Freelander I, TD4 '03: contactslot vervangen -> start niet.

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Houston

Freelander I, TD4 '03: contactslot vervangen -> start niet.

Berichtdoor Houston » 13 Apr 2020, 14:38

Goedemiddag,

Van de Freelander hebben we het contactslot moeten vervangen door een gebruikte (incl. sleutel en afstandsbediening ;) ) omdat in het oude een sleutel was afgebroken.
Alles aangesloten en het lijkt te functioneren, alleen start hij niet. Ik vermoed dat dat met de startblokkering te maken heeft. (met de resten van het oude slot en een schroevendraaier erin, start de auto wél dus dat is ook t probleem niet. ;) )

Moet er misschien iets 'ingeleerd' worden? En wat? de sleutel hoort bij het contact dus die niet. De afstandsbediening dan? (en dan moet dat waarschijnlijk bij een dealer? Of kun je dat zelf?)
We hebben uiteraard nu twee verschillende afstandsbedieningen; de oude, om de deuren en het alarm te bedienen, en bij het contactslot zit er eentje.
Als eerste hebben we het batterijtje van de laatste vervangen, dus daar ligt het niet aan.

Het leek zo gemakkelijk; 'ff een ander contactslot erop en verder maar weer...' :(

Contribute to the scenery; drive a Land Rover!

Landmarcs

Re: Freelander I, TD4 '03: contactslot vervangen -> start niet.

Berichtdoor Landmarcs » 13 Apr 2020, 15:12

Houston schreef:...
We hebben uiteraard nu twee verschillende afstandsbedieningen; de oude, om de deuren en het alarm te bedienen, en bij het contactslot zit er eentje.
Als eerste hebben we het batterijtje van de laatste vervangen, dus daar ligt het niet aan.

Het leek zo gemakkelijk; 'ff een ander contactslot erop en verder maar weer...' :(

"Houston",

Ik ken de Freelander 2003 sleutels niet, maar ik denk dat in de eerste geciteerde zin de crux van het probleem lees.
Je hebt de oude afstandsbediening nodig, en niet die bij het nieuwe contactslot.

Wellicht kan je de sleutel-baard uit de nieuwe afstandbediening halen en in de oude zetten ?
Als alternatief kan je - denk ik - de nieuwe afstandbediening aan de auto laten koppelen, maar dat moet denkelijk via de dealer.

Om eerlijk te zijn: ik kende alleen een oude Freelander met een losse key-fob, net zoals het bij de Defender normaal is.
Bij die oude oplossing is het makkelijker: Oude keyfob + nieuwe sleutel en rijden.

Groeten MarcS

PS Was het niet mogelijk de afgebroken sleutelbaard uit het oude slot te krijgen ?

Houston

Berichtdoor Houston » 13 Apr 2020, 15:41

Ha Marc!

Bedankt voor je reactie!
Als eerste hebben we geprobeerd om het stukje afgebroken sleutel uit het oude contactslot te krijgen. Maar omdat 't alleen maar om het uiterste puntje ging, lukte dat niet.

Keyfob! Dat woord zocht ik! (thanks!)

Het gaat hier ook om een Freelander I met de losse / oude keyfob. En zoals jij het omschrijft, dachten wij ook dat het zou lukken, maar dat was dus te gemakkelijk. Met het nieuwe slot, bijbehorende sleutel en oude keyfob start ie echt niet. Daarom vermoed ik ook dat de nieuwe sleutel en slot eerst aan de auto 'gekoppeld' moeten worden? Of ook de nieuwe keyfob?
(de oude sleutel hebben we nodig om evt. de deuren nog handmatig te openen, al gebruiken we dat nooit omdat ie met de afstandsbediening / keyfob de deuren van t slot gooit.)

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 13 Apr 2020, 15:54

Bij de Defender hangt er een 'losse ring' rond het contactslot die draadloos contact maakt met de keyfob.
Misschien zit zoiets in het Freelander contactslot ingebouwd en heel misschien is zoiets over te zetten van het oude naar het nieuwe contactslot?

Ik vond dit nog:
Schermafbeelding 2020-04-13 om 16.09.54.png

Hier te vinden.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Houston

Berichtdoor Houston » 10 Jul 2020, 18:32

Kom dit oude bericht tegen dus zal ff melden hoe het afgelopen is:

Met het nieuwe contactslot gemonteerd, maar het oude aangesloten en los op het dashboard, mét de oude, afgebroken sleutel daarin naar de dealer gereden.
Starten moest nog ff met de schroevendraaier. :D
Daar waren ze zo aardig om de nieuwe sleutel ff te koppelen aan de auto.
Daarna de bedrading aan het nieuwe contactslot (stekkertjes erin ;) ) en alles werkt weer!
Wat nu grappig is; zowél de nieuwe áls de oude sleutel (dus totáál verschillende!) passen op de tankdop en de deursloten! :lol:
Alleen de nieuwe past in het contactslot.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 10 Jul 2020, 20:31

Houston schreef:...
Wat nu grappig is; zowél de nieuwe áls de oude sleutel (dus totáál verschillende!) passen op de tankdop en de deursloten! :lol:
Alleen de nieuwe past in het contactslot.

Bedankt voor de terugmelding.   Mooi dat het inmiddels allemaal goed werkt.

Eigenlijk niet zo mooi (maar in dit geval wel handig) dat de sleutels zo weinig slot-specifiek zijn.

Groeten MarcS

PS   Qua sleutels gaat het wel vaker vreemd toe: Bij een Golfje bleken de sleutels van de schoonbroer zelfs de auto van mijn wederhelft te starten, omgekeerd gingen de sloten wel open maar bleek het startslot kieskeurig.

Terug naar “Techniek”