past 235/85/16 op standaard 5.5J-velg?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
conny

Re: past 235/85/16 op standaard 5.5J-velg?

Berichtdoor conny » 30 Apr 2020, 11:14

Hannes, geen binnenbanden in tubeless buitenbanden proppen; ze slijten kapot door de "rilling" die aan de binnenkant van een tubeless band zitten.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 30 Apr 2020, 13:02

OttoVink schreef:Een NL130, met nieuwe console, p15, maar geen puma deuren. (die deuren nu inmiddels wel)

En ... had die 130 de standaard 5.5 tubeless velg ?
Zo ja dan zijn de LandRover zijwegen nog onnavolgbaarder als ik tot nog toe dacht.
Ik meende dat de 130 (na de "echte" Special Vehicles 133) altijd 6.5 HD-velgen kreeg (dit ivm het draagvermogen), of anders eventueel lichtmetalen velgen. Die HD-velgen zijn - als ik me niet vergis - al langer in zowel tubed als tubeless leverbaar (en gezien Edward's ervaringen werd de 130 nog heel lang zo nu en dan met tubed velgen geleverd).

Mijn tubeless HD-velgen komen als New-Take-Off van recentere 130 leveringen (en daarnaast een setje met een wat obscuurdere herkomst).

Groeten MarcS

PS Qua tubeless buitenbanden:   Sommige (wellicht alleen Michelin) banden heten weliswaar "Tubeless" maar hebben als je goed zoekt ook de markering "may be used tubed" of vergelijkbaar. Zulke banden hebben dan een gladde of vrijwel gladde binnenkant, en dus niet de zo nu en dan gemeen scherpe ribben die je bij puur "tubeless" tegen kan komen. Fanatieke binnenband-gebruikers suggereren wel eens de binnenkant met fijn schuurpapier binnenband-vriendelijk te maken ... dat lijkt mij een beste klus, en ook een lapmiddel.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 30 Apr 2020, 13:19

conny schreef:Hannes, geen binnenbanden in tubeless buitenbanden proppen; ze slijten kapot door de "rilling" die aan de binnenkant van een tubeless band zitten.

Ja, naar verloop van tijd ontstaat er een minuscuul gaatje (ergens aan de zijkant), waardoor de band heeeel langzaam leegloopt.
Dat had ik zelfs al bij de Michelin XPC's, die geschikt waren voor tubeless montage EN voor gebruik met binnenband (dit staat duidelijk op de band vermeld).
Na een jaar of twee af en toe een lekke/zachte band. Dat gaat vervelen, dus nieuwe binnenbanden gemonteerd en toen na ± twee jaar weer af en toe een lekke band.
Uiteindelijk tubeless velgen aangeschaft en de XPC's tubeless gemonteerd (nog wel weer een lekke band gehad, maar dat kwam door een stuk betonijzer in de wang op een puinweg).

Groet,

Erik.

p.s. banden die echt geschikt zijn voor montage met een binnenband, horen van binnen gewoon glad te zijn (zonder ribbels of wat dan ook). Ik ken zelfs trekkerachterbanden die met binnenband gemonteerd moeten worden, maar die niet glad zijn van binnen, dat gaat dan ook niet lang goed.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 30 Apr 2020, 13:43

Landmarcs schreef:
OttoVink schreef:Een NL130, met nieuwe console, p15, maar geen puma deuren. (die deuren nu inmiddels wel)

En ... had die 130 de standaard 5.5 tubeless velg ?
Zo ja dan zijn de LandRover zijwegen nog onnavolgbaarder als ik tot nog toe dacht.
Ik meende dat de 130 (na de "echte" Special Vehicles 133) altijd 6.5 HD-velgen kreeg (dit ivm het draagvermogen), of anders eventueel lichtmetalen velgen. Die HD-velgen zijn - als ik me niet vergis - al langer in zowel tubed als tubeless leverbaar (en gezien Edward's ervaringen werd de 130 nog heel lang zo nu en dan met tubed velgen geleverd).

Mijn tubeless HD-velgen komen als New-Take-Off van recentere 130 leveringen (en daarnaast een setje met een wat obscuurdere herkomst).

Groeten MarcS

PS Qua tubeless buitenbanden:   Sommige (wellicht alleen Michelin) banden heten weliswaar "Tubeless" maar hebben als je goed zoekt ook de markering "may be used tubed" of vergelijkbaar. Zulke banden hebben dan een gladde of vrijwel gladde binnenkant, en dus niet de zo nu en dan gemeen scherpe ribben die je bij puur "tubeless" tegen kan komen. Fanatieke binnenband-gebruikers suggereren wel eens de binnenkant met fijn schuurpapier binnenband-vriendelijk te maken ... dat lijkt mij een beste klus, en ook een lapmiddel.

De breedte weet ik niet, maar was vlgs mij meer dan 5.5. Of het HD was weet ik ook niet, maar het waren geen wolfs, met de ronde gaten. het betreft idd een special vehicles 130, doorlopende carroserie(tekkel)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 30 Apr 2020, 16:22

OttoVink schreef:De breedte weet ik niet, maar was vlgs mij meer dan 5.5. Of het HD was weet ik ook niet, maar het waren geen wolfs, met de ronde gaten. het betreft idd een special vehicles 130, doorlopende carroserie(tekkel)

Ahhh .. da's dus mijn fout. Ik ging ervan uit dat de latere 130 Td5 er eentje was met een HCPU-bakje.
Die 130 met HCPU bakje is direct uit de standaard 130 omgebouwd, en die hebben 6.5 inch HD (=Wolf) velgen (dus met die krans van ronde gaten).
De "Special Vehicles" 130 (de doorlopende streched 130 ... die kennelijk "tekkel" mag heten) is gebaseerd op een 5-deurs 110, en die hebben kennelijk tot het eind toe standaard stalen 5.5 inch velgen gekregen, en dus in 2002 ook al tubeless.

Groeten MarcS

hannes

Berichtdoor hannes » 01 Mei 2020, 19:44

Dank je, Conny. Jaap van Twist waarschuwde mij er vanmiddag ook al voor. Prima tip, :)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Mei 2020, 21:04

Erik Peters schreef:
conny schreef:Hannes, geen binnenbanden in tubeless buitenbanden proppen; ze slijten kapot door de "rilling" die aan de binnenkant van een tubeless band zitten.

Ja, naar verloop van tijd ontstaat er een minuscuul gaatje (ergens aan de zijkant), waardoor de band heeeel langzaam leegloopt.
Dat had ik zelfs al bij de Michelin XPC's, die geschikt waren voor tubeless montage EN voor gebruik met binnenband (dit staat duidelijk op de band vermeld).
Na een jaar of twee af en toe een lekke/zachte band. Dat gaat vervelen, dus nieuwe binnenbanden gemonteerd en toen na ± twee jaar weer af en toe een lekke band.

Ik denk dat het ook uitmaakt hoeveel lucht je in de band doet. Ik heb jaren allerlei XPC's mét binnenband opgereden, soms echte afdankertjes op velgen die je nauwelijks kado wilde krijgen, allemaal met binnenband en toch nooit een lekke band gehad .... nu ja, ééntje had zo'n miniscuul gaatje, maar dat bleek er eentje te zijn met een niet passende binnenband. De XPC's hadden wel een soort ribbels, maar ik ken ze alleen met vlakke/gladde schuine ribbels waar ik geen gevaar in zag. Overigens hebben de betere fietsbuitenbanden juist met opzet een fijne putjesstructuur aan de binnenkant, die structuur is bedoeld om eerst de talk goed te verdelen en daarna te helpen om de binnenband netjes glad en recht te helpen.
Ik wil evenwel niet beweren dat het altijd goed gaat, echter, vaak gaat het goed ... en dus met genoeg lucht, en daarmee verlies je dan toch weer een goede reden om een binnenband te willen. Met echt weinig lucht moest je toch al de band aan de velg lijmen, en dan kan je net zo goed een tubeless band op een tubeless velg verlijmen (daarna de band loskrijgen is weer extra werk).

Anyway, een tubeless velg is denkelijk de betere oplossing, zeker omdat je een lekke tubeless-band tegenwoordig (nu ja eigenlijk al zo'n 30 jaar) gemakkelijk plakt (of laat plakken) .... er zijn wel allerlei spookverhalen over een eenvoudige "prop" maar met een eenvoudig gaatje werkt zo'n prop prima.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”