Land Rover Freelander 1.8 XE benzine inruilen voor TD4

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Angelique96

Land Rover Freelander 1.8 XE benzine inruilen voor TD4

Berichtdoor Angelique96 » 01 Mei 2020, 18:55

Hallo,
Even een redelijk algemene vraag maar ik zal hier vast van goed advies kunnen worden voorzien.
Inmiddels alweer 7 jaar in het bezit van een Freelander uit ‘99 op benzine. Heerlijke wagen maar het wordt tijd voor een iets luxer uitgeruste versie (leren bekleding, misschien wat minder kilometers op de klok..)
Op het moment aan het kijken voor een Freelander 1 TD4 op grijs kenteken ook omdat dit financieel een stuk voordeliger is.
Echter heb ik totaal geen ervaring met diesel auto’s in het algemeen.
Wat zijn belangrijke punten om rekening mee te houden? Waarop letten bij aanschaf? En is onderhoud vele malen duurder? Extra slijtage? Of is de TD4 juist een veel betere keuze dan mijn huidige benzine auto?
Kortom, veel vragen maar beter goed geïnformeerd dan spijt achteraf.
Ik hoor graag jullie tips!
Met vriendelijke groet,
Angelique

JohanFreelander

Re: Land Rover Freelander 1.8 XE benzine inruilen voor TD4

Berichtdoor JohanFreelander » 02 Mei 2020, 17:37

Dag Angelique,

Ik snap je keuze om naar een diesel te gaan kijken. Of het zonder meer de juiste keuze is, is bij auto's op leeftijd vooral een kwestie van geluk.
Met vooral snelwegkilometers kan een auto tonnen draaien zonder echte problemen, maar heeft er vaak een paardentrailer achter gehangen kan het toch anders liggen.
Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar zie dat ook de Freelander 2 vanaf een 5000 euro wordt aangeboden.

Freelander 1 td4 heeft een motor die volgens mij wel ok is, maar zoals bij alle andere Freelander 1, is het mogelijk dat je problemen hebt of krijgt met de aandrijflijn. Misschien voordat je je huidige auto inruilt even de aandrijfas eronder vandaan halen en bewaren.

groet Johan
Defender 130 2002
Freelander 1 2004

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 03 Mei 2020, 10:26

Angelique,

Als ik de berichten zo lees is de (BMW) TD4 een probleemloze motor, dit in tegenstelling tot de 1,8 Rover-benzine motor.
Dus denk ik dat je met name op de typische Freelander problemen moet letten ...
Verder genoeg €uro's moet meenemen want de TD4 lijkt een stuk gewilder.
Misschien is er iemand in een "verboden voor diesels" stad ... die zijn TD4 voor een 1,8 benzine wil ruilen, een klein kansje lijkt mij.

Groeten MarcS

Houston

Berichtdoor Houston » 03 Mei 2020, 11:13

Waarom niet meteen een Freelander II, met dezelfde motor?
Een Freelander I is trouwens heel geschikt aan te komen, hoor. Prijzen vallen mij tenminste heel erg mee. Zéker als je vergelijkt met een ander Land Rover model, van dezelfde leeftijd. ;)
Ik heb al 15jr ook een td4 (op grijs kenteken), ondertussen al meer dan 350000 op de klok en vind t nog steeds een fijne auto.
Wel wat pech gehad, af en toe maar dat gebeurt met andere Land Rovers ook. ;)
Last van de Viscokoppeling dan weer nooit maar wel bij 250000 de motor vervangen omdat de krukas gebroken was. Maar dat schijnt bij alle merken soms voor te komen en is volgens mij niet perse een BMW probleem? Verder is het onderhoud volgens mij niet meer of duurder dan een benzine maar dat kan ik niet vergelijken want ik rij al bijna 20jr geen benzine meer.
Ik zou in ieder geval zo wéér een td4 kopen!

Contribute to the scenery; drive a Land Rover!

Angelique96

Berichtdoor Angelique96 » 07 Mei 2020, 23:17

Bedankt voor jullie reacties!
Ik kan gelukkig mijn benzine nog goed verkopen. Mijn interesse in de td4 kwam met name doordat veel Freelanders op grijs kenteken een diesel zijn. Ik rij dus zakelijk.
Gelukkig ben ik zelf redelijk bekend met de Freelander kwalen en vroeg mij dan ook af of de td4 hier wellicht in meer of mindere mate last van had. Heb zelf een jaar of 2 geleden de differentieel kunnen vervangen, geen pretje maar zodoende mezelf hierin verdiept.
Mijn keuze is specifiek de Freelander 1 omdat dit nog youngtimers zijn en ik de 2 eerlijk gezegd minder “charme” vind hebben. Het zal misschien vloeken in de kerk zijn, maar dat is heel persoonlijk.

Terug naar “Techniek”