 110 HCPU gekocht met een (originele) 2,5 liter benzinemotor. Het verbruik viel tegen ca. 1 liter op de 6,5 km. Dus daar is toen rap een turbo diesel in geplaatst.


Precies, een zuinigheidsfeest wordt het nooit.  
Een 2,5 petrol wordt in ieder geval een stuk geciviliseerder (en eventueel zelfs nog wat sterker), en afhankelijk van je rijstijl ook nog wat zuiniger.
Een V8 wordt geroemd om zijn geluid, een mooi ronddraaiende 2,5 petrol wordt zelden geroemd ... maar hij zou geroemd moeten worden om zijn uiterst vriendelijke en bijna afwezige geluid. Indien die "kleine" petrol verder in goede conditie is dan presteert ie eigenlijk wonderwel -- dat je er niet mee vooruit komt is een verhaal dat waarschijnlijk z'n oorsprong heeft bij amechtige, slecht onderhouden exemplaren.

De standaard 2,5 petrol levert de vlgde prestaties:
        Power output 83 hp (62 kW) @ 4,200 rpm
        Torque output 133 lb⋅ft (180 N⋅m) @ 2,000 rpm

Je levert natuurlijk wel stevig (ongeveer 1/3) in ten opzichte van een Td5
        Power output 122 hp (91 kW) @ 4,850 rpm
        Torque output 221 lb⋅ft (300 N⋅m) @ 1,950 rpm

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
dyngo
Berichten: 108
Lid geworden op: 09 Okt 2015, 12:44
Locatie: Beutenaken

Re: Td5 ombouw naar V8

Berichtdoor dyngo » 08 Apr 2020, 21:28

Je bedoelt toch niet de motor uit de eerste 110 met schuifraampjes ?
In de tijd dat ik RRs en defenders van Belgie naar NL haalde.
Zo'n zware 110 die met moeite de 'heuvels' op de autobaan naar Liège haalde met 90 kmh.
Een mooie auto, maar die motor, zo traag; was toch een goed onderhouden auto met lier, dakrek, etc.
Geen vergelijk met mijn toenmalige +400.000 km V8 LPG RR uit 83 waar nooit iemand naar omgekeken had.
Nu vind ik de 3,5 carbs ook niet snel, maar die 'heuvels' had ik eerder niet opgemerkt.
Diesel is tegenwoordig toch voorbij, daarmee kun je straks nergens meer heen.
Ik zou ombouwen naar V8 als dat gaat, en dan liefst 3,9 of 4,6 en LPG.
Ik hoor mijn motor niet, eigenlijk alleen de oude onverslijtbare jankende 4-bak.
Het mooie V8 geluid alleen voor passanten.

Landmarcs
Berichten: 7082
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Td5 ombouw naar V8

Berichtdoor Landmarcs » 08 Apr 2020, 21:58

dyngo schreef:.... .
Zo'n zware 110 die met moeite de 'heuvels' op de autobaan naar Liège haalde met 90 kmh.
....


Tja, met de Td5 moest ik als ik niet goed mijn best deed ook terugschakelen op de helling achter Luik.
En vroegen met mijn oude Renault idem.
Met de "Puma" kom ik eventueel wel in de 6º versnelling boven, maar alleen door met voldoende snelheid onderaan te beginnen ... dan blijft ie voldoende op toeren, zolang ie genoeg boven het max koppel blijft zit je bij de "Puma" nog in het "platte" deel van de vermogenscurve.

Zoals ik al zei:
Met een 2.5 petrol lever je ongeveer 1/3 vermogen en koppel in in vergelijk met een Td5, dus gaat ie vast en zeker trager omhoog.
Je kan uit die petrol wat meer vermogen halen en ook een betere respons geven (daarom noemde ik een betere ontsteking).
En ... de vriendelijke rustige loop ... op dat punt is de 2,5 petrol niet te verslaan -- nu ja elektrisch is nog stiller.

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 6232
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Td5 ombouw naar V8

Berichtdoor Edward » 08 Apr 2020, 22:31

Ben al ontelbare keren die bult opgeknort en iedere keer valt de Disco nog niet van de cruise control af. Op een bepaald moment schakelt ie terug naar 3 maar hij blijft op snelheid en elke keer dat m'n kameraad met zijn RRC classic achter me aan reed zag ik hem kleiner worden in de spiegel.

Heb helemaal niks met die zuipende koppelloze primitieve jaren 50 blokken. Met de wagen eromheen ook niet trouwens, tis meer een rijdende lascursus dan een auto. Als ie rijdt dan want de betrouwbaarheid is gelijk aan die van z'n generatiegenoot, de Serie....... :roll: :roll:
aa548b3f-bc54-4f85-b80a-3279ff143f1b.jpg
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Gebruikersavatar
dyngo
Berichten: 108
Lid geworden op: 09 Okt 2015, 12:44
Locatie: Beutenaken

Re: Td5 ombouw naar V8

Berichtdoor dyngo » 10 Apr 2020, 12:19

Weet niet of je TDI in Range Rover gereden hebt, maar geweldig is het niet.
Mist vermogen en flexibiliteit.
Natuurlijk is de oude V8 niet opgewassen tegen moderne techniek.
Maar in de vergelijking TD5, TDI, V8 is mijn keuze gemaakt.
De 3,9 en vooral de 4,6 kunnen aardig meekomen.
Mijn 4,6 LPG zonder injectie pakt de helling illegaal snel met 150 kmh.
Daar heb je niets aan, maar aan koppel geen gebrek.
Ideaal met trailer, en voor 25 ct/liter verbruik irrelevant.
V8 is een mooie conversie (als het past).
Bijlagen
IMG_2000.JPG


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: wgdw en 29 gasten