Defender 130 2002 gekocht, wat zeker checken?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
JohanFreelander
Berichten: 39
Lid geworden op: 12 Jun 2019, 20:09

Defender 130 2002 gekocht, wat zeker checken?

Berichtdoor JohanFreelander » 02 Mei 2020, 18:15

Geachte lezer,

Ik heb een Defender 130 td5 (in principe) gekocht. De auto is nog niet geleverd.
De auto is van 2002 en heeft een 300K op de klok. Lekker ingereden dus.

-Ik ken het verhaal van olie in de draadboom naar de ecu. Daar zal ik snel naar kijken.
-Ik zie ook olielekkage bij de tussenbak. (meerdere auto's bekeken, ze hadden het allemaal meer of minder binnen mijn budget)
Een ouder bericht van Rob Stewart op dit forum stelde mij gerust dat het zelden de achterste krukaskeerring betreft.
Ik zal de boel ontvetten en eens kijken waar het vandaan komt. Als gevolg daarvan bepalen of het een dhz klus, of een specialistenklus gaat worden.

Mijn vraag:
Wat zijn beslist zaken die ik snel moet bekijken bij deze td5, met deze kilometerstand?
Uiteraard rijdt de auto op dit moment prima, ik heb in het verleden met de 300tdi en iets minder met td5 gereden, dus enige referentie is er.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groet Johan
Defender 130 2002
Freelander 1 2004

allard
Berichten: 224
Lid geworden op: 01 Jul 2014, 12:45

Re: Defender 130 2002 gekocht, wat zeker checken?

Berichtdoor allard » 06 Mei 2020, 19:13

Controleer of de oliepomp-bout aantoonbaar vervangen/goed vastgezet is, of laat dit anders direct doen. Ok, er zullen mensen zijn die zeggen: als hij er na 300k nog niet uitgelopen is, zal hij wel goed vastzitten. Ieder zijn mening natuurlijk, maar het is een kleine ingreep die veel leed/schade kan besparen, dus maak je eigen keuze. Veel plezier met de auto!
130 HCPU TD5 MY2000

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 6228
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Defender 130 2002 gekocht, wat zeker checken?

Berichtdoor Edward » 06 Mei 2020, 21:40

Bij 300K en bouwjaar 2002 is die bout het enige waar je je niet druk over hoeft te maken. :shock: Ben met m'n derde Td5 bezig en heb er nog nooit naar gekeken.

Wat je wél gaat vinden: rotte achterbalk, rotte deuren, de onderkant van het binnenframe hangt met lucht aan elkaar, het schutbord is bij de voetenbakken rot en wellicht ook op de bovenhoeken onder het raam. Het dashboard is vanbinnen rot want dat is ook meteen het luchtkanaal en door condens rot die vanbinnen weg. De B-stijl is onderaan bij de dorpel doorgerot en de assen zijn aan revisie toe.

De tussenbak is uiteraard zo lek als een zeef want dat is normaal na 5 jaar al en de 380 zal ook wel wat zweten. Het blok is bom bestendig maar check dat ie bij koude start meteen aanslaat. Als ie even bezig is met starten pakt ie ergens lucht en dat is weer een klus. Check de brandstofdrukregeleaar op lekkage en als je de kant hebt haal dan even de deksel van het rotatiefilter los. Als die nog heel is en de schroefdraad is netjes dan zegt dat veel over het onderhoud vd wagen.

Mocht er een punt uit bovenstaande zijn dat meevalt of zelfs niet slecht is dan heb je een heule nette die je gelijk moet arresteren! :lol: :lol: :lol:
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Gebruikersavatar
Roger
Berichten: 669
Lid geworden op: 22 Apr 2006, 11:07
Locatie: Brivezac France

Re: Defender 130 2002 gekocht, wat zeker checken?

Berichtdoor Roger » 07 Mei 2020, 07:41

ik dacht ook dat dat oliebout verhaal alleen in een beperkt aantal series in de begin jaren 1999/2000 een rol speelde. daarna heeft LR het probleem uiteraard onderkend en aangepakt. daar zou ik mijn tijd niet aan verliezen.

ik heb het bij mijn eerste TD5 wel gecontroleerd die was uit 2001 en zat moervast. bij de volgende 2 TD5 nooit mee naar gekeken en degene die ik woensdag ga halen kijk ik er ook niet naar om.

Blijkbaar lekken alle FPR's op een gegeven moment, geen idee waarom. vervangen is niet al te ingewikkeld. voor de onderste boutjes werk je een beetje in the blind.

zelfs een nieuwe Defender TD5 lekt al na een paar maanden. ik maak me daar al niet meer druk over. zie het maar als roestpreventie.

maar de 130 zijn wel erg gaaf. veel plezier.
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
Toyota Hilux D4 verkocht
D2 TD5 2004 automaat

allard
Berichten: 224
Lid geworden op: 01 Jul 2014, 12:45

Re: Defender 130 2002 gekocht, wat zeker checken?

Berichtdoor allard » 07 Mei 2020, 10:45

Ik dacht dat dat oliepomp-boutje voor alle Td5's gold, maar ik kan me vergissen hoor...
130 HCPU TD5 MY2000

Landmarcs
Berichten: 7078
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Defender 130 2002 gekocht, wat zeker checken?

Berichtdoor Landmarcs » 07 Mei 2020, 11:09

Roger schreef:....
ik heb het bij mijn eerste TD5 wel gecontroleerd die was uit 2001 en zat moervast. bij de volgende 2 TD5 nooit mee naar gekeken en degene die ik woensdag ga halen kijk ik er ook niet naar om.

Blijkbaar lekken alle FPR's op een gegeven moment, geen idee waarom. vervangen is niet al te ingewikkeld. voor de onderste boutjes werk je een beetje in the blind.

zelfs een nieuwe Defender TD5 lekt al na een paar maanden. ik maak me daar al niet meer druk over. zie het maar als roestpreventie.


allard schreef:Ik dacht dat dat oliepomp-boutje voor alle Td5's gold, maar ik kan me vergissen hoor...


Er waren indertijd berichten dat et oliepomp-boutjes-probleem bij meer Td5's voorkwam; ook buiten de aanvankelijk aangegeven reeks.
Gezien de productie-organisatie (of meer het ontbreken daarvan) is het goed mogelijk dat alles mogelijk was.

De kans om nog een los boutje tegen te komen wordt evenwel steeds kleiner: Enerzijds werd (en wordt) er (nog steeds) voor gewaarschuwd, dus is de kans steeds groter dat er een keertje een controle is geweest. (Bij mijn eind 1999 Td5 zat ie moervast, maar dan wel weer zonder "moervast=loctite", na de controle was dat dus ook verholpen.)   Anderszijds is de kans dat het boutje na zoveel jaren nog losloopt een steeds kleinere .... zodat je kan zeggen "'t loopt wel los" (dwz het zal wel vast zitten).

De FPR's gaan lekken dat is "normaal" -- larobart noemde pas nog een goedkopere oplossing.

En .... de suggestie dat een nieuwe Td5 al na een paar maanden lekt is wel erg pessimistisch.   Na wat langere tijd kan je wel rekenen op een zekere (maar ook bescheiden) lekkage: De klepdeksel-pakking bijv., en verder ook de tussenbak. De "Puma" is iets beter, bij de mijne ging vooralsnog alleen de tussenbak lekken, maar dan wel weer rapper als de Td5 dat deed, en bovendien heeft de "Puma" dan ook nog een gemeen slijtage gevoelige steek-koppel-as tussen hoofd- en tussen-bak (o ja, de "Puma" was ook beroemd vanwege de geoliede handrem, daar lekte de tussenbak gewoon af-fabriek).

Groeten MarcS

PS   Een goede truuk tegen het niet direct starten is tweemaal voorgloeien, de pomp in de tank heeft dan wat langer de tijd om het brandstofsysteem op druk te brengen en eventuele lucht te verdragen.

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 6228
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Defender 130 2002 gekocht, wat zeker checken?

Berichtdoor Edward » 07 Mei 2020, 11:17

Eens, er is geen heel duidelijke periode wanneer de "boutgate" liep. Ook 15p blokken hebben het gehad.

Mijn 130 300Tdi was nagenoeg oliedicht toen ik em kocht. Alleen de achterdiff heb ik aan moeten pakken. De 130 Td4 lekte al in de showroom en hoewel er toen ik em kocht een "rebuild" tussenbak van JLR onder gemonteerd is begon ie vrij kort daarna gewoon weer. :lol: :lol:

Blok en bak bleven dan weer brandschoon. :shock: Achterdiff lekte ook en begon na 30K oid al te janken omdat de lagerspanning niet correct afgesteld was. Blijkt dat je gewoon een 30K met een huilende diff kunt rijden voordat het zoveel herrie maakt dat het niet meer te harden is. (laatste rit met oorkappen opgereden). Maar nie stuk gaan nie! :lol:
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Gebruikersavatar
Roger
Berichten: 669
Lid geworden op: 22 Apr 2006, 11:07
Locatie: Brivezac France

Re: Defender 130 2002 gekocht, wat zeker checken?

Berichtdoor Roger » 07 Mei 2020, 11:19

Of het pessimistisch is weet ik niet.
ik constateerde slechts dat dit bij mijn nieuwe het geval was.
alle LR sinds die eerste nieuwe lekten allemaal ongeveer op dezelfde plekken dus pessimistisch of niet, realistisch is het zeker.

wat is die goedkope oplossing van Larobart dan???

:D
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
Toyota Hilux D4 verkocht
D2 TD5 2004 automaat

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 6228
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Defender 130 2002 gekocht, wat zeker checken?

Berichtdoor Edward » 07 Mei 2020, 11:20

Roger schreef:
wat is die goedkope oplossing van Larobart dan???

:D


De FPR is prima te reviseren met een revisiesetje. Dat is voordeliger dan een nieuwe ;)
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Gebruikersavatar
Roger
Berichten: 669
Lid geworden op: 22 Apr 2006, 11:07
Locatie: Brivezac France

Re: Defender 130 2002 gekocht, wat zeker checken?

Berichtdoor Roger » 07 Mei 2020, 11:23

okidoki.

zal er maar vast een bestellen dan hahaha want zal ook voor mijn toekomstige wel nodig zijn.

:D
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
Toyota Hilux D4 verkocht
D2 TD5 2004 automaat


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten