Defender 130 2002 gekocht, wat zeker checken?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs
Berichten: 7074
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Defender 130 2002 gekocht, wat zeker checken?

Berichtdoor Landmarcs » 07 Mei 2020, 11:24

Roger schreef:...
wat is die goedkope oplossing van Larobart dan???


Kijk hier: larobart.

En verder:   Dat ze allemaal op de bekende plekken lekken ... dat bewijst het beproefde concept :ugeek: .

Groeten MarcS

allard
Berichten: 224
Lid geworden op: 01 Jul 2014, 12:45

Re: Defender 130 2002 gekocht, wat zeker checken?

Berichtdoor allard » 07 Mei 2020, 16:07

Landmarcs schreef:De kans om nog een los boutje tegen te komen wordt evenwel steeds kleiner: Enerzijds werd (en wordt) er (nog steeds) voor gewaarschuwd, dus is de kans steeds groter dat er een keertje een controle is geweest. (Bij mijn eind 1999 Td5 zat ie moervast, maar dan wel weer zonder "moervast=loctite", na de controle was dat dus ook verholpen.)   Anderszijds is de kans dat het boutje na zoveel jaren nog losloopt een steeds kleinere .... zodat je kan zeggen "'t loopt wel los" (dwz het zal wel vast zitten).]


Mijn oliepompboutje bleek bij controle handvast (of: handlos) te zitten, en kon met de blote vingers verwijderd worden. Dat was bij ca. 200K en een leeftijd van ong. 16 jaar (bj1999).

Nogmaals: ieder moet er zijn eigen afweging in maken. Ik snap wel dat mensen zeggen "het zal nu geen probleem meer zijn". Aan de andere kant: als ie los komt, is de kans groot dat je een nieuw blok kunt regelen. En dat terwijl de controle/fix niet heel kostbaar is. Ieder voor zich dus, en dat is prima, zolang het maar een weloverwogen beslissing is...
130 HCPU TD5 MY2000

Landmarcs
Berichten: 7074
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Defender 130 2002 gekocht, wat zeker checken?

Berichtdoor Landmarcs » 07 Mei 2020, 17:21

allard schreef:
Landmarcs schreef:De kans om nog een los boutje tegen te komen wordt evenwel steeds kleiner: Enerzijds werd (en wordt) er (nog steeds) voor gewaarschuwd, dus is de kans steeds groter dat er een keertje een controle is geweest. (Bij mijn eind 1999 Td5 zat ie moervast, maar dan wel weer zonder "moervast=loctite", na de controle was dat dus ook verholpen.)   Anderszijds is de kans dat het boutje na zoveel jaren nog losloopt een steeds kleinere .... zodat je kan zeggen "'t loopt wel los" (dwz het zal wel vast zitten).]


Mijn oliepompboutje bleek bij controle handvast (of: handlos) te zitten, en kon met de blote vingers verwijderd worden. Dat was bij ca. 200K en een leeftijd van ong. 16 jaar (bj1999).

Nogmaals: ieder moet er zijn eigen afweging in maken. Ik snap wel dat mensen zeggen "het zal nu geen probleem meer zijn". Aan de andere kant: als ie los komt, is de kans groot dat je een nieuw blok kunt regelen. En dat terwijl de controle/fix niet heel kostbaar is. Ieder voor zich dus, en dat is prima, zolang het maar een weloverwogen beslissing is...


Precies, ik denk dat ik het ook zou checken, en/of zou nagaan of het gechecked was (ik liet het indertijd bij mijn Td5 ook doen, stond erbij en keek ernaar, en hielp bij de klus).
Maar je bewijst met dit bericht ook dat bij jouw auto nu 20 jaar oud, de check een kleine 5 jaar geleden al plaatsvond :o

Soms kan je uit de historie al wel opmaken of de auto met (extra) zorg werd behandeld ...
Heb je er eentje die op meer "Edward-punten" goed scoort, dan is de kans dat het oliepomp-boutje gecontroleerd is ook groter.

Groeten MarcS

allard
Berichten: 224
Lid geworden op: 01 Jul 2014, 12:45

Re: Defender 130 2002 gekocht, wat zeker checken?

Berichtdoor allard » 07 Mei 2020, 17:48

Ik heb het inderdaad laten controleren toen ik de auto gekocht had (net als jij: meegeholpen, stond erbij en keek ernaar). Ik was blij dat ik het gedaan had, de bout was duidelijk onderweg los te raken...
130 HCPU TD5 MY2000

JohanFreelander
Berichten: 39
Lid geworden op: 12 Jun 2019, 20:09

Re: Defender 130 2002 gekocht, wat zeker checken?

Berichtdoor JohanFreelander » 07 Mei 2020, 22:29

Edward schreef:Bij 300K en bouwjaar 2002 is die bout het enige waar je je niet druk over hoeft te maken. :shock: Ben met m'n derde Td5 bezig en heb er nog nooit naar gekeken.

Wat je wél gaat vinden: rotte achterbalk, rotte deuren, de onderkant van het binnenframe hangt met lucht aan elkaar, het schutbord is bij de voetenbakken rot en wellicht ook op de bovenhoeken onder het raam. Het dashboard is vanbinnen rot want dat is ook meteen het luchtkanaal en door condens rot die vanbinnen weg. De B-stijl is onderaan bij de dorpel doorgerot en de assen zijn aan revisie toe.

De tussenbak is uiteraard zo lek als een zeef want dat is normaal na 5 jaar al en de 380 zal ook wel wat zweten. Het blok is bom bestendig maar check dat ie bij koude start meteen aanslaat. Als ie even bezig is met starten pakt ie ergens lucht en dat is weer een klus. Check de brandstofdrukregeleaar op lekkage en als je de kant hebt haal dan even de deksel van het rotatiefilter los. Als die nog heel is en de schroefdraad is netjes dan zegt dat veel over het onderhoud vd wagen.

Mocht er een punt uit bovenstaande zijn dat meevalt of zelfs niet slecht is dan heb je een heule nette die je gelijk moet arresteren! :lol: :lol: :lol:


Duidelijk!
Tussenbak moet inderdaad aangepakt worden. Ook het kabelboompje van de injectoren
wil ik controleren op oliesporen. Is dit probleem ooit opgelost door Land Rover?

Andere zaken die je noemt ga ik bekijken. Er zullen zeker lijken uit de kast komen.

Bedankt voor de input heren!!

groet Johan
Defender 130 2002
Freelander 1 2004

Gerard4t
Berichten: 381
Lid geworden op: 08 Sep 2013, 18:38

Re: Defender 130 2002 gekocht, wat zeker checken?

Berichtdoor Gerard4t » 09 Mei 2020, 11:01

De olielekkage is bij Land Rover een bewust overwogen en toegepast voordeel: Het geeft roestbescherming aan de onderkant van de auto en zorgt voor halfautomatische continue olieverversen: het aftappen doet de auto zelf, bijvullen moet de eigenaar doen.
Verder is mijn Defender voorzien van een ingebouwd symfonieorkest dat zeer moderne muziek speelt, soms vraagt het motormanagement mij om een stukje achteruit te rijden met half ingedrukte koppeling, dat geeft heel bijzondere geluiden. Soms wil de dirigent (motormanagement) een ander geluid van de baspartij, daarvoor worden dan de banden verwisseld voor een ander type met bijbehorend ander profiel. Voor paukenslagen worden verkeersheuvels ingezet.
Ik hou van muziek.

deusjevo
Berichten: 222
Lid geworden op: 08 Okt 2016, 12:16

Re: Defender 130 2002 gekocht, wat zeker checken?

Berichtdoor deusjevo » 09 Mei 2020, 12:49

:lol:
Range Rover Classic 1972 in de kleur Epsom Green
Citroën Dyane 1968 in de kleur Blanc EWT

En ook nog wat modern gescharrel....

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 6227
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Defender 130 2002 gekocht, wat zeker checken?

Berichtdoor Edward » 09 Mei 2020, 13:00

JohanFreelander schreef:Tussenbak moet inderdaad aangepakt worden. Ook het kabelboompje van de injectoren
wil ik controleren op oliesporen. Is dit probleem ooit opgelost door Land Rover?

Andere zaken die je noemt ga ik bekijken. Er zullen zeker lijken uit de kast komen.

Bedankt voor de input heren!!

groet Johan


Tussenbak reviseren is een eenvoudig klusje dat prima zelf te doen is zonder echt speciaal gereedschap. Dus als je het moet of wilt uit besteden is een een betaalbaar gebrek.

De draadboom is nooit fatsoenlijk opgelost en er is echt een zeldzaam soort ingenieur voor nodig om een bundel koperdraad olie olie te laten lekken. De beste oplossing is een nieuwe originele draadboom te monteren, dagelijks te bidden en periodiek de ECU stekker te checken of die olie alweer aanklopt. Ik heb Td5's gehad die jaren en jaren droog bleven. :roll: :roll:
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Gebruikersavatar
Roger
Berichten: 669
Lid geworden op: 22 Apr 2006, 11:07
Locatie: Brivezac France

Re: Defender 130 2002 gekocht, wat zeker checken?

Berichtdoor Roger » 09 Mei 2020, 22:22

ik heb drie TD5 gereden in totaal ongeveer 17 jaar.
bij alle drie lekten de kabelbomen olie tot op de ECU. alle drie vervangen maar ook dat is geen garantie dat het ophoudt.
de nieuwe begonnen ook na verloop van tijd weer, ondanks wekelijks schoonblazen van alle stekkers.

heb bij de eerste de ECU eens opengemaakt. geen spatje olie aan de binnenkant en alle electronica lag zowieso onder een soort laag van epoxy. de olie droop wel uit de stekker.

als de contactpunten van de stekkers door remreiniger schoon waren geblazen hielden de problemen vaak ook weer op.
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
Toyota Hilux D4 verkocht
D2 TD5 2004 automaat

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 6227
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Defender 130 2002 gekocht, wat zeker checken?

Berichtdoor Edward » 09 Mei 2020, 22:26

Roger schreef: ondanks wekelijks schoonblazen van alle stekkers.




Wekelijks?????????????? :shock: :shock:

Vind het al knap van mezelf als ik er eens per jaar naar kijk :lol: :lol:
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: deusjevo en 15 gasten