Inmiddels heeft landrover de service historie on-line beschikbaar gesteld voor particulieren.
Maar waarom kan ik de historie van onze 2011 Freelander niet inzien na het invoeren van het vin nummer?
De wagen is altijd dealer onderhouden, je zou dan toch verwachten dat het ook on-line beschikbaar moet zijn?
Service historie
Service historie
Gr. Rangie
Freelander 2.2 SD4 HSE 2011
'per aspera ad astra'
Freelander 2.2 SD4 HSE 2011
'per aspera ad astra'
- Joep Weijers
- Berichten: 113
- Lid geworden op: 16 Jan 2012, 22:17
- Locatie: Vught
- Contact:
Re: Service historie
Access your service record from anywhere and at any time.
All new Land Rovers built from 1st July 2013 have their full service history available to access online. Pre-delivery inspection, all scheduled services, related service items and body inspections are all accessible. This vehicle history is also updated each time you visit an Approved Service Centre.
As a UK customer, you can now view your Land Rover Online Service History via the below link.
Hij pakte de VIN van mijn 110 uit 1986 ook niet

1986 One-Ten CSW V8
Mijn foto's en filmpjes van LRCH evenementen
Mijn foto's en filmpjes van LRCH evenementen
Re: Service historie
Hoor zojuist van het forum in GB dat dit pas vanaf modeljaar 2013 is 

Gr. Rangie
Freelander 2.2 SD4 HSE 2011
'per aspera ad astra'
Freelander 2.2 SD4 HSE 2011
'per aspera ad astra'
-
- Berichten: 7354
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Service historie
Precies, ik hoorde het jaar 2012 als grens ... dat klopt dan als dat dan de niet geregistreerden zijn.
Het maakt dat je als je gebruik wilt maken van SARA (= Service Activated Roadside Assistance) je niet direct maar pas na een interne check geholpen wordt.
Het lijkt mij overigens helemaal niet zo'n probleem om de oudere auto's in dit registratie-systeem op te nemen. Doe je het "makkelijk" dan kies je gewoon een "nulpunt" (bijv 2020), doe je het iets "moeilijkr/intelligenter" dan zet je het startpunt één of twee jaar in het recente verleden (de periode dat je ook garantie op reparaties hebt) ... en de meest "intelligente" aanpak is er eentje waarbij er de mogelijkheid is om het verleden naderhand aan te vullen. (Natuurlijk zitten de dealers daar niet om te springen ... maar het zou toch mooi zijn om bij tijd en wijle in een periode van leeg-loop de auto's van de vaste klanten terugwerkend te kunnen bijwerken ? Met zoiets maak je je vaste klanten toch weer iets "vaster".)
Groeten MarcS
Het maakt dat je als je gebruik wilt maken van SARA (= Service Activated Roadside Assistance) je niet direct maar pas na een interne check geholpen wordt.
Het lijkt mij overigens helemaal niet zo'n probleem om de oudere auto's in dit registratie-systeem op te nemen. Doe je het "makkelijk" dan kies je gewoon een "nulpunt" (bijv 2020), doe je het iets "moeilijkr/intelligenter" dan zet je het startpunt één of twee jaar in het recente verleden (de periode dat je ook garantie op reparaties hebt) ... en de meest "intelligente" aanpak is er eentje waarbij er de mogelijkheid is om het verleden naderhand aan te vullen. (Natuurlijk zitten de dealers daar niet om te springen ... maar het zou toch mooi zijn om bij tijd en wijle in een periode van leeg-loop de auto's van de vaste klanten terugwerkend te kunnen bijwerken ? Met zoiets maak je je vaste klanten toch weer iets "vaster".)
Groeten MarcS
Re: Service historie
Alsof je altijd onder de indruk moet zijn van de kwaliteit van "dealer onderhoud"...….. 

-
- Berichten: 7354
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Service historie
OttoVink schreef:Alsof je altijd onder de indruk moet zijn van de kwaliteit van "dealer onderhoud"...…..
Onder de indruk hoef je niet te zijn ... ik ken ook dealers die ik liever vergeet.
Ik heb niet gekeken (mijn auto is te oud) .. maar als er ook bij staat welke dealer, en ook welke tussentijdse reparaties, dan heb je met wat extra voorkennis toch een zekere indruk.
Het scheelt natuurlijk ook - het scheelt denkelijk het meest - met hoeveel kennis en beleid de eigenaar zelf met de auto omgaat.
Een dealer-onderhouden auto die bij een weinig oplettende dealer en een nog minder oplettende en vooral knieperige eigenaar alleen het minimum-onderhoud krijgt kan een lawine aan meer of minder verborgen gebreken opleveren. Gewoon zuinig hoeft dan niet eens een probleem te zijn: een vermoeide accu bijv. kan nog jaren mee met een beetje zorg ... die accu vervang je dan gewoon wat later.
Overigens ben ik benieuwd (ze zullen het wel niet verklappen) wat LandRover Nederland met een en ander aan "data" doet.
Ze leveren bij ordentelijk dealeronderhoud ook de SARA (roadside assistance), en daarmee is er in ieder geval een soort van controle op het effect van het onderhoud.
Een auto die stil komt te staan en niet meer rijden wil kost linksom of rechtsom geld (vervangend vervoer + het transport van de gestrande auto), een auto die na een kleine interventie gewoon rijdend naar de dealer kan levert waarschijnlijk geld op (omdat die dealer de kosten weer terugverdient).
Ik realiseer me dat het slechts een beperkte controle is: je hebt onbenullen die doorrijden tot een kapot wiellager door blijvend misbruik vastgelast is, daar helpt geen enkele dealer aan.
Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 23 Apr 2020, 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Service historie
Het is natuurlijk leuk en soms handig om de historie van je auto te kennen. En inderdaad is het nog handiger als de dealer vermeld staat.
Mijn Disco kwam met alle facturen die ooit aan het ding besteed zijn en dus met alle garages die het onderhoud gedaan hebben. Ik weet nu dus ook welke "specialist" ik persoonlijk nooit zal bezoeken.

Mijn Disco kwam met alle facturen die ooit aan het ding besteed zijn en dus met alle garages die het onderhoud gedaan hebben. Ik weet nu dus ook welke "specialist" ik persoonlijk nooit zal bezoeken.


Edward van Vugt
http://www.AtelierHout.nl
http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004
http://www.AtelierHout.nl
http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004
-
- Berichten: 7354
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Service historie
Edward schreef:Het is natuurlijk leuk en soms handig om de historie van je auto te kennen. En inderdaad is het nog handiger als de dealer vermeld staat.
Mijn Disco kwam met alle facturen die ooit aan het ding besteed zijn en dus met alle garages die het onderhoud gedaan hebben. Ik weet nu dus ook welke "specialist" ik persoonlijk nooit zal bezoeken.![]()
Ik hoop (en verwacht) dat de "full service history" de aankoopprijs niet teveel heeft opgedreven.
Je hebt er het meest aan als je weet hoe de vorige eigenaar met het ding is omgesprongen ... en ook dan kan je pech hebben.
Ik vraag me altijd af:
Waarom verkoopt iemand zijn auto als ie nog helemaal goed is ? En op welk onderhoud is het laatste jaar bezuinigd ?
Groeten MarcS
Re: Service historie
Landmarcs schreef:Je hebt er het meest aan als je weet hoe de vorige eigenaar met het ding is omgesprongen ... en ook dan kan je pech hebben.
Ik vraag me altijd af:
Waarom verkoopt iemand zijn auto als ie nog helemaal goed is ? En op welk onderhoud is het laatste jaar bezuinigd ?
Groeten MarcS
Nou, ik zocht een Disco II die al op grijs kenteken stond met minder dan 2 ton op de klok. Die waren 2.5 jaar terug ook al niet echt goedkoop. Maar ook weer niet echt duur. Een 130 met dezelfde specs koste ruim het drievoudige.
Maar inderdaad was het onderhoud geschrapt het laatste jaar of zo. Remmerij was op het randje, grote beurt moest gebeuren, etc. Interieur te weinig aandacht gehad, noem maar op.
Maar wat vooral opviel is dat de verkoper als verkoopargument noemde dat hij een "zeer rustige rijder" was. Dat vind ik eerder een gebrek als je een Td5 probeert te verkopen en dat heb ik ook aangegeven en m'n prijs daarop gebaseerd. En inderdaad: allerlei kwalen die allen van fora ken werden mijn deel: een super trage motor en automaat (kwestie van heropvoeden), krom uitlaatspruitstuk (was heel licht te horen bij de proefrit), brandplaatjes (da was een verassing want de wagen was wel koud bij de testrit maar kennelijk niet heel lang stil gestaan).
Maar de dat is overkomelijk (ik sleutel zelf met evt. Roger van 4x4Factor als wijze man erbij) . Wat ik echt wél een beetje vervelend vond is dat ik contact heb gehad met de "specialist" die het onderhoud deed en dat die de wagen roemde als "geweldig staat van onderhoud en geen enkel probleem".
Dus ik voel me niet benadeeld door de verkoper, die was oprecht. Maar de specialist lijkt me wat minder recht door zee.


Edward van Vugt
http://www.AtelierHout.nl
http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004
http://www.AtelierHout.nl
http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004
-
- Berichten: 7354
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Service historie
Edward schreef:Maar de specialist lijkt me wat minder recht door zee.![]()
Wellicht was de "specialist" ook oprecht ... alleen géén "specialist".
Als ik hier wel eens lees wat "specialisten" argeloze klanten aanpraten ... dan heb ik liever gezond verstand ipv een "specialist".
Waarom wordt een "specialist" een "specialist": Meestal omdat hij zelf goed kan sleutelen en goedkoper kan werken als een dealer.
Zoiets verwatert gemakkelijk - zeker als er na even ook een wat "goedkopere" monteur rond loopt.
In plaats van goed en net iets goedkoper verwordt het dan tot sowieso "goedkoper" ... het middel om een business te draaien wordt dan doel.
Nog even iets verder en "goedkoper dan goedkoop" is het hoofd-doel.
Daarna blijkt er nog weer meer winst te zitten in het verkopen van "onzin": rare veren, een inlaat-cycloon, waterstof-gas-bijmenging etc etc
En dan is het eenvoudige gewoon goed sleutelen ineens ver te zoeken, en de laatste deskundige monteur zoekt het verderop.
Groeten MarcS
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: JoostKenya, Ron63 en 21 gasten