Erik Peters schreef:Ik meen dat ABS op een 130 niet kan, maar hoe dat precies zit weet Edward vast wel.
Ik ben Edward niet, maar ik denk dat ik het weet.
Ik meen dat de 130 geen ABS/ETC kreeg omdat door de grotere lengte er eerder een te groot weglengte-verschil tussen voor en achteras optreedt zonder dat er sprake is van een blokkerend of doorslippend wiel. Een kortstondige verdraaiing van één wiel ter grote van een ± 15 cm is genoeg om de ABS/ETC te laten ingrijpen ... grijpt de ABS/ETC ook (regelmatig) in terwijl je gewoon een normale bocht om gaat dan is dat natuurlijk geen plezier.
Nu ik er nog even over nadenk zou het ook kunnen zitten in het verschil tussen "normaal" en Heavy-Duty: de 130 is gewoonlijk als Heavy-Duty auto zijn leven begonnen, vlgs mij was ABS/ETC lang ook géén optie op een Heavy-Duty 110.
Bij de latere "Puma" is er kennelijk een intelligentere ABS/ETC gekomen (wellicht vanwege de eisen mbt een ESP in de modernere auto's) ... de latere "Puma's" hebben ook op de 130 een ABS/ETC. Heel intelligent hoeft het ook weer niet te zijn, een extra signaal dat zorgt dat het systeem rekening houdt met de verdraaiing van de voorwielen geeft al een primitieve ESP, en zorgt dat de ABS/ETC correct blijft werken.
De oude traditionele ABS/ETC zou overigens ook al beter werken als het systeem met een gering percentage "voorwiel-spin" rekening zou houden ... op de rechte weg kunnen de voorwielen dan net iets meer "graven" voordat de ABS/ETC ingrijpt, en in de bocht houdt het systeem rekening met een zeker gemiddeld weglengte verschil tussen voor en achter-as.
Overigens kan je bij een 110 op een rotsachtige ondergrond (met daarop plaatselijk wat zand en/of steengruis) al hebben dat de ABS/ETC in de bochten gaat tegenwerken. De voorwielen kennen in een wat scherpere bocht al een duidelijk langere weg, en is er dan nog een klein beetje extra wielslip dan wordt dat tractie-zoekende voorwiel in de bocht ineens afgeremd. Ben je dan dus onderweg omhoog (bijv. naar een Pyreneeën-pas) dat is de ABS/ETC eventueel heel irritant bezig in iedere bocht de vaart eruit te halen. Diff-Lock helpt dan wel, maar op een primitieve manier, want eigenlijk wil je graag dat de voorwielen ook echt die langere weglengte trekken ... en met Diff-Lock doen ze dat niet, dus worden de voorwielen ineens geduwd. Wellicht treedt dit effect bij een 90 nog eerder op want helling op neemt de wieldruk vóór bij een 90 nog sneller af.Groeten MarcS